Журнал «KANT: Social science & Humanities» №2(22) 2025

ДИСТИНКТЫ ОБРАЗА ЖАН-ЛЮКА НАНСИ • ФУНКЦИИ ИЛЛЮЗОРНОСТИ: МЕЖДУ УСЛОВНОСТЬЮ И МИМЕСИСОМ • ИДЕЯ СВЯТОСТИ КАК КОНСТАНТА РУССКОЙ КУЛЬТУРЫ • ТРАНСФОРМАЦИИ РЕГИОНАЛЬНОЙ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ ИДЕНТИЧНОСТИ ПОД ВОЗДЕЙСТВИЕМ МИГРАЦИОННЫХ ПРОЦЕССОВ • ЦЕННОСТИ КЛАССИЦИЗМА В РУССКОЙ ЖИВОПИСИ XIX ВЕКА • ОСОБЕННОСТИ РАЗВИТИЯ ИМПРЕССИОНИЗМА В ПЕТЕРБУРГСКОЙ АКАДЕМИЧЕСКОЙ ЖИВОПИСИ 2010-2020-Х ГГ. (НА ПРИМЕРЕ ПЕЙЗАЖНОГО ЖАНРА) • ОАЭ: «ПЛАВИЛЬНЫЙ КОТЕЛ» СОВРЕМЕННОСТИ ИЛИ «ДИАЛОГ ЦИВИЛИЗАЦИЙ»? • АНТИКОРРУПЦИОННАЯ ПОЛИТИКА В РАЗНЫХ СТРАНАХ: СРАВНИТЕЛЬНЫЙ АНАЛИЗ (КИТАЙ, РОССИЯ, ФИНЛЯНДИЯ) • ИСПОЛЬЗОВАНИЕ «МЯГКОЙ СИЛЫ» В ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ СИСТЕМЕ КИТАЯ В XXI ВЕКЕ

правила публикации научных статей в научном журнале «KANT»

Содержание номера

Взгляд с другой стороны
  • Дистинкты образа [стр. 2-8]
    Жан-Люк Нанси (1940-2021), французский мыслитель, философ искусства и культуры, писал для каталогов произведений искусства и международных художественных журналов о современном искусстве; перевод с англ. и вс. сл., к. полит. н. М.А. Григорьевой
    подробнее 

    Цитировать: Нанси Ж.-Л. Дистинкты образа / перевод и вс. сл. М.А. Григорьевой // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №1(21). – С. 2-8. EDN: BHLCDE. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.1

    "L'image-le distinct" Жан-Люка Нанси впервые был опубликован в выставочных каталогах художественного музея в Дюссельдорфе (1999) и художественной галереи Тейт Ливерпуль (2000) на немецком и английском языках. Год спустя "L'image-le distinct" вышел на страницах французского издания "La Part de l'oeil" (№ 17-18). В 2005 году он был напечатан вместе с другими научными эссе, среди которых "Запретное изображение" и "Жуткий пейзаж", а также "Образ и насилие", под обложкой сборника "Основы образа" [1] (The Ground of the Image).

    ключевые слова: Жан-Люк Нанси; образ и дистинктивное; культурная трансформация; изображение; визуальное; портрет

    The image – The distinct
    Jean-Luc Nancy (1940–2021), philosopher of art and culture, wrote for art catalogues and international art magazines on contemporary art.

    "L'image-le distinct" by Jean-Luc Nancy was first published in the exhibition catalogues of the Dusseldorf Art Museum (1999) and the Tate Liverpool Art Gallery (2000) in German and English. A year later, "L'image-le distinct" appeared on the pages of the French edition of "La Part de l'oeil" (No. 17-18). In 2005, it was published along with other scientific essays, including "Forbidden Image" and "Creepy Landscape", as well as "Image and Violence", under the cover of the collection "Fundamentals of the Image" [1] (The Ground of the Image).

    keywords: Jean-Luc Nancy; image and the distinctive; cultural transformation; image; visual; portrait

Теория культуры и искусства
  • Трансформации региональной социокультурной идентичности под воздействием миграционных процессов [стр. 9-15]
    Велиев Этибар Эльдарович, ст. преподаватель, Академия маркетинга и социально-информационных технологий-ИМСИТ, Краснодар
    подробнее 

    Цитировать: Велиев Э.Э. Трансформации региональной социокультурной идентичности под воздействием миграционных процессов // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 9-15. EDN: CNGFFZ. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.2

    Статья посвящена вопросам трансформации региональной социокультурной идентичности под влиянием социокультурной динамики и изменении социально-демографического состава населения Кубани под влиянием современных миграционных потоков из различных субъектов Российской Федерации, ориентированных на переселение на Юг России и стран ближнего зарубежья. В 2024 году зафиксирован рекордный приток внутренних и внешних мигрантов в количестве 210 тысяч человек. Будучи ментальным социальным конструктом, сложившимся под влиянием этно-демографических, традиционных народно-хозяйственных отношений и исторических процессов на территории Краснодарского края региональная социокультурная идентичность не является статичным явлением, что проявляется и в эволюции праздничной культуры населения, развитии общегосударственных и традиционных народных праздников, степени активности населения в различных формах культурного участия.

    ключевые слова: регион; культурная идентичность; трансформация; традиции; инновации; праздничная культура.

    Transformations of the regional socio-cultural identity under the influence of migration processes
    Veliyev Etibar Eldarovich, Senior Lecturer, Academy of Marketing and Social Information Technologies-IMSIT, Krasnodar

    The article is devoted to the issues of transformation of regional socio-cultural identity under the influence of socio-cultural dynamics and changes in the socio-demographic composition of the population of Kuban under the influence of modern migration flows from various subjects of the Russian Federation, focused on resettlement to the South of Russia and neighboring countries. In 2024, a record influx of internal and external migrants in the amount of 210 thousand people was recorded. Being a mental social construct that developed under the influence of ethno-demographic, traditional national economic relations and historical processes in the territory of the Krasnodar Territory, regional socio-cultural identity is not a static phenomenon, which is manifested in the evolution of the festive culture of the population, the development of national and traditional folk holidays, the degree of activity of the population in various forms of cultural participation.

    keywords: region; cultural identity; transformation; traditions; innovations; festive culture.

  • Идея святости как константа русской культуры [стр. 16-21]
    Горбунова Кристина Александровна, соискатель, Омский государственный университет им. Ф.М. Достоевского, Омск
    подробнее 

    Цитировать: Горбунова К.А. Идея святости как константа русской культуры // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 16-21. EDN: CQYCPH. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.3

    Статья посвящена исследованию проблем русской культуры, её уникальности и развития через призму исторических изменений. Особое внимание уделяется понятию "святости", которое рассматривается как одна из ключевых констант русской культурной идентичности. Святость трансформировалась вместе с обществом - от религиозных корней до светских интерпретаций героизма и трудовых подвигов в советский период. Несмотря на изменения, эта идея остается важной составляющей, объединяющей разные этапы исторического пути России. В результате, определено, что понятие "святость", имея многогранный характер, пронизывает различные эпохи и трансформируется, приобретая новые смысловые оттенки и отражая изменяющиеся исторические реалии, оставаясь при этом одной из стержневых констант русской культуры.

    ключевые слова: святость; константа; русская культура; идентичность; канонизация; православие; русская земля; Отечество.

