Журнал «KANT: Social science & Humanities» №4(16) 2023

АТЛАСЫ ВИЛЕМА ФЛЮССЕРА • СЖИМАЮЩЕЕСЯ ПРОСТРАНСТВО СМЫСЛОВ И МЕХАНИЗМ ВОСПРИЯТИЯ • ЭКЗИСТЕНЦИАЛЬНЫЙ АНАЛИЗ КУЛЬТУРЫ ЧТЕНИЯ •  ВЗАИМОВЛИЯНИЕ РАЗВИТИЯ ОБЩЕСТВА И ГАСТРОНОМИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ • ЭКСТРЕМАЛЬНЫЕ ВЕРСИИ РАННЕГО АВАНГАРДА. СМЫСЛЫ И ПОСЛАНИЯ • ИДЕЯ "РУССКОГО МИРА" ПОСТСОВЕТСКОГО ПЕРИОДА • "TO BE OR NOT TO BE?" ЦЕННОСТНОЙ САМОИДЕНТИФИКАЦИИ МУЗЫКИ В ТЕАТРАЛЬНОМ СПЕКТАКЛЕ • ЭВОЛЮЦИЯ ИДЕОЛОГИИ АНГЛИЙСКОГО АБСОЛЮТИЗМА В ПЕРИОД ПРАВЛЕНИЯ ДИНАСТИИ СТЮАРТОВ

правила публикации научных статей в научном журнале «KANT»

Содержание номера

  • Мой Атлас [стр. 4-9]
    Флюссер Вилем, философ искусства, критик, одна из центральных фигур современной теории фотографии и теории медиа; Григорьева М.А., перевод с англ.
    подробнее 

    Цитировать: Флюссер В. Мой Атлас / пер. с англ. М.А. Григорьевой // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 4-9. EDN: BOTCZV. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.1

    В коротком эссе под названием "Мой атлас" Вилем Флюссер вспоминает разговоры с вымышленным дедушкой-писателем о заветных атласах. Первый атлас послужил ему для локализации события, которое он хотел описать. Второй – служил для получения обзора всех событий. В этом смысле и благодаря этим двум атласам он мог одновременно нырнуть в мир и снова всплыть на поверхность. Но последовал кризис ориентации, породивший множество атласов: в конце XX века они начали разлетаться в разные стороны. Возникающее в результате подавляющее разнообразие подорвало саму цель атласов - обеспечение надежного направления, потому что, по словам Флюссера, они взорвались "в разных направлениях одновременно: в одном они приобрели цвета… в другом атласы начали масштабироваться…". Третьим направлением этого взрыва, как резюмируют Анке Фингер, Райнер Гулдин, Густаво Бернардо, было накрытие одной карты другой. В другом направлении история взорвалась в географию, и появились исторические атласы. Этот кризис стал для дедушки немалым испытанием: он полистал эти атласы и заметил, как можно бегло просмотреть историю, а не продолжать течь по ней беспрерывно, то есть не прослеживая цепи событий. История теперь выглядела как плохо спроецированный фильм: события начали распадаться, сцены внезапно перескакивали. Для дедушки этот новый красочный пейзаж из атласов стал творческой игрой с историей, но одновременно погрузил его в бездонный хаос. В конце концов, чтобы сориентироваться во всех этих чудесных, но сбивающих с толку возможностях картографирования мира и его истории, он целенаправленно вернулся к своим старым атласам в поисках смысла и баланса.

    ключевые слова: локализация событий; атлас; Вилем Флюссер; пространство; человек.

    My Atlas
    Flusser Vilеm, philosopher of art, critic, one of the central figures of modern photography theory and media theory

    In a short essay entitled "My Atlas," Vilеm Flusser recalls conversations with his fictional writer grandfather about treasured atlases. The first atlas served him to localize the event that he wanted to describe. The second served to obtain an overview of all events. In this sense, and thanks to these two atlases, he could simultaneously dive into the world and resurface again. But a crisis of orientation followed, which gave rise to many atlases: at the end of the 20th century they began to fly apart in different directions. The resulting overwhelming diversity undermined the very purpose of the atlases – to provide reliable direction - because, in Flusser's words, they exploded "in different directions at the same time: in one they took on colors... in another the atlases began to scale...". The third direction of this explosion, as summarized by Anke Finger, Rainer Guldin, Gustavo Bernardo, was the covering of one card with another. In another direction, history exploded into geography, and historical atlases appeared. This crisis became a considerable test for my grandfather: he leafed through these atlases and noticed how you can skim through history, and not continue to flow through it continuously, that is, without tracing the chain of events. The story now looked like a poorly projected film: events began to fall apart, scenes suddenly jumped. For my grandfather, this new colorful landscape of atlases became a creative play with history, but at the same time plunged him into bottomless chaos. Eventually, to navigate all these wonderful but confusing possibilities for mapping the world and its history, he purposefully returned to his old atlases in search of meaning and balance.

    keywords: event localization; atlas; Vilem Flusser; space; Human.

  • К вопросу о взаимовлиянии развития общества и гастрономической культуры (на примере европейской и азиатской культур) [стр. 10-19]
    Ермолаев Владимир Александрович, доктор технических наук, доцент, Кузбасская государственная сельскохозяйственная академия, Кемерово
    подробнее 

    Цитировать: Ермолаев В.А. К вопросу о взаимовлиянии развития общества и гастрономической культуры (на примере европейской и азиатской культур) // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 10-19. EDN: BOZDSS. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.2

    Исследование охватывает отдельные аспекты взаимного влияния развития общества и гастрономической культуры некоторых стран Европы и Азии, выделен пласт гастрономической культуры, состоящий из культуры питания в ее разнообразии. Несмотря на то, что гастрономические культуры стран, даже в пределах одной части света, в целом могут различаться, они несут в себе определенные характеристики, которые, при распространении этой гастрономической культуры, встраиваются в национальную гастрономическую культуру, что, по мнению автора, и определяет поведение людей, обусловливает их пищевые привычки, и, в результате, определяет политику государства в потребительской области. Между тем, проникновение гастрономической культуры и смешение ее с национальной не является тотальным и неизбежным, однако на вероятность утрачивания традиций национальной гастрономической культуры необходимо обратить внимание. Отдельно автором отмечена гастрономическая культура некоторых стран Азии, которая, как представляется, устойчива к внедрению в нее чужого гастрономического кода. Люди, представляющие данную культуру, являются в большей степени, чем европейские народы, приверженцами своих национальных традиций в приготовлении и потреблении пищи, а также к построению и развитию отношений, возникших в данном процессе. Азиатская (или, иными словами, восточная) гастрономическая культура, как никакая другая, стремится к самосохранению, при этом не отвергая элементы другой культуры. В результате, выделены аспекты взаимного влияния гастрономической культуры и развития общества: во-первых, стабильность гастрономической культуры, и, во-вторых, возможность использования технологий, проявляющихся с развитием общества.

    ключевые слова: гастрономическая культура; особенности гастрономической культуры; страны Европы и Азии; развитие общества; современное общество.

    The influence of gastronomy on the development of society (on the example of Europe and Asia)
    Ermolaev Vladimir Alexandrovich, DSc of Technical sciences, Associate Professor, Kuzbass State Agricultural Academy, Kemerovo

    In the article, the author examines certain aspects of the mutual influence of the development of society and the gastronomic culture of some countries in Europe and Asia. Thus, the author singled out a layer of gastronomic culture, which consists of a food culture in its diversity. Despite the fact that the gastronomic cultures of countries, even within the same part of the world, may generally differ, they carry certain characteristics, which, with the spread of this gastronomic culture, are embedded in the national gastronomic culture, which, according to the author, determines people's behavior determines their eating habits, and, as a result, determines the policy of the state in the consumer area. Meanwhile, the penetration of gastronomic culture and its mixing with the national one is not total and inevitable, however, it is necessary to pay attention to the possibility of losing the traditions of the national gastronomic culture. Separately, the author noted the gastronomic culture of some Asian countries, which seems to be resistant to the introduction of someone else's gastronomic code into it. People representing this culture are, to a greater extent than European peoples, adherents of their national traditions in cooking and eating food, as well as in building and developing relationships that have arisen in this process. Asian (or, in other words, Eastern) gastronomic culture, like no other, strives for self-preservation, while not rejecting elements of another culture. As a result, aspects of the mutual influence of gastronomic culture and the development of society are highlighted: firstly, the stability of gastronomic culture, and, secondly, the possibility of using technologies that appear with the development of society.

    keywords: gastronomic culture; peculiarities of gastronomic culture; countries of Europe and Asia; development of society; modern society.

