Журнал «KANT: Social science & Humanities» №2(14) 2023

ЗЕМЛЯ, ПО КОТОРОЙ МЫ СТУПАЕМ • "ПАРИЖСКИЕ ТАЙНЫ" ПОПУЛЯРНОГО РОМАНА • "ЛОСЬ" НА ПОЛКЕ: НЕЧЕЛОВЕЧЕСКИЕ ПЕРСОНАЖИ В ЛИТЕРАТУРЕ. ФИГУРА ИСЧЕЗНОВЕНИЯ • О МНОГОГРАННОСТИ СОДЕРЖАНИЯ ВОЕННО-ПОЛИТИЧЕСКОЙ СФЕРЫ • ФОРМИРОВАНИЕ ТЕОРЕТИКО-МЕТОДОЛОГИЧЕСКИХ ОСНОВ ГЕГЕМОНИСТСКОЙ ЦИКЛИСТИКИ • КОНЦЕПТ "ТЕРРИТОРИАЛЬНОСТЬ" В ИССЛЕДОВАНИИ ПРОБЛЕМ ОБЕСПЕЧЕНИЯ ГОСУДАРСТВЕННОЙ БЕЗОПАСНОСТИ • ОТНОШЕНИЯ РОССИИ И ИРАНА • ИЗУЧЕНИЕ СТРАН ВОСТОЧНОЙ АЗИИ В УСЛОВИЯХ МНОГОПОЛЯРНОГО МИРА • ОБЩЕСТВО ПОТРЕБЛЕНИЯ В СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ ПАРАДИГМЕ • ТЕОРИЯ НЕЛОГИЧЕСКОГО ДЕЙСТВИЯ В. ПАРЕТО

правила публикации научных статей в научном журнале «KANT»

Содержание номера

  • Земля, по которой мы ступаем [стр. 4-8]
    Флюссер Вилем, философ искусства, критик, одна из центральных фигур современной теории фотографии и теории медиа; Григорьева М.А., перевод с англ.
    подробнее 

    Цитировать: Флюссер В. Земля, по которой мы ступаем // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 4-8. EDN: SBRHVQ. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.1

    Эссе Вилема Флюссера "Земля, по которой мы ступаем", опубликованное в 2012 году в журнале "Continent", предварило выход готовящейся книги "Post-History". "Написанная как цикл лекций для чтения в университетах Бразилии, Израиля и Франции, впоследствии "Post-History" была оформлена в виде книги и впервые опубликована в Бразилии в 1983 году. В 2013 году вышел первый перевод "Post-History" на английском языке и представлял собой флюссеровскую критику аппарата эстетической, этической и эпистемологической модели современности. В своем главном аргументе Флюссер предполагает, что наше время можно охарактеризовать термином «программа», во многом так же, как XVII век в общих чертах характеризуется термином "природа", восемнадцатый – "разум", а девятнадцатый – "прогресс". Предлагая этот сдвиг в мировоззрении, он затем задает провокационный вопрос: если я функционирую в предсказуемой запрограммированной реальности, могу ли я восстать и как я могу это сделать? Ответ приходит быстро: только неисправные программы и устройства обеспечивают свободу. На протяжении двадцати эссе о "Post-History" Флюссер напоминает нам, что любая будущая теория политического сопротивления должна учитывать этот сдвиг в мировоззрении, а также ужасы, которые из-за этого воплотило в жизнь западное общество. Только тогда мы сможем снова начать говорить о свободе."

    ключевые слова: Освенцим; западная культура; масс-медиа; культурные модели.

    The ground we tread
    Flusser Vilеm, philosopher of art, critic, one of the central figures of modern photography theory and media theory

    The essay "The Ground We Tread" by Vilеm Flusser, published in Continent magazine, preceded the release of the forthcoming book Post-History. "Is there any room left for freedom in a programmed world? This is the essential question that Vilеm Flusser asks in Post-History. Written as a series of lectures to be delivered at universities in Brazil, Israel, and France, it was subsequently developed as a book and published for the first time in Brazil in 1983. This first English translation of Post-History brings to an anglophone readership Flusser's first critique of apparatus as the aesthetic, ethical, and epistemological model of present times. In his main argument, Flusser suggests that our times may be characterized by the term "program," much in the same way that the seventeenth century is loosely characterized by the term "nature," the eighteenth by "reason," and the nineteenth by "progress." In suggesting this shift in worldview, he then poses a provocative question: If I function within a predictable programmed reality, can I rebel and how can I do it? The answer comes swiftly: Only malfunctioning programs and apparatus allow for freedom. Throughout the twenty essays of Post-History, Flusser reminds us that any future theory of political resistance must consider this shift in worldview, together with the horrors that Western society has brought into realization because of it. Only then may we start to talk again about freedom."

    keywords: Auschwitz; Western culture; mass media; cultural models.

  • "Парижские тайны" популярного романа: о книге К.А. Чекалова "Очерки истории и типологии французской массовой прозы XIX – начала XX века" (СПб.: Нестор-История, 2022. 288 с.) [стр. 9-14]
    Комуцци Людмила Владимировна, доктор филологических наук, профессор, Институт общественных наук и международных отношений, Севастопольский государственный университет, Севастополь ORCID: 0000-0002-1412-0201
    подробнее 

    Цитировать: Комуцци Л.В. "Парижские тайны" популярного романа: о книге К.А. Чекалова "Очерки истории и типологии французской массовой прозы XIX - начала XX века" (СПб.: Нестор-История, 2022. 288 с.) // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 9-14. EDN: UQVWEH. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.2

    В статье предлагается рецензия на новую книгу К.А. Чекалова о французском популярном романе в период его расцвета. Реферативный обзор содержания сопровождается оценкой фундаментального исследования автора, основными достоинствами которого являются многофункциональный анализ жанровых моделей, нарративных, стилистических характеристик французских популярных романов, их русских переводов и рецепции в России. Статья начинается обзором положения дел в междисциплинарных исследованиях массовой литературы, как зарубежной, так и российской, что позволяет представить рецензируемую книгу в этом контексте и акцентировать ее инновационные и перспективные результаты.

    ключевые слова: французская массовая проза; популярный роман; жанры; поэтика, нарратив, рецепция в России, К.А. Чекалов.

    "Les Mysteres de Paris" of the Popular Novel: On Kirill A. Chekalov's Book "Essays on the History and Typology of the French Mass Prose of the XIXth - Early XXth Century" (St. Petersburg: Nestor-History, 2022. 288 p.)
    Komutstsi Liudmila Vladimirovna, DSc of Philology, Professor, Institute of Social Sciences and International Relations, Sevastopol State University, Sevastopol

    The article offers a review of a new book by K.A. Chekalov about the French popular novel in its heyday. The content review is accompanied by an assessment of K.A. Chekalov's fundamental research, the major benefits of which include a multifunctional analysis of the genre models, narrative and stylistic characteristics of the French popular novels, an insightful critique of their Russian translations and reception in Russia. The article begins with an overview of the state of affairs within the interdisciplinary studies of mass literature, both foreign and Russian, which will help to position the book under review into their context and to pinpoint its innovative and challenging results.

    keywords: French mass literature; the popular novel; genres; poetics; narrative; reception in Russia; Кirill A. Chekalov.

  • "Лось" на полке: нечеловеческие персонажи в литературе. Фигура исчезновения [стр. 15-19]
    Григорьева Марина Анатольевна, кандидат политических наук, шеф-редактор научного журнала "KANT", директор Издательства "Ставролит", Ставрополь
    подробнее 

    Цитировать: Григорьева М.А. "Лось" на полке: нечеловеческие персонажи в литературе. Фигура исчезновения // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 15-19. EDN: RACWOX. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.3

    Статья построена на диалоге с недавним исследованием Майкла Малая "Домашние и дикие существа Элизабет Бишоп". Фокус нашего исследования мы сместим на фигуру исчезновения и речь о "выживании". Этот тезис демонстрирует, как нечеловеческие персонажи в поэмах Элизабет Бишоп "Лось" и "Бухта" [1] подрывают антропоцентризм, тем самым способствуя постоянному пересмотру политических и этических подходов к дискурсу видов.