    The idea of holiness as a constant of Russian culture
    Gorbunova Kristina Aleksandrovna, applicant, Dostoevsky Omsk State University, Omsk

    The article is devoted to the study of the problems of Russian culture, its uniqueness and development through the prism of historical changes. Particular attention is paid to the concept of "holiness", which is considered as one of the key constants of Russian cultural identity. Holiness has transformed along with society - from religious roots to secular interpretations of heroism and labor exploits in the Soviet period. Despite the changes, this idea remains an important component that unites different stages of Russia's historical path. As a result, it is determined that the concept of "holiness", having a multifaceted character, permeates different eras and is transformed, acquiring new semantic shades and reflecting changing historical realities, while remaining one of the core constants of Russian culture.

    keywords: holiness; constant; Russian culture; identity; canonization; Orthodoxy; Russian land; Fatherland.

  • К вопросу взаимодействия традиционных и новаторских черт в сочинениях Д.В. Смирнова [стр. 22-27]
    Крючкова Кристина Владимировна, аспирант, Северо-Кавказский государственный институт искусств, Нальчик, Кабардино-Балкарская республика
    подробнее 

    Цитировать: Крючкова К.В. К вопросу взаимодействия традиционных и новаторских черт в сочинениях Д.В. Смирнова // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 22-27. EDN: DCCGPU. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.4

    Статья представляет актуальные веяния конца XX – начала XXI в., отразившиеся в сочинениях петербургского композитора Д.В. Смирнова, которые способствовали формированию индивидуального стиля автора. Смирнов на протяжении своего творческого пути экспериментирует в различных музыкальных жанрах. Спектр его творчества не ограничивается лишь хоровой музыкой. Особенно оригинальна трактовка поэтических текстов в произведениях Д.В. Смирнова. Немаловажную роль в его творчестве играет духовная тематика, синтезирующая новаторские и традиционные черты.

    ключевые слова: Дмитрий Смирнов; XX век; стиль; неоромантизм; взаимодействие новаторских и традиционных черт творчества.

    On the issue of the interaction of traditional and innovative features in the works of D.V. Smirnov
    Kryuchkova Kristina Vladimirovna, Postgraduate student, North Caucasian State Institute of Arts, Nalchik, Kabardino-Balkarian Republic

    The article presents the current trends of the late XX and early XXI centuries, reflected in the works of the St. Petersburg composer D.V. Smirnov, who contributed to the formation of the author's individual style. Smirnov has experimented in various musical genres throughout his career. The spectrum of his work is not limited only to choral music. Especially original is the interpretation of poetic texts in the works of D.V. Smirnov. An important role in his work is played by spiritual themes, synthesizing innovative and traditional features.

    keywords: Dmitry Smirnov; XX century; style; neo-romanticism; interaction of innovative and traditional features of creativity.

  • Электронные библиотеки как медиаисточник в системе массовой коммуникации [стр. 28-32]
    Кудинова Анна Васильевна, кандидат исторических наук, кафедра истории, культурологии и музееведения ; Бутина Варвара Викторовна, магистрант ; Краснодарский государственный институт культуры, Краснодар
    подробнее 

    Цитировать: Кудинова А.В., Бутина В.В. Электронные библиотеки как медиаисточник в системе массовой коммуникации // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 28-32. EDN: GBGFIY. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.5

    В статье рассмотрены особенности электронных библиотек как достоверных и надежных медиаисточников в системе массовых коммуникаций. Задачи определения роли, выявления преимуществ и функционала электронных источников информации апеллируют к проблеме модернизации формата представления данных в электронных библиотеках, а также необходимости их эффективного продвижения в средствах массовой коммуникации с учетом основной цели потребления – удобства и полноты удовлетворения потребностей пользователей.

    ключевые слова: электронные библиотеки; информационное пространства; медиаисточник; вебиблиография; потребности пользователей.

    Electronic libraries as a media source in the mass communication system
    Kudinova Anna Vasilyevna, PhD of Historical sciences; Butina Varvara Viktorovna, Undergraduate student ; Krasnodar State Institute of Culture, Krasnodar

    The article examines the features of electronic libraries as reliable and trustworthy media sources in the mass communications system. The tasks of defining the role, identifying the advantages and functionality of electronic sources of information appeal to the problem of modernizing the format of data presentation in electronic libraries, as well as the need for their effective promotion in the media, taking into account the main purpose of consumption – convenience and completeness of satisfaction of user needs.

    keywords: electronic libraries; information spaces; media source; webbibliography; user needs.

  • Формирование механизмов трансляции традиционных патриотических ценностей в зрелищную культуру как основа защиты культурного суверенитета России [стр. 33-43]
    Хилько Николай Федорович, доктор педагогических наук, старший научный сотрудник Сибирского филиала, Институт наследия им. Д.С. Лихачева; профессор кафедры режиссуры и хореографии, Омский государственный университет им. Ф.М. Достоевского, Омск; Павлов Андрей Юрьевич, доцент кафедры режиссуры и хореографии, Омский государственный университет им. Ф.М. Достоевского, Омск
    подробнее 

    Цитировать: Хилько Н.Ф., Павлов А.Ю. Формирование механизмов трансляции традиционных патриотических ценностей в зрелищную культуру как основа защиты культурного суверенитета России // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 33-43. EDN: GHZMNK. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.6

    Тема исследования связана с трансляцией традиционных ценностей патриотизма в пространстве зрелищной культуры, выступающей основой защиты культурного суверенитета России. Цель исследования заключается в изучении процесса формирования механизмов трансляции традиционных ценностей патриотизма в современной зрелищной культуре. В статье обоснована новая концепция формирования патриотизма в зрелищной среде, ориентированной на культурный суверенитет России, в научный оборот введено понятие "культура патриотического единения", обосновано действие механизмов трансляции патриотических ценностей в зрелищную культуру современной России. В результате проведено исследование процесса отражения механизмов трансляции традиционных ценностей в зрелищную культуру в культурном суверенитете России, выделен вектор сквозной линии традиционных ценностей патриотизма, установлена иерархия культурных отношений в системе патриотического единения. Кроме того, была разработана технология трансляции ценностей патриотизма в традиционной зрелищной культуре как основы защиты Отечества и культурного суверенитета.

    ключевые слова: механизмы трансляции; традиционные патриотические ценности; традиционная зрелищная культура; культурный суверенитет России; национальная идентичность; защита Отечества; патриотическое сознание и самовыражение личности; культура патриотического единения.

    Formation of mechanisms for translating traditional patriotic values into spectacular culture as the basis for protecting Russia's cultural sovereignty
    Khilko Nikolay Fedorovich, DSc of Pedagogical sciences, Researcher, Heritage Institute named after D.S. Likhachev (Siberian branch); Omsk State University named after F.M. Dostoevsky, Omsk; Pavlov Andrey Yuryevich, Associate Professor, Omsk State University named after F.M. Dostoevsky, Omsk

    The topic of the research is related to the transmission of traditional values of patriotism in the space of the spectacular culture, which is the basis for protecting the cultural sovereignty of Russia. The purpose of the research is to study the process of formation of mechanisms for transmission of traditional values of patriotism in modern spectacular culture. The article substantiates a new concept of formation of patriotism in the spectacular environment focused on the cultural sovereignty of Russia, the concept of "culture of patriotic unity" is introduced into scientific circulation, the action of mechanisms for transmission of patriotic values in the spectacular culture of modern Russia is substantiated. As a result, a study was conducted of the process of reflection of the mechanisms of transmission of traditional values in the spectacular culture in the cultural sovereignty of Russia, the vector of the through line of traditional values of patriotism was identified, the hierarchy of cultural relations in the system of patriotic unity was established. In addition, a technology for transmission of the values of patriotism in traditional spectacular culture as the basis for protecting the Fatherland and cultural sovereignty was developed.

    keywords: broadcast mechanisms; traditional patriotic values; traditional spectacular culture; cultural sovereignty of Russia; national identity; defense of the Fatherland; patriotic consciousness and self-expression of personality; culture of patriotic unity.