  • Экзистенциальный анализ культуры чтения [стр. 20-25]
    Мочалова Надежда Юрьевна, кандидат философских наук, доцент, Нижнетагильский государственный социально-педагогический институт (филиал), Российский государственный профессионально-педагогический университет, Нижний Тагил
    подробнее 

    Цитировать: Мочалова Н.Ю. Экзистенциальный анализ культуры чтения // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 20-25. EDN: CMIWPF. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.3

    Феномен чтения рассматривается в статье как культурологическая ценность. В рамках избранного для анализа культурологического подхода чтение представлено в качестве социокультурного явления, которое выступает как неотъемлемая часть формирования интеллектуальной культуры развитого человеческого общества. Предпринимается попытка проанализировать экзистенциальный аспект преобразования духовного мира человека благодаря процессу чтения. Научная новизна исследования заключается в сравнительном контексте монологической и полифонической парадигм классического чтения, которые противопоставляются мобильным формам чтения и общения в современных социальных сетях. В заключении делается вывод о важности формирования навыков чтения как экзистенциального общения с художественным миром литературы.

    ключевые слова: чтение; культурологический подход; экзистенциальное общение; духовный мир; художественный мир; культура.

    Existential analysis of reading culture
    Mochalova Nadezhda Yurievna, PhD of Philosophical sciences, Associate Professor, Nizhny Tagil State Socio-Pedagogical Institute (branch), Russian State Vocational Pedagogical University, Nizhny Tagil

    The phenomenon of reading is considered in the article as a cultural value. Within the framework of the culturological approach chosen for the analysis, reading is presented as a socio-cultural phenomenon that acts as an integral part of the formation of the intellectual culture of a developed human society. An attempt is made to analyze the existential aspect of the transformation of the spiritual world of a person through the process of reading. The scientific novelty of the research lies in the comparative context of the monological and polyphonic paradigms of classical reading, which are opposed to mobile forms of reading and communication in modern social networks. In conclusion, the conclusion is made about the importance of the formation of reading skills as an existential communication with the artistic world of literature.

    keywords: reading; cultural approach; existential communication; spiritual world; artistic world; culture.

  • Экстремальные версии раннего авангарда. Смыслы и послания [стр. 26-36]
    Якимович Александр Клавдианович, доктор искусствоведения, академик Российской академии художеств (РАХ), главный научный сотрудник, Научно-исследовательский институт теории и истории изобразительных искусств Российской академии художеств, Москва
    подробнее 

    Цитировать: Якимович А.К. Экстремальные версии раннего авангарда. Смыслы и послания // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 26-36. EDN: DBZDRU. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.4

    Цель исследования – предложить новую интерпретацию революционных перемен в экспериментальном искусстве ок.1914–1925. Статья рассматривает некоторые фундаментальные аспекты ментальности и мировидения, очевидные в визуальных и вербальных искусствах в Западной Европе. Научная новизна подхода состоит в описании двух составляющих художественного творчества. Налицо "внешняя оболочка" (разрушение, негативность и решительный отпор главным социальным ценностям и культурным паттернам). В то же время можно обнаружить и внутреннее ядро контента и мессиджа, то есть стремление к обновлению и оживлению европейской цивилизации, якобы оказавшейся жертвой антропологического кризиса. В результате исследование предлагает рассмотреть гипотетический бинарный код авангардного искусства как такового. В его рамках демонстративное отрицание существующих ценностей превращается то и дело в сложную операцию "опроутверждения ценностей", или послание типа "да-нет".

    ключевые слова: бинарный код; "опроутверждение"; разрушительное творение; дадаизм; ранний авангард.

    Extreme versions of early avant-garde art. Contents and messages
    Якимович Александр Клавдианович, доктор искусствоведения, академик Российской академии художеств (РАХ), главный научный сотрудник, Научно-исследовательский институт теории и истории изобразительных искусств Российской академии художеств, Москва

    The purpose of the study is to propose a new interpretation of revolutionary moves in experimental art activity ca. 1914-1925. The article discusses some fundamental aspects of mentality and world view inherent in radical forms of visual and verbal arts mainly in Western Europe. The scientific novelty of the author's approach consists in describing of the 'outer shell' of artistic creation (destruction, negativity, and the hard rebuff given to social values and cultural patterns), on the one hand, and the 'inner core' of content and message (rejuvenation of European civilization presumably fallen pray to deep anthropological crisis). As a result, the given theoretical study gives some insight into what may be called a binary code of Avant-Garde art as such. The demonstrative denial of existing social values turns out to be a complex operation of demonstrating subversive artistry as a means of a binary 'no - yes' message.

    keywords: binary code; no-yes message; destructive creation; dadaism; early Avant-Garde.

  • Поиск инновации в современном искусстве [стр. 37-43]
    Васильева Евгения Николаевна, кандидат юридических наук, юрист коллегии адвокатов "Гриднев, Харитонов и Партнеры", Москва
    подробнее 

    Цитировать: Васильева Е.Н. Поиск инновации в современном искусстве// KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 37-43. EDN: DRNGJS. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.5

    "Инновация" и "креативность" являют собой неотъемлемую часть окружающей действительности и относятся к созданию чего-либо нового. Не менее важным понятием в развитии современного искусства является "инновационное мышление". Человек должен обладать набором необходимость качеств, которые делают его предрасположенным к творчеству и "инновационному мышлению". Именно творчество зачастую приводит к появлению инноваций - новых идей, нашедших место в реальности. В современном искусстве, в отличие от классического, инновации занимают значительное место, при этом стремясь повлиять на сложившуюся культуру. Можно сделать вывод о том, что инновации в современном искусстве представляют собой отход от консервативной формы выражения и стоят в авангарде смены стилевых эпох. Автор в данном исследовании анализирует понятие "инновация", его роль в современном искусстве, взаимозависимость общества и инноваций, которые в нем могут происходить, а также качества, необходимые индивиду для реализации "инновационного мышления".

    ключевые слова: новация; инновация; креативность; современное искусство; творчество; инновационное мышление.

    Search for innovation in contemporary art
    Vasilyeva Evgeniya Nikolaevna, PhD of Judicial Sciences, lawyer of the Bar Association "Gridnev, Kharitonov and Partners", Moscow

    "Innovation" and "creativity" are an integral part of the surrounding reality and relate to the creation of something new. An equally important concept in the development of contemporary art is "innovative thinking". A person must have a set of necessary qualities that make him predisposed to creativity and "innovative thinking". It is creativity that often leads to the emergence of innovations - new ideas that have found a place in reality. In modern art, unlike classical art, innovations occupy a significant place, while striving to influence the established culture. It can be concluded that innovations in contemporary art represent a departure from the conservative form of expression and are at the forefront of changing stylistic eras. In this study, the author analyzes the concept of "innovation", its role in contemporary art, the interdependence of society and innovations that can occur in it, as well as the qualities necessary for an individual to implement "innovative thinking".

    keywords: innovation; creativity; contemporary art; creativity; innovative thinking.