    ключевые слова: исчезновение; Элизабет Бишоп; проблема вымирания; воображение.

    "The Moose" on the Shelf: Nonhuman Characters in Literature. Extinction figure
    Grigorieva Marina Anatolievna, PhD of Political sciences, Chief-editor of the scientific journal "KANT", Director of Publishing house "Stavrolit", Stavropol

    The article builds on a dialogue with Michael Malay's recent study Domestic and Wild Creatures by Elizabeth Bishop. We will shift the focus of our study to the figure of disappearance and the speech about "survival". This thesis demonstrates how the non-human characters in Elizabeth Bishop's poems "The Moose" and "The Bight" [1] undermine anthropocentrism, thus contributing to the constant re-examination of political and ethical approaches to the discourse of species.

    keywords: extinction; Elizabeth Bishop; the problem of extinction; imagination.

  • К вопросу о многогранности содержания военно-политической сферы: современный подход [стр. 20-24]
    Грачёв Сергей Иванович, доктор политических наук, профессор; Чикальдина Виктория Сергеевна, аспирант; Национальный исследовательский Нижегородский государственный университет им. Н.И. Лобачевского, Нижний Новгород
    подробнее 

    Цитировать: Грачёв С.И., Чикальдина В.С. К вопросу о многогранности содержания военно-политической сферы: современный подход // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 20-24. EDN: TJXCUU. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.4

    Цель исследования – выявить основные детерминанты и определить актуальные особенности понимания сущности военного и политического компонентов; показать их многоуровневость и взаимосвязь. В статье анализируется "индекс глобальной неопределенности" как показатель непредсказуемости и турбулентности геополитической обстановки, рассматривается многозначность категорий "борьба за власть" и "война" в современном ключе, изучается роль информационно-технологического фактора. Основные выводы исследования представлены в виде тезиса о том, что современное понимание военно-политической сферы общественного бытия должно исходить из постоянного усложнения её содержания в силу стремительного появления новых форм современных войн и средств их ведения, нарастания разнообразия ведущих их политических акторов, беспрецедентного влияния информационно-коммуникационных технологий, размывания границ между состояниями войны и мира. Научную новизну представляет системный анализ содержательных детерминант сферы военно-политического развития с точки зрения совокупности современных факторов, охватывающих принципиально новые уровни функционирования как социума в целом, так и индивидуума в частности.

    ключевые слова: военно-политическая сфера; содержание; фактор; война; борьба за власть; актор; неопределенность; многозначность; неконвенциональность; информационные технологии.

    Exploring complexity of military and political spheres: contemporary approach
    Grachev Sergei Ivanovich, DSc of Political science, Professor, Professor; Chikaldina Victoria Sergeevna, Postgraduate student; Lobachevsky National Research State University of Nizhny Novgorod, Nizhny Novgorod

    The purpose of the study is to identify the main determinants and highlight the actual features of understanding the essence of the military and political components, show their complexity and interconnection. The article analyzes the "global uncertainty index" as an indicator of the unpredictability and turbulence of the geopolitical situation ; considers the ambiguity of the categories "struggle for power" and "war" in a modern way as well as studies the role of the IT factor. The main conclusions of the article are presented in the form of the thesis that the modern understanding of the military and political spheres of social life should consider its increasing complexity due to the rapid emergence of new forms of modern wars and the means of their conduct, along with the growing diversity of the political actors who lead them and the unprecedented influence of IT factor which causes the boundaries between war and peace to emerge. The scientific novelty of the study is represented by a systematic analysis of the main determinants of the military and political spheres considering a combination of modern factors that come into fundamentally new levels of society in general and the individual in particular.

    keywords: military and political sphere; definition; factor; war; power struggle; actor; uncertainty; complexity; non-conventional; information technologies.

  • Формирование теоретико-методологических основ гегемонистской циклистики в политической сфере [стр. 25-31]
    Худяков Андрей Валерьевич, кандидат политических наук, главный специалист Государственного учреждения "Научно-практический центр проблем укрепления законности и правопорядка генеральной прокуратуры Республики Беларусь", Минск, Республика Беларусь
    подробнее 

    Цитировать: Худяков А.В. Формирование теоретико-методологических основ гегемонистской циклистики в политической сфере // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 25-31. EDN: NJFTXQ. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.5

    Цель исследования заключается в изучении процесса формирования теоретико-методологических основ гегемонии как нелинейного процесса. В статье определены и охарактеризованы основные факторы, оказавшие влияние на их формирование. Научная новизна заключается в выявлении, раскрытии и уточнении содержательных характеристик нелинейных моделей гегемонии в политической сфере. В результате определено, что гегемония является сложным явлением, содержательное наполнение которого оказывает влияние на характер и динамику ее цикличности. Исследования дисциплинарного и междисциплинарного характера способствовали созданию теоретических и методологических основ гегемонистской циклистики. Появление разнообразных концепций, описывающих нелинейную динамику, свидетельствуют об усложнении процессов в политической сфере.

    ключевые слова: гегемония; цикл; "цикл силы"; "длинный цикл"; "мир-система"; "ядро"; "переферия".

    Formation of theoretical and methodological foundations of cycles of hegemony in the political sphere
    Khudyakov Andrei Valerevich, PhD of Political sciences, chief specialist, State Institution "Scientific and Practical Center for the Problems of strengthening law and order of the General Prosecutor's Office of the Republic of Belarus", Minsk, Republic of Belarus

    The purpose of study is to research the process of forming the theoretical and methodological foundations of hegemony as a nonlinear process. The article identifies and characterizes the main factors that influenced their formation. The scientific novelty lies in the identification, disclosure and refinement of the content characteristics of nonlinear models of hegemony in the political sphere. As a result, it was determined that hegemony is a complex phenomenon, the content of which influences the nature and dynamics of its cyclicity. Studies of a disciplinary and interdisciplinary nature contributed to the creation of theoretical and methodological foundations of hegemonic cyclistics. The emergence of various concepts describing nonlinear dynamics indicates the complication of processes in the political sphere.

    keywords: hegemony; cycle; "cycle of power"; "long cycle"; "world-system"; "core"; "periphery".

  • Концепт "территориальность" в исследовании проблем обеспечения государственной безопасности [стр. 32-37]
    Мелконов Геннадий Сергеевич, аспирант, Пятигорский государственный университет, Пятигорск; Младенович Мирослав, профессор кафедры гуманитарных наук факультета безопасности, Белградский университет, Белград, Сербия; Нефедов Сергей Александрович, доктор политических наук, научный сотрудник, Пятигорский государственный университет, Пятигорск
    подробнее 

    Цитировать: Мелконов Г.С., Младенович М., Нефедов С.А. Концепт "территориальность" в исследовании проблем обеспечения государственной безопасности // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 32-37. EDN: NUZZUO. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.6

    В статье авторы поставили цель рассмотреть территориальность государств, под которой они понимают одно из их свойств, связанных со стремлением контролировать ту или иную территорию, ее политическим использованием и распределением власти. Они систематизируют существующие в научной литературе объяснения территориальности, выделяя биологические, психологические и социальные подходы. Вместе с тем в статье доказывается, что территориальность в целом способствует обеспечению безопасности, однако в некоторых случаях ее проявления могут повышать уровень опасности. Авторы обосновывают исследовательский потенциал концепта "территориальность", настаивая на необходимости его большего политологического использования.

    ключевые слова: политическая теория территории; территория; территориальность; государственная безопасность; пространственное измерение власти; политико-территориальная идентичность; политологические концепты.