  • ОАЭ: "плавильный котел" современности или "диалог цивилизаций"? [стр. 44-51]
    Хусиханов Татархан Расулович, преподаватель кафедры языков стран Ближнего и Среднего Востока, cоискатель степени кандидата культурологии, Московский государственный институт международных отношений МИД России, Москва ORCID: 0009-0003-1058-8127
    подробнее 

    Цитировать: Хусиханов Т.Р. ОАЭ: "плавильный котел" современности или "диалог цивилизаций"? // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 44-51. EDN: GTZLAK. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.7

    На сегодняшний день в арабском мире Объединенные Арабские Эмираты (далее – ОАЭ, Эмираты) является ярчайшим примером, где традиционный для местного населения уклад жизни соседствует со светским, можно даже сказать "западным" образом жизни. Бурное экономическое развитие страны с начала XXI века вызвало необходимость привлечения рабочих рук и специалистов в страну, что в конечном итоге превратило ее в место, где пересекаются представители практически всех мировых культур и религий. Актуальность настоящего исследования обусловлена тем, что в массовом сознании обывателя ОАЭ сегодня ассоциируется с одним из самых притягательных мест для работы и жизни одновременно. Но так ли это на самом деле? Является ли ОАЭ "плавильным котлом" современности по аналогии с США или же это скорее "диалог цивилизаций"? Таким образом, целью данной статьи является выявление основных черт эмиратского общества в наши дни и изучение взаимоотношений коренного населения и прибывающих в страну в огромном количестве мигрантов. Новизна исследования состоит в том, что данный феномен малоизучен как среди отечественных, так и зарубежных исследователей. Вместе с тем имеется насущная необходимость исследовать эту тему, чтобы предотвратить "слепое" копирование эмиратской модели построения социума и системы взаимоотношений в нем, в случае если она не подходит под уже сложившиеся реалии в какой-либо стране. В результате проведенной работы выявлено, что эмиратское общество неоднородно и имеется четкая разделительная линия между коренным и приезжим населением. В то же время в ОАЭ имеются отдельные территории, где созданы максимально комфортные условия для мультикультурного существования.

    ключевые слова: диалог цивилизаций; плавильный котел; ОАЭ; хаб; ассимиляция; миграционная политика; система "Кяфала".

    UAE: A "Melting pot" of modernity or a "Dialogue of civilizations"?
    Khusikhanov Tatarkhan Rasulovich, Lecturer at the Department of Middle East Languages, applicant in Cultural Studies, Moscow State Institute of International Relations MFA of Russia, Moscow

    Today, in the Arab world, the United Arab Emirates (hereinafter referred to as the UAE, Emirates) is the most striking example where the traditional way of life for the local population coexists with a secular, one might even say "Western" way of life. The rapid economic development of the country since the beginning of the 21st century has caused the need to attract workers and specialists to the country, which ultimately turned it into a place where representatives of almost all world cultures and religions intersect. The relevance of this study is due to the fact that in the mass consciousness of the average person, the UAE is today associated with one of the most attractive places to work and live at the same time. But is this really so? Is the UAE a "melting pot" of modern times, similar to the United States, or is it rather a "dialogue of civilizations"? Thus, the purpose of this article is to identify the main features of Emirati society today and study the relationship between the indigenous population and the huge number of migrants arriving in the country. The novelty of this article is that this phenomenon is poorly studied by both domestic and foreign researchers. At the same time, there is an urgent need to study this topic in order to prevent "blind" copying of the Emirati model of building a society and the system of relationships in it, if it does not fit the existing realities in any country. As a result of the work, it was revealed that Emirati society is heterogeneous and there is a clear dividing line between the indigenous and visiting population. At the same time, there are separate territories in the UAE where the most comfortable conditions for multicultural existence have been created.

    keywords: dialogue of civilizations; melting pot; UAE; hub; assimilation; migration policy; the "Kafala" system.

  • Культурные символы танцевальных петроглифов Уланчаба и их значение в истории и культуре [стр. 52-56]
    Хунюй Кань, аспирантка, Академия Русского балета имени А.Я. Вагановой, Санкт-Петербург
    подробнее 

    Цитировать: Хунюй К. Культурные символы танцевальных петроглифов Уланчаба и их значение в истории и культуре // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 52-56. EDN: HICBKK. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.8

    Танцующие петроглифы Уланчаба представляют собой многослойный комплекс символических систем, в которых заключены значимые информационные, исторические и культурные смыслы. Эти древние изображения служат эффективным средством хранения и передачи коллективной памяти, отражая выживание и развитие кочевых народов, населявших данные территории. Петроглифы являются важными историческими документами, которые предоставляют ценную информацию о различных аспектах жизни древних обществ, включая экономику, военное дело, культуру и религию. Их изображения иллюстрируют процесс перехода человечества от варварских форм существования к более сложным цивилизационным структурам, подчеркивая значимость танца как элемента культурной идентичности и социальной практики. Конкретно петроглифы, изображающие "Уланчабский степной танец", основаны на разнообразных танцевальных формах, характерных для древних северных кочевых народов. Они не только демонстрируют художественные стили и особенности творчества людей того времени, но и служат важным источником для изучения истории и культуры этих народов через призму символического языка.

    ключевые слова: танцующие петроглифы; символические системы; передача коллективной памяти; кочевые народы; культурная идентичность; национальный танец; символический язык.

    Cultural symbols of the dancing petroglyphs of ulanchab and their significance in history and culture
    HongYu Kan, Postgraduate student, Vaganova Academy of Russian Ballet, St. Petersburg

    The dancing petroglyphs of the Ulanchabuy steppe represent a multilayered complex of symbolic systems that encapsulate significant informational, historical, and cultural meanings. These ancient images serve as an effective means of storing and transmitting collective memory, reflecting the survival and development of the nomadic peoples who inhabited these territories. The petroglyphs of the Ulanchabuy steppe are important historical documents that provide valuable information about various aspects of ancient societies, including economy, military affairs, culture, and religion. Their imagery illustrates the process of humanity's transition from barbaric forms of existence to more complex civilizational structures, emphasizing the significance of dance as an element of cultural identity and social practice. Specifically, the petroglyphs depicting the "Ulanchab Steppe Dance" are based on diverse dance forms characteristic of ancient northern nomadic peoples. They not only demonstrate the artistic styles and creative features of people from that time but also serve as an important source for studying the history and culture of these peoples through the lens of symbolic language.

    keywords: dancing petroglyphs; symbolic systems; transmission of collective memory; nomadic peoples; cultural identity; national dance; symbolic language.