  • Популяризация эвенкийского фольклора на примере деятельности народного ансамбля "Эннэкээн" [стр. 44-52]
    Коноплева Нина Алексеевна, доктор культурологии, профессор, Владивостокский государственный университет, Владивосток ORCID: 0000-0002-5969-3193; Федорова Сардана Николаевна, кандидат культурологии, доцент ORCID: 0000-0002-6013-3599; Никифорова Натали Сергеевна, магистрант ORCID: 0009-0004-8255-0731; Северо-Восточный федеральный университет, Якутск
    подробнее 

    Цитировать: Коноплева Н.А., Федорова С.Н., Никифорова Н.С. Популяризация эвенкийского фольклора на примере деятельности народного ансамбля "Эннэкээн" // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 44-52. EDN: GMKTAG. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.6

    Статья посвящена развитию дискурса своеобразия культуры России, ее многогранности и ценности, обусловленной наследием народов, входящих в состав страны и служащих в процессе межкультурной коммуникации расширению смыслового содержания российской культуры в целом и этнических культур, в частности. Целью статьи является исследование фольклорной культуры эвенков и разработка рекомендаций по её сохранению, способствующих более эффективному функционированию народного коллектива "Эннэкээн". В исследовании использован аксиологический подход, направленный на выявление ценностно-смыслового содержания эвенкийской культуры, структурно-функциональный метод, а также методы опроса (интервьюирование и анкетирование), позволившие получить основные результаты, демонстрирующие функции ансамбля "Эннэкээн", своеобразие его деятельности в популяризации эвенкийского фольклора и культуры эвенков республики Саха (Якутия). Полученные нами данные позволяют внести вклад в геокультуру, а также могут служить основой для дальнейших исследований культуры малочисленных народов РФ.

    ключевые слова: эвенкийская культура; фольклор; народный ансамбль; духовная культура; традиция; танец.

    Popularization of the Evenki folklore nat the example of the activities of the folk ensemble "Ennekeen"
    Konopleva Nina Alekseevna, DSc of Culturology, Professor, Vladivostok State University, Vladivostok; Fedorova Sardana Nikolaevna, PhD of Culturology, Associate Professor; Nikiforova Natali Sergeevna, Undergraduate student; North-Eastern Federal University, Yakutsk

    The article is devoted to the development of the discourse of the uniqueness of Russian culture, its versatility and value, due to the heritage of the peoples that make up the country and serve in the process of intercultural communication to expand the semantic content of Russian culture in general and ethnic cultures in particular. The purpose of the article is to study the folklore culture of the Evenks and develop recommendations for its preservation, contributing to the more efficient functioning of the Ennekeen folk group. The study used an axiological approach aimed at identifying the value-semantic content of the Evenki culture, a structural-functional method, as well as survey methods (interviewing and questioning), which made it possible to obtain the main results demonstrating the functions of the Ennekeen ensemble, the originality of its activities in the popularization of Evenki folklore and culture of the Evenks of the Republic of Sakha (Yakutia). The data obtained by us make it possible to contribute to the geoculture, and can also serve as a basis for further research into the culture of the indigenous peoples of the Russian Federation.

    keywords: Evenk culture; folklore; folk ensemble; spiritual culture; tradition; dance.

  • "To be or not to be?" в дискурсе проблемы ценностной самоидентификации музыки в театральном спектакле [стр. 53-61]
    Егорова Татьяна Константиновна, доктор искусствоведения, доцент, ведущий научный сотрудник, Российский институт театрального искусства (ГИТИС), Москва
    подробнее 

    Цитировать: Егорова Т.К. "To be or not to be?" в дискурсе проблемы ценностной самоидентификации музыки в театральном спектакле // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 53-61. EDN: JUPJPS. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.7

    Данная статья обращена к проблематике, связанной с ценностными характеристиками музыки в драматическом спектакле. Выбор в качестве предмета анализа идущих с неослабевающим успехом уже на один сезон спектаклей "Не покидай свою планету" (МХТ) и "Кроткая" (Малый театр) привлекает внимание не только оригинальностью режиссерских концепций прочтения известных произведений мировой литературы (режиссер Виктор Крамер), блистательной игрой выдающихся актеров Константина Хабенского и Сергея Гармаша, участием в спектаклях гениального музыканта-исполнителя и дирижера Юрия Башмета с его Камерным оркестром "Виртуозы Москвы", но и Кузьмы Бодрова - пожалуй, самого яркого представителя нового поколения российских композиторов. Цель статьи состоит в стремлении поколебать устойчивое мнение о сугубо прикладных, фоновых функциях театральной музыки, приводящих к выработке стандартных клише с использованием упрощенных приемов и средств выразительности и, как следствие, к смещению театральной музыки на периферию творческих интересов. Наши задачи заключаются в выявлении способности музыки (при наличие соответствующих условий) сохранять художественные достоинства и ценностные характеристики, выступать полноправным и активным персонажем сценического действия, вести свою драматургическую линию в полифоническом взаимодействии с другими составляющими театрального действия, и в то же время быть "вписанной" в общую систему координат творчества, определяющих индивидуальную идентичность композитора.

    ключевые слова: театральная музыка; ценностные характеристики музыкального искусства; аксиология искусства; арт-микс; Кузьма Бодров; Юрий Башмет; современный российский театр; Виктор Крамер.

    "To be or not to be?" in the discourse of the problem of value self-identification of music in a theatrical performance
    Egorova Tatyana Konstantinovna, DSc of Art History, Associate Professor, Leading Researcher, Russian Institute of Theater Arts (GITIS), Moscow

    This article addresses the problems related to the value characteristics of music in a dramatic performance. The choice of the performances "Don't Leave Your Planet" (Moscow Art Theater) and "Meek" (Maly Theater), which are going on with unflagging success for one season, as the subject of analysis, attracts attention not only by the originality of the director's concepts of reading famous works of world literature (directed by Viktor Kramer), the brilliant performance of outstanding actors Konstantin Khabensky and Sergei Garmash, participation in the performances of the brilliant musician-performer and conductor Yuri Bashmet with his Chamber Orchestra "Virtuosos of Moscow", but also Kuzma Bodrov - perhaps the brightest representative of the new generation of Russian composers. The purpose of the article is to try to shake the stable opinion about the purely applied, background functions of theatrical music, leading to the development of standard cliches using simplified techniques and means of expression and, as a result, to the displacement of theatrical music to the periphery of creative interests. Our tasks are to identify the ability of music (in the presence of appropriate conditions) to preserve artistic merits and value characteristics, to act as a full-fledged and active character of stage action, to conduct its dramatic line in polyphonic interaction with other components of theatrical action and at the same time to be "inscribed" in the general coordinate system of creativity that determines the individual identity of the composer.

    keywords: theatrical music; value characteristics of musical art; axiology of art; art mix; Kuzma Bodrov; Yuri Bashmet; modern Russian theater; Viktor Kramer.

  • Музыкальная характеристика образа Анны Карениной в одноименном фильме режиссера Ж. Дювивье (Великобритания, 1948) [стр. 62-67]
    Александрова Диана Александровна, аспирант, Краснодарский государственный институт культуры, Краснодар
    подробнее 

    Цитировать: Александрова Д.А. Музыкальная характеристика образа Анны Карениной в одноименном фильме режиссера Ж. Дювивье (Великобритания, 1948) // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 62-67. EDN: KCTRPU. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.8

    Статья посвящена анализу музыкального компонента и его влиянии на характеристику образа главной героини в фильме Ж. Дювивье "Анна Каренина" (Великобритания, 1948 г., комп. К. Лэмберт, в гл. роли В. Ли). На основе изучения музыкального материала, представленного авторской музыкой композитора К. Лэмберта (лейтмотивы Анны, любви, смерти, страдания) и цитатным материалом, было доказано, что в выборе цитат, как и средствах выразительности основных музыкальных тем, композитор придерживался традиций русской школы с опорой на черты национального эпоса, что повлияло на трактовку образа главной героини и воссоздание русского колорита в целом.

    ключевые слова: Анна Каренина; киноинтерпретация; цитата; лейтмотив; кульминация; киномузыка; фильм; натуральный минор; ладовая переменность.