    The concept of "territoriality" in the study of ensuring state security problems
    Melkonov Gennady Sergeevich, Postgraduate student, Pyatigorsk State University, Pyatigorsk; Mladenovich Miroslav, Professor, Department of Humanities, Faculty of Security, University of Belgrade, Belgrade, Serbia; Nefedov Sergei Alexandrovich, PhD of Political sciences, Research fellow, Pyatigorsk State University, Pyatigorsk

    In this article the authors set a goal to consider the territoriality of states, by which they understand one of their properties associated with the desire to control a particular territory, its political use and distribution of power. They systematize the explanations of territoriality in the scientific literature, highlighting biological, psychological and social approaches. At the same time the article proves that territoriality in general contributes to ensuring security, but in some cases its manifestations can increase the level of danger. The authors substantiate the research potential of the concept "territoriality" insisting on the need for its greater political science use.

    keywords: political theory of the territory; territory; territoriality; state security; spatial dimension of power; political and territorial identity; concepts of political science.

  • Межгосударственные отношения России и Ирана: гуманитарная составляющая [стр. 38-43]
    Рябцева Елена Евгеньевна, доктор политических наук, профессор, кафедра Востоковедения и африканистики, Севастопольский государственный университет, Севастополь, Республика Крым
    подробнее 

    Цитировать: Рябцева Е.Е. Межгосударственные отношения России и Ирана: гуманитарная составляющая // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 38-43. EDN: MGBIAB. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.7

    Автор анализирует двусторонние отношения Российской Федерации и Исламской республики Иран в современных геополитических условиях. Констатируется, что перед Ираном и Россией стоит общий враг, общая угроза и государства находятся в очень похожих условиях, под санкциями объединенного Запада. Анализируются конкретные показатели экономического сотрудничества. Но особое внимание в статье уделено развитию российско-иранского культурно-гуманитарного сотрудничества. Автор приходит к выводу, что России и Ирану в последние годы удалось достичь определенного уровня развития отношений в политической сфере, но взаимодействие в сфере экономики и культуры на этом фоне значительно отстаёт и требует повышенного внимания Москвы и Тегеран.

    ключевые слова: двусторонние отношения; гуманитарная политика; культурно-гуманитарное сотрудничество; стратегическое партнерство; Исламская республика Иран.

    Interstate relations between Russia and Iran: Humanitarian component
    Ryabtseva Elena Evgenevna, DSc of Political sciences, Professor, Department of Oriental and African studies, Sevastopol State University, Sevastopol, Republic of Crimea

    The author analyzes the bilateral relations between the Russian Federation and the Islamic Republic of Iran in modern geopolitical conditions. It is stated that Iran and Russia face a common enemy, a common threat, and the states are in very similar conditions, under the sanctions of the united West. Specific indicators of economic cooperation are analyzed. But special attention is paid to the development of Russian-Iranian cultural and humanitarian cooperation. The author comes to the conclusion that Russia and Iran have managed to achieve a certain level of development of relations in the political sphere in recent years, but cooperation in the sphere of economy and culture lags far behind against this background and requires increased attention from Moscow and Tehran.

    keywords: bilateral relations; humanitarian policy; cultural and humanitarian cooperation; strategic partnership; Islamic Republic of Iran.

  • Актуальность изучения политических культур и систем стран Восточной Азии в условиях становления и развития многополярного мира [стр. 44-50]
    Мерзлякова Ирина Леонидовна, доктор философских наук, доцент, Ростовский государственный экономический университет, Ростов-на-Дону
    подробнее 

    Цитировать: Мерзлякова И.Л. Актуальность изучения политических культур и систем стран Восточной Азии в условиях становления и развития многополярного мира // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 44-50. EDN: PHURCG. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.8

    Целью исследования является выявление основных этапов рассмотрения проблемы изучения политических культур и систем стран Восточной Азии в политической науке. В статье актуализируется проблема определения основных этапов становления и изучения политических культур и систем стран Восточной Азии, к которым традиционно относят Китай, Корею, Японию и Монголию. Проблематика, связанная с рассмотрением особенностей политических культур и систем стран Восточной Азии, актуализируется в нескольких направлениях политической науки: теория международных отношений, которая традиционно рассматривает проблемы внешней и мировой политики, различные аспекты международных отношений, глобальные проблемы современности и в рамках теории политических систем, в которой исследователи заняты проблемами изучения сущности и соотношения понятий "политическая культура" и "политическая система", проблемами выявления структуры и функций политических культур и систем, заняты анализом современных политических институтов (государств, политических партий, общественных организаций, движений и отношений между ними), определением степени эффективности взаимодействия между ними. Автор отмечает, что политические культуры и системы стран Восточной Азии, как и других стран, ощущают на себе влияние происходящих изменений в международных отношениях, сложившихся на современном этапе, стремятся укреплять и защищать свои политические ценности, выработанные в рамках политической культуры, на основе которых действуют и развиваются их политические системы.

    ключевые слова: политическая наука; теория международных отношений; международные отношения; политические институты; политическая культура; политическая система; многополярность.

    The relevance of studying the political cultures and systems of East Asian countries in the context of the formation and development of a multipolar world
    Merzlyakova Irina Leonidovna, DSc of Philosophy, Associate Professor, Rostov State University of Economic, Rostov-on-Don

    The purpose of the study is to identify the main stages in the consideration of the problem of studying the political cultures and systems of East Asian countries in political science. The article actualizes the problem of determining the main stages of the formation and study of political cultures and systems of East Asian countries, which traditionally include China, Korea, Japan and Mongolia. The problems related to the consideration of the peculiarities of political cultures and systems of East Asian countries are actualized in several areas of political science: the theory of international relations, which traditionally considers the problems of foreign and world politics, various aspects of international relations, global problems of modernity and within the framework of the theory of political systems, in which researchers are engaged in the problems of studying the essence and correlation of the concepts of "political culture" and "political system", problems of identifying the structure and functions of political cultures and systems, they are engaged in analyzing modern political institutions (states, political parties, public organizations, movements and relations between them), determining the degree of effectiveness of interaction between them. The author notes that the political cultures and systems of East Asian countries, as well as other countries, feel the impact of the ongoing changes in international relations that have developed at the present stage, strive to strengthen and protect their political values developed within the framework of political culture, on the basis of which their political systems operate and develop.

    keywords: political science; theory of international relations; international relations; political institutions; political culture; political system; multipolarity.

  • Ростовская область как особый субнациональный и геополитический субъект Российской Федерации [стр. 51-55]
    Мерзлякова Ирина Леонидовна, доктор философских наук, доцент, Ростовский государственный экономический университет, Ростов-на-Дону
    подробнее 

    Цитировать: Мерзлякова И.Л. Ростовская область как особый субнациональный и геополитический субъект Российской Федерации // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 51-55. EDN: QPRIVU. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.9

    В статье на основе геополитического подхода на регионально-локальном уровне рассматривается потенциал Ростовской области как геополитического субъекта и актора международных отношений в современных геополитических условиях. В представленной работе используются основные понятия, выработанные в рамках геополитики, определяется понятие "международные отношения", выделяются основные субъекты международных отношений, к которым относятся национальные государства, нации и народы, международные и межправительственные организации, интеграционные группы стран, транснациональные компании, субнациональные регионы, позиционирующие себя как самостоятельные участники международных отношений. В представленной статье Ростовская область рассматривается как особый субнациональный регион, который обладая определенным геополитическим положением, статусом "ворот Северного Кавказа", историко-культурным наследием, уровнем социально-экономического развития способна оказывать влияние на развития международных отношений в пределах своих полномочий и в соответствии с национальными интересами России.

    ключевые слова: геополитика; геополитический подход; геополитическое положение; субнациональный регион; международные отношения; внешнеполитическая деятельность; геополитический субъект.