  • Влияние национального элемента ципао на современную моду Китая [стр. 57-61]
    Цюйань Юе, аспирант, Уральский федеральный университет имени Первого президента России Б. Н. Ельцина, Екатеринбург
    подробнее 

    Цитировать: Цюйань Ю. Влияние национального элемента ципао на современную моду Китая // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 57-61. EDN: IMKFHI. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.9

    Обращение к китайскому традиционному элементу одежды – ципао – в ходе исторической трансформации, вплоть до настоящего времени продиктовано влиянием, которое он оказывает на современную китайскую моду, и представляет собой мост, соединяющий прошлое и настоящее, традиции и инновации. Необходимость анализа обусловлена дефицитом внимания к данному аспекту, к истории элемента и последующему его развитию, в том числе в различных социальных контекстах. Результаты исследования показывают, что наследование элементов традиционных китайских элементов способствует их становлению в качестве культурных символов.

    ключевые слова: Китай; культура; ципао; дизайн; традиции; новации.

    The Influence of the National Element of Qipao on Modern Chinese Fashion
    Quan Yue, Postgraduate student, Ural Federal University named after the First President of Russia B.N. Yeltsin, Yekaterinburg

    The appeal to the Chinese traditional element of qipao in the course of historical transformation, up to the present time, is dictated by the influence it has on modern Chinese fashion, and represents a bridge connecting the past and the present, traditions and innovations. The need for analysis is due to the lack of attention to this aspect, to the history of the element and its subsequent development, including in various social contexts. The results of the study show that the inheritance of elements of traditional Chinese elements contributes to their formation as a cultural symbol.

    keywords: China; culture; cheongsam; design; tradition; innovation.

Языки художественной культуры
  • Функции иллюзорности: между условностью и мимесисом [стр. 62-68]
    Балкинд Екатерина Львовна, кандидат искусствоведения, доцент, Крымский университет культуры, искусств и туризма, Симферополь, Республика Крым
    подробнее 

    Цитировать: Балкинд Е.Л. Функции иллюзорности: между условностью и мимесисом // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 62-68. EDN: IRTPJO. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.10

    Статья посвящена исследованию функций иллюзорности изобразительного искусства в контексте его условности и мимесиса. В исследовании использованы междисциплинарный, семиотический и аналитический подходы. Рассмотрен ряд примеров из истории мировой художественной культуры, иллюстрирующих основные положения статьи. Главный вывод проведенного исследования состоит в следующем: функционально иллюзорность при опоре на мимесис, с одной стороны, уменьшает меру условности произведения, а с другой – увеличивает ее, поскольку выражается в игровом элементе, фокусе. Новизна исследования заключена в комплексном анализе функций иллюзорности, а также взаимосвязи условности, мимесиса и иллюзорности в изобразительном искусстве.

    ключевые слова: иллюзорность; мимесис; оп-арт; художественная условность; развлекательная функция; игровая функция; компенсаторная функция; регистрирующая функция; эстетическая функция; коммуникативная функция.

    Functions of illusority: between conventionality and mimesis
    Balkind Ekaterina L'vovna, PhD of Arts, Аssistant Professor, Crimean University of Culture, Art and Tourism, Simferopol, Republic of Crimea

    This article is devoted to the study of the functions of illusory fine art in the context of its conventionality and mimesis. The research employs interdisciplinary, semiotic, and analytical approaches. A number of examples from the history of world artistic culture are examined to illustrate the main arguments of the article. The main conclusion of the conducted research is as follows: functionally, when relying on mimesis, the illusory character both reduces and, paradoxically, increases the degree of a work's conventionality – reducing it through its mimetic aspects, while increasing it through its playful, focal elements. The novelty of the research lies in the complex analysis of the functions of illusory nature, as well as in exploring the relationship between conventionality, mimesis, and the illusory character in the visual arts.

    keywords: illusion; mimesis; op art; artistic convention; entertainment function; play function; compensatory function; recording function; aesthetic function; communicative function.

  • Мастер-классы санкт-петербургских художников в Китае: характерные черты творческого сотрудничества [стр. 69-79]
    Ли Минси, аспирант, Санкт-Петербургская академия художеств имени Ильи Репина, Санкт-Петербург
    подробнее 

    Цитировать: Ли Минси. Мастер-классы санкт-петербургских художников в Китае: характерные черты творческого сотрудничества // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 69-79. EDN: LWXHSS. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.11

    Цель исследования – описать и охарактеризовать главные черты творческого сотрудничества между санкт-петербургскими и китайскими художниками за последние тридцать лет, подчёркивая их культурные традиции и художественное наследие. Статья освещает совместные проекты и выставки Санкт-Петербурга и Китая, выявляя их значение в качестве платформ для обмена идеями и опытом. Участие китайских художников в выставках Санкт-Петербурга помогает зрителям ознакомиться с современным китайским искусством, в то время как петербургские мастера представляют свои работы на китайских арт-ярмарках, мастер-классах, различных персональных и групповых выставках. Такие мероприятия открывают новые горизонты для творческого развития и взаимодействия с международной аудиторией, однако несмотря на это, совместное творчество и коммуникации между художниками и институциями мало изучено и требуют пристального внимания к различиям в культурных восприятиях и традициях. Таким образом, научная новизна исследования обусловлена отсутствием трудов, проблематизирующих художественное сотрудничество санкт-петербургских и китайских художников с точки зрения искусствоведения, а также освещением уникальных проектов взаимодействия двух культур. В результате выявлено, что продуктивный диалог двух стран в области искусства для петербургских мастеров характеризуется обогащением восприятия, введением образов Китая в произведениях представителей петербургской академической школы, элементы китайской культуры становятся заметным мотивом в их творчестве; в свою очередь мастер-классы петербургских академических художников в Китае углубляют понимание академических принципов китайскими художественными кругами.

    ключевые слова: мастер-классы в Китае; творческие взаимовлияния; академическая школа живописи; арт-ярмарка; мотивы; современное петербургское искусство.

    Master classes of St. Petersburg artists in China: Characteristics of creative collaboration
    Lee Mingxi, Postgraduate student, St. Petersburg Academy of Arts named after Ilya Repin (St. Petersburg Academy of Arts), Saint Petersburg

    The purpose of the study is to describe and characterize the main features of creative cooperation between St. Petersburg and Chinese artists over the past thirty years, emphasizing their cultural traditions and artistic heritage. The article highlights joint projects and exhibitions between St. Petersburg and China, revealing their importance as platforms for the exchange of ideas and experiences. The participation of Chinese artists in exhibitions in St. Petersburg helps viewers get acquainted with contemporary Chinese art, while St. Petersburg artists present their work at Chinese art fairs, workshops, and various solo and group exhibitions. Such events open up new horizons for creative development and interaction with an international audience, but despite this, collaborative creativity and communication between artists and institutions have been little studied and require close attention to differences in cultural perceptions and traditions. Thus, the scientific novelty of the study is due to the absence of works that problematize the artistic cooperation of St. Petersburg and Chinese artists from the point of view of art criticism, as well as highlighting the unique projects of interaction between the two cultures.  As a result, it is revealed that the productive dialogue between the two countries in the field of art for St. Petersburg masters is characterized by enriching perception, introducing images of China in the works of representatives of the St. Petersburg academic school, and elements of Chinese culture become a prominent motif in their work.; In turn, the master classes of St. Petersburg academic artists in China deepen the understanding of academic principles by Chinese art circles.

    keywords: master classes in China; creative mutual influences; academic school of painting; art fair; motives; contemporary St. Petersburg art.