    Musical characteristics of the image Anna Karenina in the film of the same name Directed by J. Duvivier (Great Britain, 1948)
    Alexandrova Diana Alexandrovna, Postgraduate student, Krasnodar State Institute of Culture, Krasnodar

    The article is devoted to the analysis of the musical component and its influence on the characterization of the image of the main character in the film "Anna Karenina" by J. Duvivier (Great Britain, 1948, comp. K. Lambert, in the main role of V. Lee). Based on the study of the musical material presented by the author's music of the composer K. Lambert (the leitmotifs of Anna, love, death, fear) and citation material, it was proved that in the choice of quotations, as well as the means of expressing the main musical themes, the composer adhered to the traditions of the Russian school with the support on the features of the national epic, which influenced the interpretation of the image of the main character and the reconstruction of the Russian flavor as a whole.

    keywords: Anna Karenina; film interpretation; quotation; leitmotif; climax; film music; film; natural minor; modal variability.

  • Интерпретация фольклорной лирики Анны Ахматовой в академической и массовой музыке [стр. 68-73]
    Ситалова Анастасия Николаевна, аспирант, Краснодарский государственный институт культуры, Краснодар
    подробнее 

    Цитировать: Ситалова А.Н. Интерпретация фольклорной лирики Анны Ахматовой в академической и массовой музыке // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 68-73. EDN: PMPKVJ. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.9

    Цель исследования – выявить средства музыкальной выразительности, способствующие воплощению фольклорной лирики А. Ахматовой в камерно-вокальных циклах академической музыки и песенном материале массовых жанров. Аналитическим материалом послужили следующие сочинения: С. Слонимский "Семь романсов на стихи Анны Ахматовой", В. Ходош "Подслушанное", "Пастушок" (исполнитель Карина Габриэль, композитор В. Давыденко), "Колыбельная" (группа Caprice, композитор А. Брежестовский). "И мальчик, что играет на волынке" (из трибьют-альбома "Я - голос ваш"). В результате анализа сочинений выявлены особенности воплощения фольклорной лирики А. Ахматовой, отражающиеся в принципах работы композиторов с поэтическим текстом, опоре на фольклорные жанры (частушка, колыбельная, причет), выборе средств музыкальной выразительности (ладовая переменность, переменный размер, структурные закономерности), аранжировке, манере исполнения.

    ключевые слова: А. Ахматова; интерпретация; фольклор; песня; вокальный цикл; средства музыкальной выразительности; лирика.

    Interpretation of Anna Akhmatova's folklore lyrics in academic and mass music
    Sitalova Anastasia Nikolaevna, Postgraduate student, Krasnodar State Institute of Culture, Krasnodar

    The purpose of the study is to identify the means of musical expression that contribute to the embodiment of A. Akhmatova's folklore lyrics in chamber-vocal cycles of academic music and song material of mass genres. The following compositions served as analytical material - S. Slonimsky "Seven romances to the poems of Anna Akhmatova", V. Hodosh "Overheard", "Shepherd Boy" (performer Karina Gabriel, composer V. Davydenko), "Lullaby" (Caprice group, composer A. Brezhestovsky). "And the boy who plays the bagpipes" (from the tribute album "I am your voice"). As a result of the analysis of the compositions, the features of the embodiment of A. Akhmatova's folklore lyrics are revealed, reflected in the principles of the composers' work with the poetic text, reliance on folklore genres (chastushka, lullaby, prichet), the choice of means of musical expression (fret variability, variable size, structural patterns), arrangement, manner of performance.

    keywords: A. Akhmatova; interpretation; folklore; song; vocal cycle; means of musical expression; lyrics.

  • Интерпретация эстрадной песни: к постановке проблемы [стр. 74-80]
    Новикова Екатерина Владимировна, аспирант; Шак Татьяна Федоровна, доктор искусствоведения, профессор, заведующий кафедрой Музыковедения, композиции и методики музыкального образования; Краснодарский государственный институт культуры, Краснодар
    подробнее 

    Цитировать: Новикова Е.В., Шак Т.Ф. Интерпретация эстрадной песни: к постановке проблемы // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 74-80. EDN: RSHQAC. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.10

    В статье обосновывается понятие "интерпретация", определяются ее виды (исполнительская, композиторская, медийная), формы (кавер, кроссовер, мэш-ап), способы реализации применительно к эстрадной песне. На материале анализа исполнительской версий двух разножанровых популярных песен: "Любовь похожая на сон" (муз. И. Крутой, слова В. Горбачева), "Кукушка" (В. Цой) выявляются разные подходы к их исполнительской и медийной интерпретации, приводящие к трансформации жанра песни, восприятию ее формы и общего содержания.

    ключевые слова: интерпретация; эстрадная песня; аранжировка; кавер-версия; кроссовер; драматургия; кульминация; музыкальная форма.

    Interpretation of the pop song: to statement of the problem
    Novikova Ekaterina Vladimirovna, Postgraduate student ; Shak Tatyana Fedorovna, DSc of Art History, Professor, Head of the Department of Musicology, Composition and Methods of Musical Education ; Krasnodar State Institute of Culture, Krasnodar

    The article substantiates the concept of "interpretation", defines its types (performing, composing, media), forms (cover, crossover, mash-up), methods of implementation in relation to pop songs. Based on the analysis of performance versions of two popular songs of different genres: "Love is like a dream" (music by I. Krutoy, lyrics by V. Gorbachev), "Cuckoo" (V. Tsoi), different approaches to their performance and media interpretation are revealed, leading to transformation the genre of the song, the perception of its form and general content.

    keywords: interpretation; pop song; arrangement; cover version; crossover; drama; climax; musical form.

  • Феномен песенного фольклора в музыкальном восприятии детей [стр. 81-87]
    Винская Лариса Валентиновна, кандидат педагогических наук, доцент, профессор кафедры Традиционной культуры и народного инструментального исполнительства, Волгоградский государственный институт искусств и культуры, Волгоград; Туравец Наталья Романовна, доктор педагогических наук, профессор, Московский педагогический государственный университет, Москва
    подробнее 

    Цитировать: Винская Л.В., Туравец Н.Р. Феномен песенного фольклора в музыкальном восприятии детей // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 81-87. EDN: SBNHLF. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.11

    В статье рассматриваются вопросы особенностей музыкального развития детей (в частности музыкального восприятия) на основе национально-культурных традиций, песенного фольклора. Особое внимание уделено рассмотрению особенностей фольклорно-песенного материала в развитии личности и музыкальности детей. Музыкальное восприятие рассматривается как основополагающий феномен познания музыки и всех видов музыкально-творческой деятельности, который требует соблюдения этапности его развития, а также особенностей организации процесса его формирования на основе фольклорно-песенных образцов. В результате выявлены уникальные подходы и принципы народной педагогики в контексте развития музыкального восприятия детей, актуальные для современного образовательного процесса.

    ключевые слова: восприятие; музыкальное восприятие; песенный фольклор; процесс музыкального обучения и воспитания.

    The phenomenon of song folklore in the musical perception of children
    Vinskaya Larisa Valentinovna, PhD of Pedagogical sciences, Associate Professor, Volgograd State Institute of Arts and Culture, Volgograd; Turavets Natalia Romanovna, DSc of Pedagogical sciences, Professor, Moscow Pedagogical State University, Moscow

    The article examines the issues of the peculiarities of children's musical development (in particular, musical perception) based on national cultural traditions, song folklore. Special attention is paid to the consideration of the features of folklore and song material in the development of personality and musicality of children. Musical perception is considered as a fundamental phenomenon of cognition of music and all types of musical and creative activity, which requires compliance with the stages of its development, as well as the peculiarities of the organization of the process of its formation on the basis of folklore and song samples. As a result, unique approaches and principles of folk pedagogy in the context of the development of musical perception of children, relevant to the modern educational process, are revealed.

    keywords: perception; musical perception; song folklore; the process of musical education and upbringing.