    Rostov Region as a Special Subnational and Geopolitical Subject of the Russian Federation
    Merzlyakova Irina Leonidovna, DSc of Philosophy, Associate Professor, Rostov State University of Economic, Rostov-on-Don

    The article examines the potential of the Rostov Region as a geopolitical subject and actor of international relations in modern geopolitical conditions on the basis of a geopolitical approach at the regional-local level. The presented work uses the basic concepts developed within the framework of geopolitics, defines the concept of "international relations", identifies the main subjects of international relations, which include nation states, nations and peoples, international and intergovernmental organizations, integration groups of countries, transnational companies, subnational regions positioning themselves as independent participants in international relations. In the presented article, the Rostov region is considered as a special subnational region, which, having a certain geopolitical position, the status of the "gateway of the North Caucasus", historical and cultural heritage, the level of socio-economic development, is able to influence the development of international relations within its powers and in accordance with the national interests of Russia.

    keywords: geopolitics; geopolitical approach; geopolitical situation; subnational region; international relations; foreign policy activity; geopolitical entity.

  • Общество потребления в социокультурной парадигме [стр. 56-60]
    Кобзаренко Людмила Николаевна, соискатель кафедры Социологии, Северо-Кавказский федеральный университет, Ставрополь
    подробнее 

    Цитировать: Кобзаренко Л.Н. Общество потребления в социокультурной парадигме // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 56-60. EDN: QQWMKM. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.10

    В статье обосновывается авторская позиция о возможности и правомерности исследования общества потребления в социокультурной парадигме. Актуальность темы обосновывается приведением ряда позиций ученых, отражающих модификации общества потребления, и, как следствие, необходимость их изучения. Выбор социокультурного подхода к рассмотрению общества потребления обосновывается аргументом в пользу того, что его нормативно-ценностные характеристики предпочтительнее анализировать в рамках социокультурной парадигмы, исходя из постулата о нормативно-ценностном ядре культуры как ее сущности, проявляющей себя в самых разнообразных социальных практиках повседневности. Рассмотрено понятие "потребление" как основная ценность исследуемого общества и связанные с ним ценностные коннотации. Уделено внимание нормативному аспекту общества потребления с акцентом на регулятивном характере социальных норм, которые вместе с ценностями создают единый нормативно-ценностный континуум данной формы социальности.

    ключевые слова: общество потребления; социокультурная парадигма; социальность; культура; ценности; социальные нормы; потребление как ценность; социальные практики потребления.

    Consumer society in the socio-cultural paradigm
    Kobzarenko Lyudmila Nikolaevna, Competitor, Department of Sociology, North-Caucasian Federal University, Stavropol

    The article substantiates the author's position on the possibility and legitimacy of studying the consumer society in the sociocultural paradigm. The relevance of the topic is substantiated by bringing a number of positions of scientists, reflecting the modifications of the consumer society, and, as a result, the need to study them. The choice of a sociocultural approach to the consideration of the consumer society is substantiated by the argument that it is preferable to analyze its normative-value characteristics within the framework of the sociocultural paradigm, based on the postulate of the normative-value core of culture as its essence, manifesting itself in a wide variety of social practices of everyday life. The concept of "consumption" as the main value of the society under study and the value connotations associated with it are considered. Attention is paid to the normative aspect of the consumer society with an emphasis on the regulative nature of social norms, which, together with values, create a single normative-value continuum of this form of sociality.

    keywords: consumer society; sociocultural paradigm; sociality; culture; values; social norms; consumption as a value; social consumption practices

  • Теория нелогического действия В. Парето как методологический подход в социологическом исследовании молодежи [стр. 61-65]
    Тимченко Александр Андреевич, кандидат социологических наук, преподаватель, Краснодарское высшее военное авиационное училище летчиков имени Героя Советского Союза А.К. Серова, Краснодар
    подробнее 

    Цитировать: Тимченко А.А. Теория нелогического действия В. Парето как методологический подход в социологическом исследовании молодежи // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 61-65. EDN: INSUNY. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.11

    В статье отмечается, что концептуальные положения итальянского социолога В. Парето, связанные с теорией "нелогического действия", в обществе XXI в. отнюдь не утратили своей актуальности. В частности, в социологии молодежи серьезной гносеологической проблемой является понимание факторов, детерминирующих иррациональное, аффективное поведение молодежи. Последствия реализации молодежью таких социальных практик создают угрозу общественному порядку, деформируют процесс социализации, способны продуцировать девиации и деликты подрастающего поколения, что, в свою очередь, создает сложности для системы социального управления. Автором акцентируется внимание на сильных сторонах теории нелогического действия в решении данной гносеологической проблемы.

    ключевые слова: молодежь; транзит поколений; девиации и деликты; риски; социология молодежи; социолог В. Парето; теория нелогического действия.

    V. Pareto's theory of illogical action as a methodological approach in the sociological study of youth
    Timchenko Aleksandr Andreevich, PhD of Sociological sciences, lecturer, Krasnodar Higher Military Aviation School of Pilots named after Hero of the Soviet Union A.K. Serov, Krasnodar

    The article notes that the conceptual provisions of the Italian sociologist V. Pareto related to the theory of "illogical action" have not lost their relevance in the society of the XXI century. In particular, in the sociology of youth, a serious epistemological problem is the understanding of the factors that determine the irrational, affective behavior of young people. The consequences of the implementation of such social practices by young people pose a threat to public order, deform the process of socialization, are capable of producing deviations and torts of the younger generation, which, in turn, creates difficulties for the social management system. The author focuses on the strengths of the theory of illogical action in solving this epistemological problem.

    keywords: youth; generational transit; deviations and torts; risks; sociology of youth; sociologist V. Pareto; theory of illogical action.

  • Особенности виртуального протеста в севастопольском сегменте социальной сети "Вконтакте" (анализ тональности комментариев, социальный портрет участников) [стр. 66-72]
    Косов Геннадий Владимирович, доктор политических наук, профессор, Севастопольский государственный университет, Севастополь ; Младенович Мирослав, профессор кафедры гуманитарных наук факультета безопасности, Белградский университет, Белград, Сербия
    подробнее 

    Цитировать: Косов Г.В., Младенович М. Особенности виртуального протеста в севастопольском сегменте социальной сети "Вконтакте" (анализ тональности комментариев, социальный портрет участников) // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). - С. 66-72. EDN: JSDNGC. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.12

    Основную часть материала авторы собрали в ходе проведения исследования № 21-011-31692 "Протестный потенциал молодежи в городе федерального значения Севастополь: детерминанты, механизмы управления и векторы сублимации", поддержанного РФФИ и АНО ЭИСИ. В 2022 году они продолжи исследования по ранее разработанной методике. Всего в ходе анализа социальных групп и пабликов социально-активной и протестной направленности было проанализировано 19687 комментариев за период с 2018 по 2022 годы в Вконтакте. На основе методов кластеризации текста все комментарии были условно разделены на группы. Далее тексты из социальных сетей были подвергнуты процедуре сентимент-анализа на предмет определения эмоциональной окрашенности анализируемых текстов. Применение методологии social network analysis позволило охарактеризовать социальный портрет участника молодежного виртуального сообщества, характеризующегося наличием отдельных элементов протестного контента.

    ключевые слова: социальная активность; политический протест; социальные сети; социальные процессы; политические процессы; Севастополь.

    Features of the virtual protest in the Sevastopol segment of the "Vkontakte" social network (analysis of the tone of comments, social portrait of participants)
    Kosov Gennadii Vladimirovich, DSc of Political sciences, Professor, Sevastopol State University, Sevastopol; Mladenovich Miroslav, Professor of the Department of Humanities, Faculty of Security, University of Belgrade, Belgrade, Serbia

    The authors collected the bulk of the material during the study No. 21-011-31692 "The protest potential of youth in the federal city of Sevastopol: determinants, control mechanisms and sublimation vectors", supported by the RFBR and ANO EISI. In 2022, they continued their research using the previously developed methodology. In total, during the analysis of social groups and publics of a socially active and protest orientation, 19687 comments were analyzed for the period from 2018 to 2022 in Vkontakte, Facebook and Instagram. Based on the clustering methods of the text, all comments were conditionally divided into groups. Further, texts from social networks were subjected to a sentimental analysis procedure to determine the emotional coloring of the analyzed texts. The application of the social network analysis methodology allowed us to characterize the social portrait of a participant in a youth virtual community characterized by the presence of individual elements of protest content.

    keywords: social activity; political protest; social networks; social processes; political processes; Sevastopol.