  • Особенности развития импрессионизма в петербургской академической живописи 2010-2020х гг. (на примере пейзажного жанра) [стр. 80-86]
    Межинская Владислава Руслановна, аспирант, кафедра русского искусства, Санкт-Петербургская Академия художеств имени Ильи Репина, Санкт-Петербург
    подробнее 

    Цитировать: Межинская В.Р. Особенности развития импрессионизма в петербургской академической живописи 2010-2020-х гг. (на примере пейзажного жанра) // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 80-86. EDN: MNVTLE. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.12

    Импрессионизм до сих пор остается одним из ярчайших явлений в современной живописи: имеются в виду произведения, обладающие привлекательной красочностью, изображающие природные и городские пейзажи. Среди многочисленных представителей этого направления особенное место принадлежит мастерам петербургской академической школы (П. Еськов, И. Лохматова, А. Селенин, А. Тыщенко, А. Тихонов). Эти авторы обладают особенной созерцательностью, благодаря которой остро чувствуют живописный материал, его эмоционально-световую основу, которую развивали классики русской живописи. Вместе с тем, художники нового поколения стремятся раскрыть новые грани пластического языка импрессионизма. В статье рассматривается история развития современного импрессионистического направления петербургской академической школы, формулируется основные особенности импрессионистического современного пейзажного жанра, на примере работ художников. Исследование обусловлено малой степенью изученности современного импрессионизма в научно-теоретической области искусствоведения.

    ключевые слова: живопись; современное искусство; пейзаж; петербургская живопись; импрессионизм; выставка; Академия художеств; Санкт-Петербург.

    Features of the development of Impressionism in St. Petersburg academic painting of the 2010s and 2020s (on the example of the landscape genre)
    Mezhinskaya Vladislava Ruslanovna, Postgraduate student, Department of Russian Art, St Petersburg Academy of Arts, St Petersburg

    Impressionism is still one of the most striking phenomena in modern painting: it refers to works with attractive colorfulness, depicting natural and urban landscapes. Among the numerous representatives of this field, a special place belongs to the masters of the St. Petersburg academic school (P. Eskov, I. Lokhmatova, A. Selenin, A. Tyshchenko, A. Tikhonov). These authors have a special contemplation, thanks to which they are acutely aware of the pictorial material, its emotional and light basis, which was developed by the classics of Russian painting. At the same time, the artists of the new generation strive to reveal new facets of the plastic language of Impressionism. The article examines the history of the development of the modern impressionist trend of the St. Petersburg academic school, formulates the main features of the impressionistic modern landscape genre, using the example of the works of artists. The study is due to the low degree of study of modern impressionism in the scientific and theoretical field of art criticism.

    keywords: painting; modern art; landscape; painting of St. Petersburg; impressionism; exhibition; Academy of Arts; St. Petersburg.

  • Ценности классицизма в русской живописи XIX века [стр. 87-92]
    Шабаловская Ксения Юрьевна, магистрантка, Московский государственный университет имени М.В. Ломоносова, Москва
    подробнее 

    Цитировать: Шабаловская К.Ю. Ценности классицизма в русской живописи XIX века // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 87-92. EDN: NTGUZF. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.13

    В статье анализируется такое художественное направление, как классицизм. На основе трудов российского искусствоведа Ю.Н. Золотова, автор обозначил пять ценностей рассматриваемого направления, к которым обращается в качестве идеала для массового сознания. Основное внимание уделяется описанию картин с целью выявить ценности классицизма в работах русских художников XIX века. В результате удается их обнаружить в полотнах мастеров, которые относятся к разным художественным стилям. Исходя из этого, подтверждается, что классицизм обращается не в прошлое, а в будущее, и он актуален по сей день, поскольку строится на многовековых основах, идущих от Античности и Ренессанса. Глубокий библиографический анализ показал, что ценностям классицизма, особенно в живописи русских художников XIX века, уделено недостаточно внимания, что подтверждает новизну данного исследования.

    ключевые слова: классицизм; ценности; живопись; Античность; история; культура; русские художники.

    The values of classicism in Russian painting of the 19th century
    Shabalovskaya Ksenia Yurievna, Undergraduate student, Moscow State University named after M.V. Lomonosov, Moscow

    The article analyzes such an artistic trend as classicism. Based on the works of the Russian art critic Y.N. Zolotov, the author has identified five values of the direction under consideration, which he addresses as an ideal for mass consciousness. The main focus is on the description of paintings in order to identify the values of classicism in the works of Russian artists of the 19th century. As a result, the author manages to find them in the paintings of masters that belong to different artistic styles. Based on this, it is confirmed that classicism turns not to the past, but to the future, and it is relevant to this day, since it is based on centuries-old foundations dating back to Antiquity and the Renaissance. A deep bibliographic analysis showed that insufficient attention has been paid to the values of classicism, especially in the painting of Russian artists of the 19th century, which confirms the novelty of this study.

    keywords: classicism; values; painting; Antiquity; history; culture; Russian artists.

  • Лирическая песня в творческой деятельности Майи Кристалинской на отечественной эстраде 1960-1970 гг. [стр. 93-98]
    Киреева Марьям Мансуровна, аспирант, Академии хорового искусства имени В.С. Попова, Москва
    подробнее 

    Цитировать: Киреева М.М. Лирическая песня в творческой деятельности Майи Кристалинской на отечественной эстраде 1960-1970 гг. // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 93-98. EDN: OOHSMO. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.14

    В фокусе исследования представлен анализ особенностей лирической песни как важнейшей составляющей творчества эстрадной исполнительницы 1960-1970-х гг. Майи Кристалинской. Выявлено значение песен для советской эстрады, в которых текст, музыка и голос совместно выполняют стилистические и эстетические функции, служат трансляции не только содержания, но и чувств. В основе песенного искусства Майи Кристалинской задушевность интонации, диалогичность на уровне текста и музыки, сдержанность, скрытая энергия, психологизм, оптимизм. Результаты исследования позволяют заключить, что искусство лирической песни советского периода не является низкопробным и массовым; в нём нашло воплощение сложное синтетическое музыкальное творчество, реализованное посредством актуальных, соответствующих времени инструментов.

    ключевые слова: музыка; культура; лирическая песня; российская эстрада; певица; Майя Кристалинская; лиризм; экспрессивность; образность.

    Lyrical song in the creative activities of Maya Kristalinskaya on the domestic stage in the 1960-1970s
    Kireeva Maryam Mansurovna, Postgraduate student, Academy of Choral Art named after V.S. Popov, Moscow

    The focus of the study is an analysis of the features of the lyrical song as the most important component of the work of the pop singer of the 1960s-1970s Maya Kristalinskaya. The significance of songs for the Soviet pop music is revealed, in which the text, music and voice together perform stylistic and aesthetic functions, serve to transmit not only content, but also feelings. The song art of Maya Kristalinskaya is based on the sincerity of intonation, dialogicity at the level of text and music, restraint, hidden energy, psychologism, optimism. The results of the study allow us to conclude that the art of lyrical song of the Soviet period is not low-grade and mass; it embodies complex synthetic musical creativity, realized through relevant instruments that correspond to the time.

    keywords: music; culture; lyrical song; Russian pop; singer; Maya Kristalinskaya; lyricism; expressiveness; imagery.