  • Стилевые взаимодействия академической и популярной музыки в произведениях для баяна донецких композиторов [стр. 88-93]
    Мирошниченко Олег Николаевич, аспирант, Краснодарский государственный институт культуры, Краснодар
    подробнее 

    Цитировать: Мирошниченко О.Н. Стилевые взаимодействия академической и популярной музыки в произведениях для баяна донецких композиторов // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 88-93. EDN: STGVKR. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.12

    Статья посвящена анализу сочинений для баяна донецких композиторов в контексте взаимодействия традиций академической и популярной музыки. Цель исследования - анализ средств выразительности, приемов развития и композиционных решений для синтеза различных стилевых моделей. Рассмотрены новые исполнительские приемы, способы взаимодействия жанров для раскрытия образной сферы. В качестве материала избраны пьесы "Бандонеон" А. Нижника, "Каприччио в джазовом стиле" А. Сташевского, Джаз-рок партита Б. Мирончука. В результате сделаны выводы о том, что А. Нижник сочиняет пьесу-посвящение А. Пьяццолле, используя джазовые фактурно-гармонические, ритмические и мелодические решения, А. Сташевский соединяет поп-музыку с академическими традициями на основе блюзовой пентатоники, Б. Мирончук использует музыкальный язык популярных жанров.

    ключевые слова: А. Нижник "Бандонеон"; А. Сташевский "Каприччио в джазовом стиле"; Б. Мирончук Джаз-рок партита; академическая и популярная музыка; стилевые модели; жанровые тенденции.

    Style interactions of academic and popular music in pieces for bayan by Donetsk composers
    Miroshnichenko Oleg Nikolaevich, Postgraduate student, Krasnodar State Institute of Culture, Krasnodar

    The article is devoted to the analysis pieces for bayan by Donetsk composers in the context of the interaction traditions academic and popular music. The purpose of the study is to search for means of expression, development techniques and compositional solutions for the synthesis of various style models. New performing techniques and ways of interaction between genres to reveal the figurative sphere are considered. Were selected pieces "Bandoneon" by A. Nizhnik, "Capriccio in Jazz Style" by A. Stashevskiy, and Jazz-Rock Partita by B. Mironchuk as research material. As a result, it was concluded that A. Nizhnik composes a dedication piece to A. Piazzolla, using jazz texture-harmonic, rhythmic and melodic solutions, A. Stashevskiy combines pop music with academic traditions based on blues pentatonic scale, B. Mironchuk uses musical language of popular genres.

    keywords: "Bandoneon" by A. Nizhnik; "Capriccio in Jazz Style" by A. Stashevskiy; Jazz-rock partita by B. Mironchuk; academic and popular music; style models; genre trends.

  • Сентиментализм в портретной живописи первой трети XIX века [стр. 94-101]
    Гудыменко Юрий Юрьевич, кандидат искусствоведения, ведущий научный сотрудник, хранитель фонда живописи XIX-XX вв. Отдела истории русского искусства, Государственный Эрмитаж, Санкт-Петербург
    подробнее 

    Цитировать: Гудыменко Ю.Ю. Сентиментализм в портретной живописи первой трети XIX века // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 94-101. EDN: SXAKIJ. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.13

    Основной задачей статьи является рассмотрение портретного жанра 1800-1820-х гг., в котором достаточно заметно элегическое настроение; для этого явления использован традиционный в искусствознании термин "сентиментализм". Делается вывод, что "улыбчивая живопись" существовала не только в 1790-е годы (прежде всего в произведениях В.Л. Боровиковского), но и в первой трети XIX в., хотя в это время более не являлась мейнстримом. Особенно отчетливо сентименталистская линия в искусстве снова начинает звучать в 1810-е годы. Востребованными являются работы К. Барду, П. Барбье и А.Ф. Лагрене, Б.-Ш. Митуара и других мастеров. При этом, в указанный период сентиментализм вобрал в себя новые черты портретного жанра – простоту и естественность. В статье подробно рассматриваются 1820-е гг., когда это направление снова становится заметным среди портретных идей. Чувствительное настроение стало настолько серьезной тенденцией, что отозвалось даже в творчестве крупнейших мастеров этого десятилетия: О.А. Кипренского, А.Г. Венецианова и В.А. Тропинина. В этом контексте по-новому воспринимаются крестьянские образы Венецианова, "золотошвейки" и "кружевницы" Тропинина, некоторые произведения Кипренского и в том числе его знаменитый автопортрет в полосатом халате (1828, ГТГ). Высказывается предположение о том, что в созданном Кипренским образе заключена ирония по отношению к зрителю и господствовавшей тогда моде на "чувствительное". Малая разработанность темы сентиментализма в отечественном искусствознании, на наш взгляд, делает настоящее исследование актуальным и перспективным для дальнейшего изучения.

    ключевые слова: сентиментализм в живописи первой трети XIX в.; портрет первой трети XIX в.; А.Г. Венецианов; В.А. Тропинин; О.А. Кипренский; А.Ф. Лагрене; К. Барду; П. Барбье.

    Sentimentalism in portraiture of the first third of the XIX century
    Gudymenko Yuri Yurievich, PhD of Art History, leading researcher, curator of the painting collection of the XIX-XX centuries, Department of the History of Russian Art, State Hermitage Museum, St. Petersburg

    The main purpose of the article is to study the portrait genre of the 1800s-1820s, in which the elegiac mood is quite noticeable; the term "sentimentalism", traditional in art studies, is used for this phenomenon. It is concluded that "smiling painting" existed not only in the 1790s (primarily in the works of V.L. Borovikovsky), but also in the first third of the XIX century, although at that time it was no longer mainstream. The sentimentalist line in art begins to sound especially clearly again in the 1810s. The works of K. W. Bardou, P. Barbier and A.F. Lagrenеe, B.-Сh. Mitoire and other masters are in demand. At the same time, during this period, sentimentalism absorbed new features of the portrait genre – simplicity and naturalness. The article examines in detail the 1820s, when this trend again becomes noticeable among portrait ideas. Sensitive mood has become such a serious trend that it resonated even in the works of the greatest masters of this decade: O.A. Kiprensky, A.G. Venetsianov and V.A. Tropinin. In this context, the peasant images of Venetsianov, "gold seamstresses" and "lace makers" of Tropinin, some of Kiprensky's works, including his famous self-portrait in a striped robe (1828, Tretyakov gallery), are perceived in a new way. It is suggested that the image created by Kiprensky contains irony towards the viewer and the prevailing fashion for the "sensitive" at that time. The lack of elaboration of the topic of sentimentalism in Russian art studies, in our opinion, makes this study relevant and promising for further study.

    keywords: sentimentalism in painting of the first third of the XIX century; portrait of the first third of the XIX century; A.G. Venetsianov; V.A. Tropinin; O.A. Kiprensky; A.F. Lagrenеe; K. W. Bardou; P. Barbier.

  • Архитектура советского модернизма в Киргизии: опыт формирования национальной архитектурной школы [стр. 102-112]
    Поляков Григорий Максимович, магистрант, ассистент Научно-образовательного центра цифровой гуманитристики; Бухарова Екатерина Александровна, кандидат искусствоведения, доцент ; Уральский федеральный университет им. первого Президента России Б. Н. Ельцина, Екатеринбург
    подробнее 

    Цитировать: Поляков Г.М., Бухарова Е.А. Архитектура советского модернизма в Киргизии: опыт формирования национальной архитектурной школы // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 102-112. EDN: TAIUHE. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.14

    Цель исследования - исследовать процесс формирования архитектурной идентичности Киргизии в эпоху советского модернизма. Отмечается два подхода в рамках становящейся киргизской архитектурной школы, определяющих облик сооружений, построенных в 1960–1980-х гг. в рассматриваемом регионе. Производится анализ композиционных приемов и архитектурных образов, характерных для среднеазиатского региона в целом, а также их последующее использование при создании архитектурных объектов в Киргизии. Научная новизна: впервые в исследовании, посвященном архитектуре советского модернизма в Киргизии, акцентируется изучение именно тех архитектурных традиций, которые были присущи культуре киргизов-номадов, а также их образной интерпретации в памятниках архитектуры "советской Киргизии".