  • Теоретико-методологические аспекты изучения изменений в структуре досуговых практик городской молодежи под влиянием COVID-19 [стр. 73-82]
    Равочкин Никита Николаевич, доктор философских наук, доцент, доцент кафедры Педагогических технологий, Кузбасская государственная сельскохозяйственная академия; профессор кафедры Истории, философии и социальных наук, Кузбасский государственный технический университет имени Т.Ф. Горбачева, Кемерово
    подробнее 

    Цитировать: Равочкин Н.Н. Теоретико-методологические аспекты изучения изменений в структуре досуговых практик городской молодежи под влиянием COVID-19 // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 73-82. EDN: KDEWZY. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.13

    В рамках данной статьи рассматриваются теоретические и методологические аспекты социологического изучения трансформации досуговых практик городской молодежи под влиянием пандемии COVID-19. Описана специфика группы социальной группы городская молодежь как проводника инноваций и эксперта в досуговой сфере. С позиции организации свободного времени критически проанализированы городские пространства и выявлены их преимущества перед другими адресными объектами. Продемонстрировано влияние COVID-19 на изменение городской повседневности. Составлена методика социологического исследования изменений досуговых практик городской молодежи.

    ключевые слова: молодежь; досуговые практики; город; COVID-19; повседневность.

    Theoretical and methodological aspects of studying changes in the structure of leisure practices of urban youth under the influence of COVID-19
    Ravochkin Nikita Nikolaevich, DSc of Philosophical sciences, Associate Professor, Department of Pedagogical Technologies, Kuzbass State Agricultural Academy; Professor, Department of History, Philosophy and Social Sciences, Kuzbass State Technical University named after T.F. Gorbachev, Kemerovo

    This article discusses the theoretical and methodological aspects of the sociological study of the transformation of leisure practices of urban youth under the influence of the COVID-19 pandemic. The specificity of the group of the social group urban youth as a conductor of innovations and an expert in the leisure sphere is described. From the standpoint of the organization of free time, urban spaces are critically analyzed and their advantages over other targeted objects are identified. The impact of COVID-19 on the change in urban everyday life is demonstrated. A methodology for sociological research of changes in the leisure practices of urban youth has been compiled.

    keywords: youth; leisure practices; city; COVID-19; everyday life.

  • Социологический анализ процессов образовательной миграции в Республике Бурятия [стр. 83-87]
    Норбоева Оксана Алдаровна, аспирант, Бурятский государственный университет имени Доржи Банзарова, Улан-Удэ, Республика Бурятия
    подробнее 

    Цитировать: Норбоева О.А. Социологический анализ процессов образовательной миграции в Республике Бурятия // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 83-87. EDN: HJWFKT. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.14

    Цель исследования – раскрыть факторы миграции учащейся молодежи из Республики Бурятия и на основе полученных результатов предложить оптимальные подходы, которые позволят снизить объем миграционных процессов. В статье по результатам проведенного системного анализа существующих в отечественной доктрине концептуальных подходов раскрывается понятие "миграции", рассматривается их содержание. Научная новизна заключается в том, что автором, на основе проведенного анализа концептуальных подходов, раскрывающих понятие "миграция", предложен подход к толкованию рассматриваемого понятия. В результате выявлены основные факторы образовательной миграции в Республике Бурятия и на основе их системного анализа сформулированы предложения, последовательная реализация которых, по мнению автора, позволит снизить темпы образовательной миграции учащейся молодежи из Республики Бурятия.

    ключевые слова: социология; социологические исследования; миграция; миграционные процессы; социальная мобильность; образовательная миграция.

    Sociological analysis of educational migration processes in the Republic of Buryatia
    Norboeva Oksana Aldarovna, Postgraduate student, Buryat State University named after Dorzhi Banzarov, Ulan-Ude, Republic of Buryatia

    The purpose of the study is to reveal the factors of migration of young students from the Republic of Buryatia and, based on the results obtained, to propose optimal approaches that will reduce the volume of migration processes. In the article, based on the results of a systematic analysis of the conceptual approaches existing in the domestic doctrine, the concept of "migration" is revealed, their content is considered. The scientific novelty lies in the fact that the author, on the basis of the analysis of conceptual approaches that reveal the concept of "migration", proposes an author's approach to the interpretation of the concept under consideration. As a result, the main factors of educational migration in the Republic of Buryatia were identified and, based on their system analysis, proposals were formulated, the consistent implementation of which, in the author's opinion, will reduce the rate of educational migration of young students from the Republic of Buryatia.

    keywords: sociology; sociological research; migration; migration processes; social mobility; educational migration.

  • Религиозно-мифологические истоки народного танца: историографический обзор [стр. 88-96]
    Григорьев Анатолий Федорович, доктор культурологии, кандидат педагогических наук, профессор (ВАК), профессор культурологии МАН (Сан-Марино), заслуженный деятель искусств Чеченской Республики, член Союза композиторов Российской Федерации, главный редактор журнала "KANT" (ВАК); Пересечная Татьяна Александровна, старший преподаватель; Ставропольский государственный педагогический институт, Ставрополь
    подробнее 

    Цитировать: Григорьев А.Ф., Пересечная Т.А. Религиозно-мифологические истоки народного танца: историографический обзор // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 88-96. EDN: BXAXFK. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.15

    Целью исследования является историографический обзор публикаций и анализ научных подходов в выявлении первоосновы и первоистоков народного танца как одного из ярчайших видов народного художественного творчества. Данная проблематика приобретает особое научно-практическое социокультурное звучание в контексте обострившихся глобалистских процессов, с одной стороны, и возрождения, развития традиционной культуры многонациональной России – с другой. В работе использовались несколько методов, в частности культурно-семиотический подход к феноменам религиозного сознания, предполагающий их осмысление в качестве элементов целостного идейного континуума и с учетом историко-политических и социально-психологических факторов. По результатам исследования сформулированы выводы, в совокупности, обеспечивающие полноту картины данной проблематики.

    ключевые слова: культура; искусство; феномен; хореография; первоистоки; историографический обзор; религиозно-мифологическая и ритуально-обрядовая первооснова народного танца.

    Religious and Mythological origins of folk dance: a Historiographical review
    Grigoryev Anatoly Fedorovich, DSc of Cultural studies, PhD of Pedagogical sciences, Professor, Professor of Cultural Studies at the IAS (San Marino), honored Artist of the Chechen Republic, member of the Union of Composers of the Russian Federation, Editor of journal "KANT"; Peresechnaya Tatiana Alexandrovna, Senior Lecturer; Stavropol State Pedagogical Institute, Stavropol

    The purpose of the study is a historiographic review of publications and analysis of scientific approaches in identifying the fundamental principle and origins of folk dance as one of the brightest types of folk art. This issue acquires a special scientific and practical sociocultural sound in the context of the aggravated globalist processes, on the one hand, and the revival and development of the traditional culture of multinational Russia, on the other. Several methods were used in the work, in particular, a cultural-semiotic approach to the phenomena of religious consciousness, which implies their comprehension as elements of an integral ideological continuum and taking into account historical, political and socio-psychological factors. Based on the results of the study, conclusions are formulated, in the aggregate, providing a complete picture of this issue.

    keywords: culture; art; phenomenon; choreography; primary sources; historiographical review; religious-mythological and ritual-ceremonial primary principles of folk dance.