  • Национальный компонент в произведениях Кейко Абэ [стр. 99-107]
    Семенюг Анна Андреевна, магистрант ; Безниско Оксана Николаевна, кандидат педагогических наук, доцент; Краснодарский государственный институт культуры, Краснодар
    подробнее 

    Цитировать: Семенюг А.А., Безниско О.Н. Национальный компонент в произведениях Кейко Абэ // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 99-107. EDN: QPIZIK. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.15

    Цель исследования – анализ творческих взглядов композитора, педагога и исполнителя на маримбе, представителя японской культуры Кейко Абэ. В статье рассматриваются стилистические особенности произведений для маримбы японского композитора Кейко Абэ, исследуется национальный компонент данных произведений. Отдельный параграф посвящён становлению японской школы маримбы, развитию производства инструмента в Японии, популяризации исполнителей на мировой сцене. В статье также рассматриваются основные эстетические принципы японского искусства, приведены примеры их реализации в произведениях Кейко Абэ.

    ключевые слова: маримба; Кейко Абэ; национальный стиль; эстетические принципы японского искусства; фирма Yamaha; принцип югэн.

    National component in the works of Keiko Abe
    Semenyug Anna Andreevna, Undergraduate student ; Beznisko Oksana Nikolaevna, PhD of Pedagogical sciences, Associate Professor ; Krasnodar State Institute of Culture, Krasnodar.

    The purpose of the study is to analyze the creative views of the composer, teacher and marimba performer, representative of Japanese culture Keiko Abe. The article examines the stylistic features of the works for marimba by the Japanese composer Keiko Abe, and studies the national component of these works. A separate paragraph is devoted to the formation of the Japanese school of marimba, the development of instrument production in Japan, and the popularization of performers on the world stage. The study also examines the basic aesthetic principles of Japanese art, and provides examples of their implementation in the works of Keiko Abe.

    keywords: marimba; Keiko Abe; national style; aesthetic principles of Japanese art; Yamaha; yugen principle.

  • Функционирование авторского стиля Густаво Сантаолальи в музыке к видеоиграм [стр. 108-113]
    Соколова Ангелина Романовна, магистрант ; Безниско Оксана Николаевна, кандидат педагогических наук, доцент; Краснодарский государственный институт культуры, Краснодар
    подробнее 

    Цитировать: Соколова А.Р., Безниско О.Н. Функционирование авторского стиля Густаво Сантаолальи в музыке к видеоиграм // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 108-113. EDN: SHAXNC. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.16

    В статье рассматриваются особенности авторского стиля Густаво Сантаолальи на примере музыкального сопровождения игры "The Last of Us" и фильма "Вавилон". С целью выявить ключевые механизмы функционирования авторского стиля Густаво Сантаолальи, фокус исследования сосредоточен на некоторых особенностях построения музыкальной драматургии этих медиажанров, рассматриваются характерные черты мелоса Сантаолальи и способы развёртывания его музыкального тематизма. В работе представлены особенности лейтмотивной системы саундтрека игры, приведено сравнение музыкального материала игры и лейттемы "Tazarine" из кинофильма "Вавилон" 2006 года. Научная новизна заключается в том, что впервые анализируется творческий метод сочинения музыки к видеоиграм латиноамериканского композитора Густаво Сантаолальи, его авторский подход к написанию музыкального саундтрека к видеоиграм, который влияет на особый способ функционировании музыки в пространстве игрового мира. Неотъемлемое место в работе занимает анализ стиля композитора и особенности драматургии его музыки к видеоиграм и кинофильмам, кроме того, обозначены черты национального колорита средств музыкальной выразительности. В результате определены черты национального стиля латиноамериканской музыки в творчестве композитора, использование современных техник композиторского мастерства, характерные особенности музыкального пласта видеоигры.

    ключевые слова: музыка для видеоигр; мультимедиа; музыкальный саундтрек; сочинение; драма; национальный стиль; авторский стиль.

    Unctioning of the author's style of Gustavo Santaolaglia in music in media genres
    Sokolova Angelina Romanovna, Undergraduate student ; Beznisko Oksana Nikolaevna, PhD of Pedagogical sciences, Associate Professor ; Krasnodar State Institute of Culture, Krasnodar

    The article examines the features of the author's style of Gustavo Santaolalla using the example of the musical accompaniment of the game "The Last of Us" and the film "Babel". In order to identify the key mechanisms of the functioning of the author's style of Gustavo Santaolalla, the focus of the study is on some features of the construction of musical dramaturgy of these media genres, the characteristic features of Santaolalla's melos and the ways of developing its musical themes are considered. The work presents the features of the leitmotif system of the game soundtrack, a comparison of the musical material of the game and the leitmotif "Tazarine" from the film "Babel" of 2006 is given. The scientific novelty lies in the fact that for the first time the creative method of composing music for video games of the Latin American composer Gustavo Santaolalla is analyzed, his author's approach to writing a musical soundtrack for video games, which affects the special way of functioning of music in the space of the game world. An integral part of the work is the analysis of the composer's style and the features of the dramaturgy of his music for video games and films, in addition, the features of the national color of the means of musical expression are identified. As a result, the features of the national style of Latin American music in the composer's work, the use of modern techniques of compositional skill, and the characteristic features of the musical layer of a video game are determined.

    keywords: video game music; multimedia; musical soundtrack; composing; drama; national style; author's style.

Политическая динамика
  • Антикоррупционная политика в разных странах: сравнительный анализ (Китай, Россия, Финляндия) [стр. 114-122]
    Кузнецова Наталья Макаровна, аспирант, Челябинский государственный университет, Челябинск SPIN-код: 4528-4662, ORCID 0009-0006-0051-6578, Researcher ID: CAA-0123-2022
    подробнее 

    Цитировать: Кузнецова Н.М. Антикоррупционная политика в разных странах: сравнительный анализ (Китай, Россия, Финляндия) // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 114-122. EDN: SHCZCU. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.17

    Цель исследования – раскрыть особенности формирования антикоррупционных механизмов в Китае, России, Финляндии. В статье анализируются подходы этих стран к противодействию коррупции, отражающие разнообразие политических, экономических и культурных условий. Рассматриваются ключевые особенности антикоррупционных систем: жёсткая вертикаль власти и централизованное руководство в Китае, формализация и многоуровневый контроль в России, а также ориентированная на профилактику и общественное доверие модель в Финляндии. Автор акцентирует внимание на роли законодательных и организационных механизмов, степени вовлеченности гражданского общества и уровне открытости государственного управления. В результате были выявлены три подхода к борьбе с коррупцией: централизованная модель с доминированием партийных структур в Китае, многоуровневый институциональный контроль в России и децентрализованная система с акцентом на прозрачность и общественный надзор в Финляндии.

    ключевые слова: антикоррупционная политика; коррупция; законодательные механизмы; гражданское общество; профилактика коррупции.