    ключевые слова: советский модернизм; архитектура Киргизии; архитектурное наследие СССР; архитектура 1960–1980-х гг.; общественные здания Бишкека; градостроительство; история архитектуры.

    The architecture of soviet modernism in Kyrgyzstan: the experience of forming a national architectural school
    Polyakov Grigory Maksimovich, Undergraduate student; Bukharova Ekaterina Alexandrovna, PhD of Art History, Associate Professor; Ural Federal University named after the first President of Russia B. N. Yeltsin, Yekaterinburg

    The article describes the process of formation of the electrical identity of Kyrgyzstan in the era of Soviet modernity. There are two connections within the emerging Kyrgyz architectural school, which determine the appearance of the structures built in the 1960–1980s. in looking at conflicts. An analysis is made of compositional techniques and architectural images characteristic of the Central Asian region, as well as their subsequent use in the creation of architectural objects in Kyrgyzstan. For the first time in an educational institution dedicated to the architecture of Soviet modernism in Kyrgyzstan, the emphasis is on the study of precisely those architectural traditions that were recognized as the culture of the nomadic Kyrgyz, as well as their figurative harmony in the architectural monuments of "Soviet Kyrgyzstan."

    keywords: Soviet modernism; architecture of Kyrgyzstan; architectural heritage of the USSR; architecture of the 1960 –1980s; public buildings of Bishkek; urban planning; history of architecture.

  • Эволюция идеологии английского абсолютизма в период правления династии Стюартов [стр. 113-118]
    Трунов Анатолий Анатольевич, кандидат философских наук, доцент ; Пашетных Михаил Олегович, аспирант ; Белгородский университет кооперации, экономики и права, Белгород
    подробнее 

    Цитировать: Трунов А.А., Пашетных М.О. Эволюция идеологии английского абсолютизма в период правления династии Стюартов // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 113-118. EDN: TFITMC. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.15

    Цель исследования – рассмотреть эволюцию идеологии абсолютизма в период правления династии Стюартов. Научная новизна заключается в том, что в статье реконструировано основное содержание политико-теологической доктрины Якова I, которая являлась логическим продолжением средневековой концепции Божественного права королей и выступала смысловым ядром идеологии английского абсолютизма. В результате было показано, что претензии английских монархов на неограниченную власть на территории королевства в XVII в., включая их право свободно распоряжаться жизнью и собственностью подданных, пришли в явное противоречие с традициями общего права и особенностями политической культуры.

    ключевые слова: идеология; абсолютизм; династия Стюартов; Яков I; Божественное право королей; общее право.

    The evolution of the ideology of English absolutism during the reign of the Stuart dynasty
    Trunov Anatoly Anatolyevich, PhD of Philosophical sciences, Associate Professor; Pashetnykh Mikhail Olegovich, Postgraduate student; Belgorod University of Cooperation, Economics and Law, Belgorod

    The purpose of the study is to study the evolution of the ideology of absolutism during the reign of the Stuart dynasty. The scientific novelty lies in the fact that the article reconstructs the main content of the political and theological doctrine of James I, which was a logical continuation of the medieval concept of the Divine right of kings and acted as the semantic core of the ideology of English absolutism. As a result, it was shown that the claims of the English monarchs to unlimited power on the territory of the kingdom in the XVII century, including their right to freely dispose of the life and property of subjects, came into clear contradiction with the traditions of common law and the peculiarities of political culture.

    keywords: ideology; absolutism; Stuart dynasty; James I; Divine right of kings; common law.

  • Идея "русского мира" постсоветского периода: политическое развитие власти и общества в историографии первой половины 1990-х годов [стр. 119-127]
    Пономарева Мария Александровна, доктор исторических наук, доцент, директор, Институт истории и международных отношений, Южный федеральный университет, Ростов-на-Дону orcid: 0000-0001-8135-3067
    подробнее 

    Цитировать: Пономарева М.А. Идея "русского мира" постсоветского периода: политическое развитие власти и общества в историографии первой половины 1990-х годов // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 119-127. EDN: TVZYYF. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.16

    Цель исследования - проанализировать формирование идеи русского мира в российской историографии первой половины 1990-х годов в условиях системного политического и социально-экономического кризиса. Выполнен обзор историографии первой половины 1990-х годов, в рамках которой получили оформление концепции будущего России, был проведен анализ причин распада СССР и особенностей взаимоотношений власти и общества в переходный период. Уделяется внимание таким аспектам новейших исследований, как: теория либерализма, исторический опыт либерализма в России; кризисы власти и перспективы либеральной политической доктрины; ценности и национальное самосознание россиян в контексте либеральных изменений; оценка событий России в 1990-е годы с точки зрения смены политической системы; особенности политической жизни России в 1990-е годы; прогнозы развития России в связи со сменой политической системы; вопросы модернизации социально-экономического и политического развития; роль элиты в происходивших трансформациях страны; специфика России в глобальном развитии. Представлены результаты сопоставительного анализа российской и зарубежной историографии первой половины 1990-х годов. Особое внимание уделяется развитию отечественных исследований, которые выступают в качестве исторического факта происходивших политических изменений в стране. Новизна исследования видится в том, что проведен комплексный анализ историографии первой половины 1990-х годов как маркера происходивших политических изменений в стране. Актуальность исследования обусловлена обращением к истории формирования концепций русского мира на заре российской государственности, как ответа на системный общественный и институциональный кризис.

    ключевые слова: новейшая историография; русский мир; ценности российского общества; распад СССР; формирование российской государственности; власть и общество.

    The Idea of the "Russian World" of the Post-Soviet Period: the Political Development of Power and Society in the Historiography of the First half of the 1990s
    Ponomareva Maria Alexandrovna, DSc of Historical sciences, Associate Professor, Director, Institute of History and International Relations, Southern Federal University, Rostov-on-Don

    The purpose of the study is to analyze the formation of the idea of the Russian world in the Russian historiography of the first half of the 1990s in the context of a systemic political and socio-economic crisis. A review of the historiography of the first half of the 1990s was carried out, within the framework of which the concept of the future of Russia was formed, an analysis of the causes of the collapse of the USSR and the peculiarities of the relationship between government and society during the transition period was carried out. Attention is paid to such aspects of the latest research as: the theory of liberalism, the historical experience of liberalism in Russia; crises of power and prospects of liberal political doctrine; values and national identity of Russians in the context of liberal changes; assessment of Russia's events in the 1990s from the point of view of the change of the political system; features of Russia's political life in the 1990s; forecasts of Russia's development in connection with the change of the political system; issues of modernization of socio-economic and political development; the role of the elite in the ongoing transformations of the country; specifics of Russia in global development. The results of a comparative analysis of Russian and foreign historiography of the first half of the 1990s are presented. Special attention is paid to the development of domestic studies, which act as a historical fact of the political changes that took place in the country. The scientific novelty is seen in the fact that a comprehensive analysis of the historiography of the first half of the 1990s was carried out as a marker of the political changes taking place in the country. The relevance of the research is due to the appeal to the history of the formation of the concepts of the Russian world at the dawn of Russian statehood, as a response to the systemic social and institutional crisis.

    keywords: modern historiography; Russian world; values of Russian society; collapse of the USSR; formation of Russian statehood; power and society.