  • Влияние режиссерского замысла на формирование словесного действия в спектакле [стр. 97-102]
    Михеева Светлана Владимировна, кандидат культурологии, Краснодарский государственный институт культуры, Краснодар
    подробнее 

    Цитировать: Михеева С.В. Влияние режиссерского замысла на формирование словесного действия в спектакле // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 97-102. EDN: ADWVLW. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.16

    В статье рассматриваются различные аспекты влияния режиссерского замысла на формирование словесного действия в спектакле. Автор отмечает, что работа режиссера заключается в том, чтобы быть коммуникатором высшего порядка. Режиссеру важно создать условия для того, чтобы актер мог соответствующим образом трансформировать внешний и внутренний словесный образ, с применением разнообразных речевых средств. Данный посыл позволяет говорить о том, что словесные формы выражения не просто должны отличаться разнообразием, но и функционировать в рамках деятельности профессионального театра. Роль режиссера и его замысла в вопросе формирования сценического образа в спектакле крайне важна, поскольку актер воплощает именно его виденье применительно к каждой постановке. В то же время стоит понимать, что его эффективность в постановке будет заключаться в нахождении объективно-субъективного баланса между личным отношением и восприятием с тем, что ожидает увидеть зритель.

    ключевые слова: режиссерский замысел; словесное действие; спектакль; формирование словесного действия; постановка; постановка спектакля; коммуникация; театр.

    The influence of the director's idea on the formation of verbal action in the play
    Mikheeva Svetlana Vladimirovna, PhD of Cultural studies, Krasnodar State Institute of Culture, Krasnodar

    The article discusses various aspects of the influence of the director's idea on the formation of verbal action in the play. The author notes that the director's job is to be a communicator of the highest order. It is important for the director to create conditions so that the actor can appropriately transform the external and internal verbal image, using a variety of speech means. This message allows us to say that verbal forms of expression should not only differ in diversity, but also function within the framework of the activities of a professional theater. the role of the director and his idea in the formation of the stage image in the play is extremely important, since the actor embodies exactly his vision of what is due in relation to each production. At the same time, it should be understood that its effectiveness in the production will consist in finding an objective-subjective balance between personal attitude and perception with what the viewer expects to see.

    keywords: director's idea; verbal action; performance; formation of verbal action; staging; staging of the play; communication; theater.

  • Герменевтический подход Петра Фоменко в работе с классической литературой [стр. 103-108]
    Постникова (Раймозер) Варвара Вернеровна, аспирант, Институт современного искусства; педагог сценической речи, Высшая школа сценических искусств Константина Райкина, Москва
    подробнее 

    Цитировать: Постникова (Раймозер) В.В. Герменевтический подход Петра Фоменко в работе с классической литературой // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 103-108. EDN: BARXGV. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.17

    Цель исследования – расширить понимание герменевтического прочтения текстов классической литературы и драматургии. Данное герменевтическое прочтение вдохновлено идеей режиссёра Петра Фоменко о том, что именно исследовательская традиция и глубокий подход в работе над текстом формируют отношение, создают отправную точку, которая направляет всё чтение, интерпретацию и раскрытие текста. Этическая позиция исследователя проистекает из стремления к открытости по отношению к тому, что отличается в тексте и что постоянно приводит в движение предубеждение в исследовательскую традицию. Именно отношение исследователя к тексту позволяет тексту обращаться, трогать и вызывать удивление, чтобы предлагать новое представление о существенных аспектах концепции или явления, имеющих отношение к науке и научным открытиям. В результате, исследование предлагает способ, каким герменевтический подход может оживить, пронизать и прояснить методологическую реализацию герменевтического чтения.

    ключевые слова: герменевтическое чтение; спектакль; классические тексты; Фоменко; театральное искусство; актёр; автор; драматургия, слово; действие; восприятие.

    Hermeneutic approach of Peter Fomenko to working with classical literature
    Postnikova (Raimoser) Varvara Vernerovna, Postgraduate student, Institute of Modern Art; teacher of stage speech, The Raikin High School of Performing Arts, Moscow

    The purpose of the study is to expand the understanding of the hermeneutical reading of texts of classical literature and dramaturgy. This hermeneutic reading is inspired by the idea of stage-director Piotr Fomenko that it is the research tradition and a deep approach to working on a text that form an attitude, create a starting point that guides all reading, disclosure and interpretation. The ethical position of the researcher stems from striving for openness to what is different in the text and what constantly sets in motion prejudice in the research tradition. It is the attitude of the researcher to the text that allows the text to appeal, touch and surprise. Thanks to the flexible, durable and repetitive reading, classical texts are able to sound modern and lively, thus linking the most past and present, gaining lasting value.

    keywords: hermeneutic reading; performance; classic texts; Fomenko; theatrical art; actor; author; dramaturgy; werb; action; perception.

  • Тенденции и перспективы современного российского балета [стр. 109-114]
    Хисамов Денис Николаевич, аспирант, Институт современного искусства, Москва
    подробнее 

    Цитировать: Хисамов Д.Н. Тенденции и перспективы современного российского балета // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). - С. 109-114. EDN: CNLVHD. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.18

    Статья посвящена изучению тенденций и перспектив современного российского балета. На протяжении нескольких последних столетий русский балет является транслятором традиций и духовных основ отечественной культуры. В аспекте современной культурной парадигмы можно говорить о том, что балет в России имеет статус так называемого "национального бренда". Современные балетные труппы на мировой арене представляют лучшие традиции и новации отечественной школы. Автором исследования был сделан вывод о том, что развитие жанра балета на современном этапе развития культуры и искусства характеризуется видимым стилистическим плюрализмом, в результате чего в нём представлено множество стилей и направлений, и ярко проявляет себя феномен "режиссёрского театра".

    ключевые слова: современный российский балет; национальные традиции русского балета; национальный бренд; тенденции современного российского балета; развитие балета в контексте массовой культуры; неоклассический балет; русский балет.

    Trends and prospects of modern Russian ballet
    Khisamov Denis Nikolayevich, Postgraduate student, Institute of Contemporary Art, Moscow

    The article is devoted to the study of trends and prospects of modern Russian ballet. For the last few centuries, Russian ballet has been a translator of traditions and spiritual foundations of Russian culture. In the aspect of the modern cultural paradigm, we can say that ballet in Russia has the status of a so-called "national brand". Modern ballet troupes on the world stage represent the best traditions and innovations of the national school. The author of the study concluded that the development of the ballet genre at the present stage of the development of culture and art is characterized by visible stylistic pluralism, as a result of which many styles and directions are represented in it, and the phenomenon of "director's theater" clearly manifests itself.

    keywords: modern Russian ballet; national traditions of Russian ballet; national brand; trends of modern Russian ballet; the development of ballet in the context of mass culture; neoclassical ballet; Russian ballet.

  • Месса As-dur Ф. Шуберта в контексте цецилианского движения в церковной музыке начала XIX века [стр. 115-121]
    Безниско Оксана Николаевна, кандидат педагогических наук, доцент ; Стороженко Анастасия Андреевна, магистрант ; Краснодарский государственный институт культуры, Краснодар
    подробнее 

    Цитировать: Безниско О.Н., Стороженко А.А. Месса As-dur Ф. Шуберта в контексте цецилианского движения в церковной музыке начала XIX века // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). - С. 115-121. EDN: CSUSMI. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.19

    Данная статья посвящена некоторым вопросам духовно-музыкального наследия Ф. Шуберта, связанным с возникновением в начале XIX века цецилианского движения. В этот период музыканты начинают выступать за обновление литургических жанров, их освобождение от влияния светского музыкального языка, возвращение в богослужебную практику григорианских песнопений и вокальной полифонии строгого стиля. Пробуждается интерес к таким мастерам, как Дж. Палестрина и О. Лассо. Все это в определенной степени отразилось и на творчестве Шуберта. Так, в мессе As-dur композитор, наряду с чисто романтическими, новаторскими приемами, использует элементы архаики (натурально-ладовые краски, пение a capella и т.д.). В выразительных средствах, характерных для старинной церковной музыки, его привлекала, на наш взгляд, не чистота стиля, а возможность воплощения сакральных смыслов тех или иных фрагментов литургического текста.