    Anti-corruption policy in different countries: comparative analysis (China, Russia, Finland)
    Kuznetsova Natalia Makarovna, Postgraduate student, Chelyabinsk State University, Chelyabinsk

    The purpose of the study is to reveal the features of the formation of anti-corruption mechanisms in China, Russia, and Finland. The article analyzes these countries' approaches to combating corruption, reflecting the diversity of their political, economic, and cultural contexts. Key features of anti-corruption systems are examined: the rigid power hierarchy and centralized leadership in China, the formalized and multi-level control mechanisms in Russia, and Finland's model focused on prevention and public trust. The author emphasizes the role of legislative and organizational frameworks, the involvement of civil society, and the level of transparency in public administration. The study identifies three approaches to combating corruption: the centralized model dominated by party structures in China, the multi-level institutional control in Russia, and the decentralized system emphasizing transparency and public oversight in Finland.

    keywords: anti-corruption policy; corruption; legislative mechanisms; civil society; corruption prevention.

  • Использование "мягкой силы" в образовательной системе Китая в XXI веке [стр. 123-130]
    Чжан Юйкунь, аспирант ; Керимов Александр Алиевич, доктор политических наук, профессор, кафедра политических наук; Уральский федеральный университет имени первого Президента России Б.Н. Ельцина, Екатеринбург
    подробнее 

    Цитировать: Чжан Ю., Керимов А.А. Использование "мягкой силы" в образовательной системе Китая в XXI веке // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 123-130. EDN: SNYWDH. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.18

    Цель исследования состоит в изучении особенностей образовательной политики Китая как инструмента "мягкой силы" для укрепления международного влияния. В статье рассматриваются ключевые направления образовательной дипломатии, включая Институты Конфуция, государственные стипендиальные программы, инициативу "Один пояс, один путь" и программу "20+20". Научная новизна заключается в комплексном анализе того, как образовательные инициативы Китая способствуют продвижению языка и культуры, формированию положительного международного имиджа и развитию стратегических партнерств. В результате выявлено, что Институты Конфуция способствуют популяризации китайской культуры, несмотря на критику со стороны западных стран; стипендиальные программы эффективно привлекают студентов из развивающихся стран; образовательные проекты "Один пояс, один путь" устанавливают устойчивые научные и инженерные связи; а программа "20+20" успешно укрепляет академическое сотрудничество Китая с Африкой, что в совокупности способствует долгосрочному международному присутствию Китая в глобальной системе образования.

    ключевые слова: мягкая сила; образовательная дипломатия; Китай; Институты Конфуция; Один пояс, один путь; программа "20+20"; международное сотрудничество; академическое партнерство; языковая политика; культурная дипломатия.

    The use of "Soft power" in China's educational system in the 21st century
    Zhang Yukun, Postgraduate student; Kerimov Alexander Alievich, DSc of Political Sciences, Professor, Department of Political Sciences; Ural Federal University named after the first President of Russia B.N. Yeltsin, Ekaterinburg

    The purpose of the research is to examine China's educational policy as a soft power tool for strengthening international influence. The article focuses on key areas of educational diplomacy including Confucius Institutes, government scholarships, Belt and Road Initiative (BRI) and the 20+20 program. The scientific novelty is the comprehensive analysis of how China's educational initiatives promote language and culture while creating a positive international image and developing strategic partnerships. As a result, identified that Confucius Institutes contribute to the popularization of Chinese culture despite facing Western criticism, scholarship programs effectively attract students from developing countries, BRI educational projects establish sustainable scientific and engineering ties, and the 20+20 program successfully strengthens China's academic cooperation with Africa, all contributing to China's long-term international presence in the global education system.

    keywords: soft power; educational diplomacy; China; Confucius Institutes; One Belt, One Road; 20+20 program; international cooperation; academic partnership; language policy; cultural diplomacy.

Социальная картина мира
  • Современное состояние и меры поддержки молодой семьи в России [стр. 131-135]
    Бухалова Наталья Александровна, кандидат социологических наук; Игнатьева Наталья Николаевна, ст. преподаватель; Нижегородский государственный инженерно-экономический университет, Княгинино
    подробнее 

    Цитировать: Бухалова Н.А., Игнатьева Н.Н. Современное состояние и меры поддержки молодой семьи в России // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 131-135. EDN: TJFKXG. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.19

    В статье представлен анализ научных и статистических источников в аспекте современных тенденций в развитии молодой семьи в России, выявление роли воспитательного и культурного компонента в формировании традиционных семейных ценностей у молодежи. В работе проанализированы научные труды современных авторов о трендах и прогнозах в отношении семейно-брачных отношений и молодой семьи в частности, приведены примеры способов поддержки молодых семей, дана оценка их эффективности. Семейно-брачные отношения подвержены как внешним, так и внутренним негативным факторам, имеющим экономический, социальный, психологический характер. Особенному риску подвержена молодая семья, учитывая многочисленные демографические тенденции: снижение рождаемости, "старение" брака и малодетность. Прикладной задачей науки в свете современных тенденций является не только наблюдение, но и прогнозирование дальнейшего развития трендов касательно семейных отношений.

    ключевые слова: социологический анализ; брачные отношения; демографическая политика; меры поддержки; молодая семья.

    The current state and measures of support for a young family in Russia
    Bukhalova Natalia Aleksandrovna, PhD of Sociology; Ignateva Natalia Nikolaevna, Senior Lecturer; Nizhny Novgorod State Engineering and Economic University, Knyaginino

    The article presents an analysis of scientific and statistical sources in terms of modern trends in the development of young families in Russia, identifying the role of educational and cultural components in the formation of traditional family values among youth. The paper considers the scientific works of modern authors on trends and forecasts as for marital relations and the young family in particular, provides examples of ways to support young families, and assesses their effectiveness. Family and marital relations are subject to both external and internal negative factors of an economic, social, and psychological nature. A young family is particularly at risk, given the numerous demographic trends: a decrease in the birth rate, the "aging" of marriage and childlessness. The applied task of science in the light of modern trends is not only to observe, but also to predict the further development of trends in family relations.

    keywords: sociological analysis; marital relations; demographic policy; support measures; young family.

  • Проблемы финансирования социальных программ и оценка эффективности их реализации (на примере национального проекта "Демография") [стр. 136-141]
    Капустянская Виктория Владимировна, магистрант; Еремеева Татьяна Сергеевна, кандидат педагогических наук, доцент; Амурский государственный университет, Благовещенск
    подробнее 

    Цитировать: Капустянская В.В., Еремеева Т.С. Проблемы финансирования социальных программ и оценка эффективности их реализации (на примере национального проекта "Демография") // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 136-141. EDN: TZYNJM. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.20

    Цель исследования – выявление проблем финансирования социальных программ и оценка их эффективности для разработки рекомендаций по повышению качества и результативности мероприятий в рамках проекта "Демография". В статье рассматриваются основные трудности, возникающие при распределении бюджетных средств на социальные нужды, такие как недостаточное финансирование, неэффективное использование ресурсов и отсутствие чётких критериев оценки результатов. Особое внимание уделяется методам оценки социальной отдачи от реализуемых программ, таким как мониторинг достижения целевых показателей, а также перспективным направлениям совершенствования системы управления социальными проектами для повышения их результативности. Научная новизна заключается в комплексном подходе к анализу проблем финансирования социальных программ и оценке их эффективности на примере национального проекта "Демография". В результате выявлены основные проблемы, с которыми сталкиваются социальные программы, связанные с финансированием и эффективностью. Представлены рекомендации по улучшению мониторинга и контроля социальных проектов для повышения их эффективности и социальной значимости, а также предложения по внедрению новых подходов для привлечения дополнительного финансирования социальных программ.