  • Анализ внешней политики Германии в 2005-2021 гг. в культурно-гуманитарном аспекте [стр. 128-133]
    Корякина Наталья Алексеевна, аспирант, Дипломатическая академия МИД России, Москва
    подробнее 

    Цитировать: Корякина Н.А. Анализ внешней политики Германии в 2005-2021 гг. в культурно-гуманитарном аспекте // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 128-133. EDN: UZMROK. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.17

    В статье рассматривается использование ФРГ различных механизмов культурного, гуманитарного и дипломатического влияния в отношении сопредельных, стратегически важных иностранных государств, а также характер использования инструментов "мягкой силы" в период канцлерства А. Меркель (2005-2021 гг.). Дана оценка основных тенденций в развитии культурно-гуманитарного направления во внешней политике Германии за указанный период. Сделан ряд выводов, позволяющих установить определенные закономерности и составить прогноз относительно возможностей трансформации немецкой внешней культурной политики.

    ключевые слова: Германия; ФРГ; внешняя культурная и образовательная политика; "мягкая сила".

    Analysis of the foreign policy of Germany in 2005-2021 in the cultural and humanitarian aspect
    Koryakina Natalia Alekseevna, Postgraduate student, Diplomatic Academy of the Ministry of Foreign Affairs of Russia, Moscow

    The article puts on the discussion the use of the Federal Republic of Germany of various mechanisms of cultural, humanitarian and diplomatic influence in relation to neighboring, strategically important foreign states, as well as the nature of the use of "soft power" tools during Angela Merkel's chancellorship in the years between 2005 and 2021. An assessment is given and an analysis is made of the main trends in the development of the cultural and humanitarian direction in Germany's foreign policy for the specified period. Several conclusions have been made that allow us to establish certain patterns and make a forecast regarding the possibilities of transforming German foreign cultural policy in modern conditions.

    keywords: Germany; foreign cultural and educational policy; "soft power".

  • Формы и механизмы формирования гражданской идентичности молодежи: инновационные практики Приволжского федерального округа [стр. 134-141]
    Грачев Сергей Иванович, доктор политических наук, профессор; Москаленко Владимир Антонович, соискатель; Нижегородский государственный университет им. Н.И. Лобачевского, Нижний Новгород
    подробнее 

    Цитировать: Грачев С.И., Москаленко В.А. Формы и механизмы формирования гражданской идентичности молодежи: инновационные практики Приволжского федерального округа // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 134-141. EDN: WMSFIA. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.18

    Цель исследования – выделить наиболее актуальные в условиях современной России пути формирования гражданской идентичности молодежи на примере соответствующих инновационных практик ПФО. В статье проиллюстрирована многоплановая активная поддержка со стороны власти молодежных инициатив и организаций в области развития гражданской активности, показано создание условий для самостоятельного и осознанного формирования гражданской идентичности молодежи. Научная новизна исследования детерминирована содержательным анализом реализации патриотических проектов, развития системы межпоколенческого взаимодействия и обеспечения преемственности поколений, формирования единых ценностных ориентиров. Основные выводы исследования представлены тезисами о стратегическом подходе к формированию гражданской идентичности, включающем проведение событийных мероприятий, создание возможностей для личностного и карьерного роста, развитие волонтерского движения, поддержку талантливой молодежи, развитие патриотического воспитания и противодействие распространению деструктивной идеологии среди молодых людей.

    ключевые слова: гражданская идентичность; молодежь; развитие компетенций; патриотическое воспитание; инновационные практики; межпоколенческое взаимодействие; Приволжский федеральный округ.

    Forms and mechanisms of youth civic identity formation: innovative cases of the Volga federal district
    Grachev Sergei Ivanovich, DSc of Political sciences, Professor; Moskalenko Vladimir Antonovich, applicant; Lobachevsky State University of Nizhni Novgorod, Nizhni Novgorod

    The purpose of the study is to highlight the most relevant ways of forming youth civic identity in the conditions of modern Russia using the example of the relevant innovative cases of the Volga Federal District. The article illustrates the multifaceted active government support of youth initiatives and organizations in developing civic engagement as well as shows creating conditions for the independent and conscious formation of the youth civic identity. The scientific novelty of the research is determined by a meaningful analysis of implementing patriotic projects, developing the system of intergenerational interaction and ensuring the continuity of generations, forming common value orientations. The main conclusions of the study are presented by theses on a strategic approach to forming the civic identity, including holding events, creating opportunities for personal and career growth, developing a volunteer movement, supporting talented youth, developing patriotic education and counteracting the spread of destructive ideology among young people.

    keywords: civic identity; youth; competence development; patriotic education; innovative cases; intergenerational interaction; Volga Federal District.

  • Доходное неравенство в современном российском обществе как фактор ресурсной трансформации института благотворительности [стр. 142-146]
    Кусов Амурхан Сталбекович, ассистент кафедры философии и политологии, Северо-Осетинский государственный университет им. К.Л. Хетагурова, Владикавказ, Республика Северная Осетия–Алания
    подробнее 

    Цитировать: Кусов А.С. Доходное неравенство в современном российском обществе как фактор ресурсной трансформации института благотворительности // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 142-146. EDN: XVTEEA. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.19

    Актуальность исследования обусловлена необходимостью поиска новых механизмов преодоления социального неравенства, в том числе с помощью института благотворительности. В статье рассматривается механизм ресурсных трансформаций института благотворительности, возникающих в ответ на потребность в преодолении основного вида неравенства – доходного, которая обусловливает все остальные виды социального неравенства. Опираясь на теорию социального механизма Т.И. Заславской, автор предлагает свое видение механизма ресурсных трансформаций благотворительности. Исследвание придерживается концепции, что основу этих трансформаций составляет социальное действие в соответствии с вызовами времени, целями и ценностями институциональных агентов. Основной акцент делается на роли информационных ресурсов, которые позволяют в наибольшей степени сделать процессы финансовой помощи нуждающимся инновационными.

    ключевые слова: социальное неравенство; доходное неравенство; институт благотворительности; социальный механизм; институциональные трансформации; ресурсы благотворительности; институциональные практики благотворительности; институциональные агенты; социальное действие.

    Income inequality in modern Russian society as a factor of resource transformation of the charity institute
    Kusov Amurkhan Stalbekovich, Assistant of the Department of Philosophy and Political Science, North-Ossetian State University named after K.L. Khetagurova, Vladikavkaz, Republic of North Ossetia-Alania

    The relevance of the study is due to the need to find new mechanisms to overcome social inequality, including through the institution of charity. The article discusses the mechanism of resource transformations of the institution of charity, arising in response to the need to overcome the main type of inequality - income, which determines all other types of social inequality. Based on the theory of the social mechanism of T. I. Zaslavskaya, the author offers his own vision of the mechanism of resource transformations of charity. He believes that the basis of these transformations is social action in accordance with the challenges of the time, the goals and values of institutional agents. The main emphasis is placed on the role of information resources, which allow to the greatest extent to make the processes of financial assistance to those in need innovative.

    keywords: social inequality; income inequality; institution of charity; social mechanism; institutional transformations; resources of charity; institutional practices of charity; institutional agents; social action.

  • Эффективность реализации программы семейного (материнского) капитала в демографической политике России (на примере Республики Мордовия) [стр. 147-153]
    Соловьева Татьяна Владимировна, кандидат социологических наук, доцент; Бистяйкина Динара Асымовна, кандидат социологических наук, доцент; Панькова Елена Геннадьевна, кандидат социологических наук, доцент ; Мордовский государственный университет им. Н.П. Огарева, Саранск, Республики Мордовия
    подробнее 

    Цитировать: Соловьева Т.В., Бистяйкина Д.А., Панькова Е.Г. Эффективность реализации программы семейного (материнского) капитала в демографической политике России (на примере Республики Мордовия) // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 147-153. EDN: YXXKEW. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.20

    Актуальность исследования связана с социокультурными процессами, происходящими в современном российском обществе и оказывающими заметное влияние на семью с детьми: общий демографический кризис, трансформация института семьи, экономическая нестабильность, пандемия, сложная геополитическая обстановка. В этих условиях становится значимой эффективность реализации программы материнского капитала в демографической политике России, анализ которой является целью представленного исследования. В статье проанализированы аспекты взаимосвязи программы материнского (семейного) капитала и демографической политики страны, сделан акцент на имеющихся тенденциях динамики процесса рождаемости и необходимости разработки комплексных мер социально-экономической поддержки семей с детьми как фактора влияния на рождаемость. В результате, определено, что материнский (семейный) капитал является востребованной мерой социально-экономической поддержки семей, при этом его потенциал еще не исчерпан, как по основным направлениям его использования, так и по размерам и условиям предоставления.