    ключевые слова: Ф. Шуберт; месса; церковная музыка; модальность; Л. Бетховен; цецилианское движение; Дж. Палестрина.

    As-dur Mass of F. Schubert in the context of the cecilian movement in early XIXth century church music
    Beznisko Oksana Nikolayevna, PhD of Pedagogical sciences, Associate Professor; Storozhenko Anastasia Andreevna, Undergraduate student; Krasnodar State Institute of Culture, Krasnodar

    This article focuses on some of the issues of Schubert's musical heritage related to the emergence of the Cecilian movement at the beginning of the 19th century. During this period musicians began to advocate the renewal of liturgical genres, their liberation from the influence of secular musical language, and the return to liturgical practice Gregorian chants and vocal polyphony of a strict style. Interest in masters such as G. Palestrina and O. Lasso was awakened. All of this was also reflected to some extent in Schubert's work. For example, in the As-dur Mass, along with romantic and innovative techniques, the composer uses elements of archaicism (elements of modality, singing a capella, etc.). In mediums of expression typical for old church music he was attracted, in our opinion, not by the purity of style but by the possibility of embodying sacral meanings of the liturgical text.

    keywords: F. Schubert; mass; church music; modality; L. Beethoven; Cecilian movement; G. Palestrina.

  • Драматургические функции вокального монолога в музыке отечественного кино (на примере фильма Н. Михалкова "Раба любви") [стр. 122-128]
    Шак Татьяна Фёдоровна, доктор искусствоведения, профессор; Мусиенко Виктория Васильевна, магистрант ; Краснодарский государственный институт культуры, Краснодар
    подробнее 

    Цитировать: Шак Т.Ф., Мусиенко В.В. Драматургические функции вокального монолога в музыке отечественного кино (на примере фильма Н. Михалкова "Раба любви") // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 122-128. EDN: EGOZPS. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.20

    В статье даётся определение понятию "монолог" и обобщается его развитие в историческом контексте: от академических арий-монологов через камерно-вокальную лирику к трактовке монолога в массовой культуре и конкретно музыке кино. Выявляются характерные черты жанра, особенности формообразования и средств музыкальной выразительности, предлагаются принципы его внутренней классификации. На примере анализа музыки Э. Артемьева к фильму "Раба любви" (Мосфильм, 1975, режиссер Н. Михалков) раскрывают характеристичные и драматургические функции монолога "Где же ты мечта?" (на слова Н. Кончаловской). Доказывается, что это пример лирико-драматического монолога-самовыражения. Его тема, последовательно формирующаяся, проходя через весь фильм, следуя за развитием лирического образа главной героини. Тонкое исполнение монолога Е. Камбуровой подчёркивает авторскую монологическую направленность как музыкального, так и поэтического текста.

    ключевые слова: вокальный монолог; музыкальная драматургия; монолог-самовыражение; лирический монолог; драматический монолог; поэтический текст; Э. Артемьев.

    Dramaturgic functions of vocal monologue in the music of Russian cinema (on the example of N. Mikhalkov's film "Slave of love")
    Shak Tatyana Fedorovna, DSc of Arts, Professor; Musienko Viktoria Vasilievna, Undergraduate student ; Krasnodar State Institute of Culture, Krasnodar

    The article defines the concept of "monologue" and summarizes its development in a historical context: from academic aria-monologues through chamber-vocal lyrics to the interpretation of a monologue in popular culture and specifically in film music. The characteristic features of the genre, features of shaping and means of musical expression are revealed, the principles of its internal classification are proposed. On the example of the analysis of E. Artemiev's music for the film "Slave of Love" (Mosfilm, 1975, director N. Mikhalkov), the characteristic and dramatic functions of the monologue "Where are you a dream?" (to the words of N. Konchalovskaya). It is proved that this is an example of a lyric-dramatic monologue-self-expression. Its theme is consistently formed, passing through the entire film, following the development of the lyrical image of the main character. The subtle performance of E. Kamburova's monologue emphasizes the author's monologue orientation of both musical and poetic texts.

    keywords: vocal monologue; musical dramaturgy; monologue-self-expression; lyrical monologue; dramatic monologue; poetic text; E. Artemiev.

  • Нацеленность на решение художественно-исполнительских задач как стратегический принцип подготовки инструменталистов и вокалистов [стр. 129-136]
    Ю Пэнцзян, преподаватель вокала, Чунцинский университет искусств и наук, Чунцин, Китай
    подробнее 

    Цитировать: Ю Пэнцзян. Нацеленность на решение художественно-исполнительских задач как стратегический принцип подготовки инструменталистов и вокалистов // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 129-136. EDN: UYMCMH. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.21

    Совершенствование процесса воспитания инструменталистов и вокалистов в музыкальной педагогике чаще всего связывается с поиском новых приемов и методов обучения. Однако в современных условиях этого оказывается недостаточно. Для решения сегодняшних проблем необходимо теоретическое осмысление и анализ обстоятельств, не только относящихся к подготовке специалистов к практической деятельности, но и служащих ориентирами в целостном процессе воспитания музыканта. Теоретический анализ и формулирование подобных установок представляется одним из самых сложных и ответственных направлений научной деятельности музыкантов. Ведь поиск наиболее обобщенных принципов и положений, составляющих методологические установки, должен направлять обучение, обеспечить создание научной базы педагогического процесса, то есть выполнять функции методолого-теоретического фундамента. Эти положения не репрезентируют конкретные приемы обучения, а обеспечивают корректировку работы педагога на основе предписанных методологических установок. Их формулирование представляет собой непростую научно-практическую задачу, для решения которой требуются действия повышенной ответственности. На примере поиска "художественно-педагогической парадигмы" исполнительской подготовки студентов музыкально-педагогических вузов, в статье показана сложность такого процесса. Целью исследования является освещение круга проблем, связанных с описанием методологических принципов воспитания музыкантов, выявление сегментов системы музыкального образования, актуальность которых побуждает сосредоточить усилия музыкантов-исследователей на решении первоочередных задач музыкального обучения. Одной из актуальнейших из них в современных условиях является обоснование принципов и установок музыкальной педагогики и ее многочисленных составляющих компонентов.

    ключевые слова: воспитание музыканта; система музыкального образования; теория и практика музыкального обучения; методология музыкальной педагогики.

    Focus on solving artistic and performing problems as a strategic principle of training instrumentalists and vocalists
    Yu Pengjiang, vocal teacher, Chongqing University of Arts and Sciences, Chongqing, China

    Improving the process of educating instrumentalists and vocalists in music pedagogy is most often associated with the search for new techniques and teaching methods. However, in modern conditions this is not enough. To solve today's problems, it is necessary to theoretically comprehend and analyze the circumstances, not only related to the preparation of specialists for practical activities, but also serving as guidelines in the holistic process of educating a musician. The theoretical analysis and formulation of such attitudes seems to be one of the most complex and responsible areas of scientific activity of musicians. After all, the search for the most generalized principles and provisions that make up methodological guidelines should guide learning, ensure the creation of a scientific basis for the pedagogical process, that is, perform the functions of its methodological and theoretical foundation. These provisions do not represent specific teaching methods, but provide for the adjustment of the teacher's work on the basis of prescribed methodological guidelines. Their formulation is a difficult scientific and practical task, the solution of which requires actions of increased responsibility. Using the example of the search for an "artistic and pedagogical paradigm" of performing training for students of musical and pedagogical universities, the article shows the complexity of such a process. The purpose of the study is to highlight a range of problems related to the description of the methodological principles of music pedagogy, to identify segments of the music education system, the relevance of which encourages musicians-researchers to focus their efforts on solving the priority tasks of music education. One of the most relevant of them in modern conditions is the substantiation of the methodological base of both music pedagogy in general and its many constituent components.

    keywords: the system of music education; theory and practice of music education; methodology of music pedagogy.