    ключевые слова: социальные программы; финансирование; критерии оценки; методы оценки; результативность.

    Problems of financing social programs and evaluating the effectiveness of their implementation (using the example of the national project "Demography")
    Kapustyanskaya Victoria Vladimirovna, Undergraduate student; Eremeeva Tatiana Sergeevna, PhD of Pedagogical Sciences, Associate Professor; Amur State University, Blagoveshchensk

    The purpose of the research is to identify the problems of financing social programs and assess their effectiveness in order to develop recommendations for improving the quality and effectiveness of activities within the framework of the Demography project. The article examines the main difficulties encountered in allocating budget funds to social needs, such as insufficient funding, inefficient use of resources and the lack of clear criteria for evaluating results. Special attention is paid to methods of assessing the social impact of implemented programs, such as monitoring the achievement of targets, as well as promising areas for improving the social project management system to increase their effectiveness. The scientific novelty lies in a comprehensive approach to analyzing the problems of financing social programs and evaluating their effectiveness using the example of the national Demography project. As a result, the main problems faced by social programs related to financing and efficiency have been identified. Recommendations are presented on improving the monitoring and control of social projects to increase their effectiveness and social significance, as well as proposals for the introduction of new approaches to attract additional funding for social programs.

    keywords: social programs; financing; evaluation criteria; evaluation methods; effectiveness.

  • Роль государственных органов власти в сохранении и укреплении традиционных российских духовно-нравственных ценностей [стр. 142-146]
    Чекарь Виктория Николаевна, кандидат экономических наук, доцент; Зуева Татьяна Михайловна, доктор философских наук, профессор; Донской государственный аграрный университет, Азово-Черноморский инженерный институт (филиал), Зерноград
    подробнее 

    Цитировать: Чекарь В.Н., Зуева Т.М. Роль государственных органов власти в сохранении и укреплении традиционных российских духовно-нравственных ценностей // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 142-146. EDN: WLEDYA. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.21

    В фокусе исследования – актуальная на современном этапе развития проблема сохранения и укрепления традиционных российских духовно-нравственных ценностей. В статье проанализированы концепции русских мыслителей в оценке содержания рассматриваемых ценностей, раскрывается сущность и содержание данного явления. Охарактеризованы такие ценности, как семья, патриотизм, суверенитет, солидарность, коллективизм. Обозначены основные положения применяемой методики Ш. Шваца, позволяющей диагностировать структуру ценностей ориентации личности. Научная новизна заключается в выявлении роли органов власти всех уровней в формировании, сохранении и развитии духовно-нравственных ценностей, а также в ходе оценки влияния национального и цивилизационного своеобразия России на выстраивание иерархии и системы ценностей. В результате показана связь между историческими и социокультурными условиями в развитии российских ценностей. Сделан вывод о влиянии и воздействии на поведение человека ценностей как фактора стабильности общества.

    ключевые слова: ценности; суверенитет; патриотизм; духовно-нравственные ценности; семейные ценности; российская государственность; трансформация; солидарность; коллективизм; национальная безопасность; государственные органы.

    The role of state authorities in preserving and strengthening traditional Russian spiritual and moral values
    Chekar Victoria Nikolaevna, PhD of Economics, Associate Professor; Zueva Tatyana Mikhailovna, DSc of Philology, Professor; Don State Agrarian University, Azov-Black Sea Engineering Institute (branch), Zernograd

    The focus of the research is the problem of preserving and strengthening traditional Russian spiritual and moral values, which is relevant at the present stage of development. The article analyzes the concepts of Russian thinkers in assessing the content of the values under consideration, revealing the essence and content of this phenomenon. Such values as family, patriotism, sovereignty, solidarity, collectivism are characterized. The main provisions of the applied methodology of S. Schwaz, which allows diagnosing the structure of values of a person's orientation, are outlined. The scientific novelty lies in presenting the role of government bodies at all levels in the formation, preservation and development of spiritual and moral values, and assessing the influence of Russia's national and civilizational identity on the construction of a hierarchy and value system. The result shows the connection between historical and sociocultural conditions in the development of Russian values. A conclusion is drawn about the influence and impact on human behavior of values as a factor of social stability.

    keywords: values; sovereignty; patriotism; spiritual and moral values; family values; Russian statehood; transformation; solidarity; collectivism; national security; government bodies.

  • Тенденции трансформаций социальных практик в России [стр. 147-152]
    Щёлоков Денис Викторович, кандидат социологических наук, доцент, Государственный университет управления, Москва ; Лавров Иван Андреевич, кандидат социологических наук, Российский государственный гуманитарный университет, Москва SPIN-код: 7078-1189
    подробнее 

    Цитировать: Щёлоков Д.В., Лавров И.А. Тенденции трансформаций социальных практик в России // KANT: Social science & Humanities. – 2025. – №2(22). – С. 147-152. EDN: XWTHME. DOI: 10.24923/2305-8757.2025-22.22

    Одним из элементов социума являются социальные практики. Отражая накопленный опыт реального взаимодействия, они испытывают такое же влияние различных факторов, как и иные составляющие социума. Показательной представляется специфика их трансформации в России с 90-х гг. XX в. по 20-е гг. XXI в. Имеющиеся наработки позволяют осмыслить обозначенную проблематику с актуальных методологических позиций, оставаясь в рамках системного подхода. В результате, на объективной основе, формулируются основные тенденции трансформаций обозначенных элементов общественных отношений. Это способствует реализации всестороннего анализа и получению максимально объективного результата, что позиционирует данное исследование как актуальное в контексте современных процессов общественного развития.

    ключевые слова: социальные практики; трансформации; тренды; состояние; цифровизация; сетевизация; общественные отношения.

    Trends in the transformation of social practices in Russia
    Shchelokov Denis Viktorovich, PhD of Sociological sciences, Associate Professor, State University of Management, Moscow; Lavrov Ivan Andreevich, PhD of Sociological sciences, Russian State Humanitarian University, Moscow

    One of the elements of society is social practices. Reflecting the accumulated experience of real interaction, they experience the same influence of various factors as other components of society. The specificity of their transformation in Russia from the 90s of the 20th century to the 20s of the 21st century is indicative. The available developments allow us to comprehend the identified issues from the relevant methodological positions, remaining within the framework of a systematic approach. As a result, on an objective basis, the main trends of transformations of the designated elements of public relations are formulated. This contributes to the implementation of a comprehensive analysis and obtaining the most objective result, which positions this study as relevant in the context of modern processes of social development.

    keywords: social practices; transformations; trends; state; digitalization; networking; public relations.

вернуться к каталогу

{{ ELEMENTS.length }}
Наименование
Цена
Количество
Артикул : {{ item.MODEL }}
{{ item.STATUS }}
{{ item.PRICE }}
{{ item.OLD_PRICE }}
- +
Вы экономите: {{ DATA.TOTAL_DISCOUNT_SUM }}
Итого: {{ DATA.TOTAL_SUM }}
Вы можете вернуться в каталог и продожить покупки
Вернуться и продолжить покупки