    ключевые слова: социально-экономическая поддержка; программа материнского (семейного) капитала; семья с детьми; рождаемость; демографическая политика.

    The effectiveness of the implementation of the family (maternal) capital program in the demographic policy of Russia (on the example of the republic of Mordovia)
    Solovieva Tatyana Vladimirovna, PhD of Sociological sciences, Associate Professor; Bistyaikina Dinara Asymovna, PhD of Sociological Sciences, Associate Professor; Pankova Elena Gennadievna, PhD of Sociological Sciences, Associate Professor; Mordovian State University named after N.P. Ogareva, Saransk, Republic of Mordovia

    The relevance of the study is related to the sociocultural processes occurring in modern Russian society and having a significant impact on families with children: the general demographic crisis, transformation of the family institution, economic instability, pandemic, difficult geopolitical situation. Under these conditions, the effectiveness of the implementation of the family (maternity) capital program in Russia's demographic policy becomes significant, the analysis of which is the purpose of the presented study. The article analyzes aspects of the relationship between the maternal (family) capital program and the country's demographic policy, focusing on current trends in the dynamics of the fertility process and the need to develop comprehensive measures of socio-economic support for families with children as a factor influencing fertility. As a result, it was determined that maternal (family) capital is a sought-after measure of socio-economic support for families, while its potential has not yet been exhausted, both in the main areas of its use and in the size and conditions of provision.

    keywords: socio-economic support; maternal (family) capital program; family with children; fertility; demographic policy.

  • Воздействие экономической несвободы региона на молодежную занятость (на примере Республики Узбекистан) [стр. 154-158]
    Исматуллаев Амир Хондамирович, аспирант, Северо-Кавказский федеральный университет, Ставрополь
    подробнее 

    Цитировать: Исматуллаев А.Х. Воздействие экономической несвободы региона на молодежную занятость (на примере Республики Узбекистан) // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 154-158. EDN: ZDVUMM. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.21

    В исследовании рассматривается такое явление, как экономическая несвобода государства, ее определение и признаки, а также её непосредственное влияние на рынок труда. Рассмотрены работы ученых, раннее занимавшихся изучением данного социально-экономического явления, его международное определение, составляющие. Изучено влияние экономической несвободы государства на рынок труда, как фактор успешного и своевременного трудоустройства молодежи на территории республики Узбекистан. Цель исследования - раскрыть возможности негативного воздействия экономической несвободы государства, как фактора трудоустройства молодого поколения на примере республики Узбекистан. В статье рассматривается сущность и принципы экономической несвободы, ее проявления в различных видах. Акцентировано внимание на влиянии государства на внутренний и внешний рынок, ограничение ввода и вывода средств на территории государства, ограниченность рынка в отдельных сферах экономики, а также влияние вышеперечисленных явлений на молодежный рынок труда.

    ключевые слова: молодежный рынок труда; молодежная безработица; рынок труда; безработица; индекс экономической свободы; социология; молодежь; экономическая несвобода.

    Impact of regional economic lack of freedom on youth employment (by the example of the Republic of Uzbekistan)
    Ismatullaev Amir Khondamirovich, Postgraduate student, North-Caucasian Federal University, Stavropol

    The study discusses such a phenomenon as the economic lack of freedom of the state, its definition and features, as well as its direct impact on the labor market. The works of scientists who were previously engaged in the study of this socio-economic phenomenon, its international definition, and components are considered. The influence of the economic lack of freedom of the state on the labor market has been studied as a factor in the successful and timely employment of young people in the territory of the Republic of Uzbekistan. The purpose of the study is to reveal the possibilities of the negative impact of the economic lack of freedom of the state, as a factor in the employment of the younger generation, using the example of the Republic of Uzbekistan. The article discusses the essence and principles of economic lack of freedom, its manifestations in various forms. The attention is focused on the influence of the state on the domestic and foreign markets, the limitation of the input and output of funds on the territory of the state and the limited market in certain sectors of the economy, as well as the impact of the above phenomena on the youth labor market.

    keywords: Youth labor market; youth unemployment; labor market; unemployment; index of economic freedom; sociology; youth; economic lack of freedom.

  • Сжимающееся пространство смыслов и механизм восприятия: научный обзор публикаций по гражданственности и патриотизму [стр. 159-165]
    Григорьев Анатолий Федорович, доктор культурологии, кандидат педагогических наук, профессор (ВАК), профессор культурологии МАН (Сан-Марино), заслуженный деятель искусств Чеченской Республики, член Союза композиторов Российской Федерации, главный редактор журнала "KANT"; заведующий Кафедрой музыки и социально-художественного образования, Ставропольский государственный педагогический институт, Ставрополь; Григорьева Марина Анатольевна, кандидат политических наук, шеф-редактор научного журнала "KANT", директор Издательства "Ставролит", Ставрополь
    подробнее 

    Цитировать: Григорьев А.Ф., Григорьева М.А. Сжимающееся пространство смыслов и механизм восприятия: научный обзор публикаций по гражданственности и патриотизму // KANT: Social science & Humanities. – 2023. – №4(16). – С. 159-165. EDN: ZSSPMH. DOI: 10.24923/2305-8757.2023-16.22

    В рамках данной статьи осуществляется обзор журнальных публикаций "KANT" и "KANT: Social Sciences & Humanities" за 2020-2023 годы, посвященных проблематике механизмов восприятия смыслосодерждания мира двумя отличающимися друг от друга политическими практиками: с одной стороны, механизм глобализационной унификации и универсализации мира, с другой – механизм автономизации и субъективизированной включенности в мир. Это противостояние подразумевает политическую артикуляцию со стороны сообщества и формирует процесс обсуждения пространства для действия.

    ключевые слова: субъективизированная включенность в мир; смыслосодержание мира; идентификация; гражданственность и патриотизм; ментальность и менталитет; духовные ценности; глобализация и противостояние.

    The shrinking space of meanings and the mechanism of perception: a scientific review of publications on citizenship and patriotism
    Grigorev Anatoly Fedorovich, DSc of Cultural science, PhD of Pedagogical science, Professor, Professor of Cultural science MAN, Honored worker of Arts ChR, member of the Union of composers of the Russian Federation, editor-in-chief of magazine "KANT"; Professor Department of Theory and Technique of Music Education, Stavropol State Pedagogical Institute, Stavropol; Grigorieva Marina Anatolievna, PhD of Political sciences, Chief-editor of the scientific journal "KANT", Director of Publishing house "Stavrolit", Stavropol

    This article provides a review of the journal publications "KANT" and "KANT: Social Sciences & Humanities" for 2020-2023, devoted to the problems of the mechanisms of perception of the meaning-making of the world by two political practices that differ from each other: on the one hand, the mechanism of globalization unification and universalization of the world, on the other hand, the mechanism of autonomization and subjectivized inclusion in the world. This confrontation implies political articulation on the part of the community and shapes the process of negotiating space for action.

    keywords: subjectivized inclusion in the world; the meaning of the world; identification; citizenship and patriotism; mentality and mentality; spiritual values; globalization and confrontation.

вернуться к каталогу

{{ ELEMENTS.length }}
Наименование
Цена
Количество
Артикул : {{ item.MODEL }}
{{ item.STATUS }}
{{ item.PRICE }}
{{ item.OLD_PRICE }}
- +
Вы экономите: {{ DATA.TOTAL_DISCOUNT_SUM }}
Итого: {{ DATA.TOTAL_SUM }}
Вы можете вернуться в каталог и продожить покупки
Вернуться и продолжить покупки