  • Лошаньский театр теней китайской провинции Хэнань: жанровое своеобразие [стр. 137-145]
    Ню Цзюньи, аспирантка, Нижегородской государственной консерватории им. М.И. Глинки, Нижний Новгород
    подробнее 

    Цитировать: Ню Цзюньи. Лошаньский театр теней китайской провинции Хэнань: жанровое своеобразие // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 137-145. EDN: XBWIZT. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.22

    В данном исследовании выявляются особенности театра теней Лошаня, расположенного в провинции Хэнань в округе Синьян. Прослеживается история формирования этого вида фольклорного искусства, места бытования с древних времен по настоящее время. Рассматривается процесс изготовления марионеток. Анализируются герои спектаклей. Подчеркивается, что театр теней Лошаня вобрал в себя театральные элементы распространенной в Китае и в Хэнани музыкальной драмы или оперы, малого театра янгэ и праздника фонарей, сохранив основные свои черты - связь с мифологическим, религиозным, фольклорным сознанием. Составляющее жанровое своеобразие лошанского театра теней представление богов является пьесой в пьесе. В музыке театра теней прослеживается развитие народной традиционной песенной культуры от простейших культовых мелодий до максимально развитых полиладовых образований большого диапазона. Лошаньский театр теней репрезентирует установки на соединение нескольких жанров в единый художественный комплекс.

    ключевые слова: Китай, Хэнань, Лошань, традиционный театр теней, синкретизм, представление богов.

    The Luoshan theater of shadows of the Chinese province of henan: peculiarity of the genre
    Niu Junyi, Postgraduate student, Glinka Nizhny Novgorod State Conservatoire, Nizhny Novgorod

    This article elicits peculiarities of the theatre of shadows in Luoshan, which is in the province of Gansu, Xinyang county. The author traces history of formation of this kind of folklore art, and its main areas of existence from ancient times to modernity. The article studies the process of making puppets and analyses heroes of plays. It is emphasized that the theater of shadows in Luoshan absorbed theatrical elements of musical drama or opera common in China and Henan, of so-called "lesser" theater yange and of festival of lanterns, having saved its main features, such as connection with mythological, religious and folklore conscience. A spectacle of gods, which is the comprising element organizing the genre peculiarity of the Luoshan theatre of shadows, is "a play within play". Development of folk traditional song culture from the simplest cult melodies to the most complex polymodal structures of bigger diapason can be traced in the music of the theatre of shadows. The Luoshan theater of shadows shows tendency for unification of several genres into one artistic whole.

    keywords: China; Henan; Luoshan; traditional theater of shadows; syncretism; spectacle of gods.

  • Танец Цзецзы китайской провинции Ганьсу как отражение религиозных, исторических и культурных коннотаций [стр. 146-151]
    Чэнь Яньшу, аспирантка, Нижегородская государственная консерватория имени М.И. Глинки, Нижний Новгород
    подробнее 

    Цитировать: Чэнь Яньшу. Танец Цзецзы китайской провинции Ганьсу как отражение религиозных, исторических и культурных коннотаций // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 146-151. EDN: XCNBOD. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.23

    В настоящем исследовании рассматривается древнейшее явление китайской традиционной культуры – танец воинского происхождения цзецзы, бытующий в мужской среде в провинции Ганьсу. Выявляется его происхождение и связь с представлениями о космосе, с воинскими и шаманистическими ритуалами, с земледелием, календарными обрядами, в особенности с новогодними, воспитанием новых поколений. Впервые представлены музыкальные характеристики, демонстрирующие игру на ударных, восприятие мужского тела как звучащего музыкального инструмента, сочетание простых и сложных ритмов, динамическое усиление и увеличение темпа. Анализируется важность и ценность танца в плане коммуникации населения, поколений, воспитании мужчин.

    ключевые слова: Китай; Ганьсу; Юнчан; танец цзецзы; шаманизм; воинские ритуалы.

    Jie zi dance of Chinese province gansu as reflection of religious, historical, and cultural connotations
    Chen Yanshu, Postgraduate student, Glinka Nizhny Novgorod State Conservatoire, Nizhny Novgorod

    The current research examines the oldest phenomenon of Chinese traditional culture - a dance of military origin, jie zi, which is common predominantly in male environment in the province of Gansu. Under the scope of scrutiny there are its lineage and connection with cosmogony, shamanistic and warrior rituals, agriculture, calendar rituals (New year's in particular), and raising new generations. For the first time, there is presentation of such musical characteristics as those reflecting percussion performance, or male body as a sounding musical instrument, or those demonstrating combination of simple and complex rhythms, dynamic intensification, and tempo increase. The author analyses the importance and the value of the dance in terms of communication between population and between different generations, and its role in raising men.

    keywords: China; Gansu; Yongchang; jie zi dance; shamanism; warrior rituals.

  • Традиционное семейное воспитание в Древнем Китае [стр. 152-158]
    Попкова Татьяна Дмитриевна, доктор культурологии, доцент кафедры Педагогики, Пермский государственный национальный исследовательский университет, Пермь 0000-0003-0267-217X; Чэнь Шуан, кандидат филологических наук, профессор кафедры Иностранных языков, Шаньдунский женский университет, Цзинань, Китай
    подробнее 

    Цитировать: Попкова Т.Д., Чэнь Шуан. Традиционное семейное воспитание в Древнем Китае // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №2(14). – С. 152-158. EDN: CAPVSE. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-14.24

    Ключевой целью традиционного китайского семейного образования выступает соблюдение этических правил поведения. В Древнем Китае семья не только выполняла функцию производства и быта, но и реализовывала важную социальную задачу подготовки ребенка к жизни в обществе, осуществляя семейное воспитание посредством примера высоконравственного поведения родителей и предоставляя детям возможность получить качественное образование в частных школах, в которых приоритетным выступал общественный тип воспитания. Каких людей нужно воспитывать и какие черты личности нужно развивать у ребенка - является предметом осмысления современных китайских исследований в области образования. Целью статьи является выявление значения традиционных элементов семейного воспитания для развития личности, общества и страны.

    ключевые слова: Древний Китай; традиционное семейное воспитание; педагогический идеал; развитие личности.

    Traditional family education in ancient China
    Popkova Tatyana Dmitrievna, DSc of Cultural studies, Associate Professor, Perm State National Research University, Perm; Chen Shuang, PhD of Philological sciences, Professor, Shandong Women's University, Jinan, China

    The main purpose of traditional Chinese family education is the observance of ethical rules of conduct. In ancient China, the family was not only performed the function of production and life, but also It's realized the important social task of preparing the child for life in society, carrying out family education through the example of highly moral behavior of parents and providing children with the opportunity to receive a quality education in private schools, in which the public type was a priority education. What kind of people need to be brought up and what personality traits need to be developed in a child is the subject of understanding of modern Chinese research in the field of education. The purpose of the article is to identify the significance of traditional elements of family education for the development of the individual, society and country.

    keywords: Ancient China; traditional family education; pedagogical ideal; personality development.

вернуться к каталогу

{{ ELEMENTS.length }}
Наименование
Цена
Количество
Артикул : {{ item.MODEL }}
{{ item.STATUS }}
{{ item.PRICE }}
{{ item.OLD_PRICE }}
- +
Вы экономите: {{ DATA.TOTAL_DISCOUNT_SUM }}
Итого: {{ DATA.TOTAL_SUM }}
Вы можете вернуться в каталог и продожить покупки
Вернуться и продолжить покупки