Журнал «Кант» №2(4) 2020

ВИТГЕНШТЕЙН О МУЗЫКАЛЬНОЙ ГЛУБИНЕ И НАШИХ ЗНАНИЯХ О ЧЕЛОВЕЧЕСТВЕ • ДЕРРИДИАНСКИЙ ПОДХОД К МУЗЫКАЛЬНОЙ ИДЕНТИЧНОСТИ • ТРАНСФОРМАЦИИ ИСТОЧНИКОВ ВЛАСТИ В УСЛОВИЯХ ПОСТСОВРЕМЕННОСТИ: (МАКРО)СОЦИОЛОГИЧЕСКОЕ ОСМЫСЛЕНИЕ КОНЦЕПЦИИ М. МАННА • СОЦИАЛЬНОЕ САМОЧУВСТВИЕ И УРОВЕНЬ ЖИЗНИ КАК СУБЪЕКТИВНЫЙ И ОБЪЕКТИВНЫЙ ПОКАЗАТЕЛИ КАЧЕСТВА ЖИЗНИ НАСЕЛЕНИЯ. ВЗАИМОСВЯЗЬ УРОВНЯ СЧАСТЬЯ И КАЧЕСТВА ЖИЗНИ НАСЕЛЕНИЯ • НАЦИОНАЛЬНАЯ И ЭТНИЧЕСКАЯ ИДЕНТИЧНОСТЬ В ПОЛИЭТНИЧЕСКОМ ОБЩЕСТВЕ • ИНТЕГРАЦИОННЫЕ МЕХАНИЗМЫ ПОВЫШЕНИЯ ПОЛИТИЧЕСКОЙ СУБЪЕКТНОСТИ РОССИЙСКОЙ МОЛОДЕЖИ • ФАРИСЕЙСТВО: ОБРАЗ И СМЫСЛЫ • КНИГИ НА ВСЕ ВРЕМЕНА: ОТНОШЕНИЕ К БУМАЖНЫМ КНИГАМ СЕГОДНЯ

правила публикации научных статей в научном журнале «KANT»

Содержание номера

  • Витгенштейн о музыкальной глубине и наших знаниях о человечестве [стр. 6]
    Гутер Эран, доктор философских наук, Бостонский университет, старший преподаватель философии в Колледже Макса Стерна, научный сотрудник философского факультета Хайфского университета, главный научный сотрудник Исследовательского центра интернет-психологии (CIP), Междисциплинарного центра (IDC) Герцлии, Долина Йезреель, Израиль
    подробнее 

    Автор статьи представляет читателю три различные траектории в развитии философского мышления Витгенштейна о музыкальной глубине и знаниях о человечестве, он приводит философские воззрения Й.Г. Гердера, В.Г. Вакенродера, Э. Т. А. Гофмана,  А. Шопенгауэра, О. Шпенглера, Г. Шенкера, Ч. Тейлора о взаимопроникновении вопроса языка и ума, о романтической философской глубине музыки как квинтэссенции романтического вызова метафор глубины, истиной природы и чувственного мира. В раскрытии сущностного потенциала музыкального языка сформулированы  емкие точные тезисы, подтверждающие сущностную природу музыки, которая, по замечанию Шопенгауэра, является "внутренней природой" человеческой эмоции, или "тайной историей" человеческой воли.
    В статье осуществляется глубокий анализ теоретико-методологических подходов зарубежных философов на сущность музыкального языка, в котором музыка отличается от языковых и визуальных способов выражения способностью с особой силой воздействовать на духовный мир человека.
    Сформулированы теоретические тезисы о ценностях музыки, которые заключаются в ее уникальном родстве с феноменологической динамикой человеческих эмоций, чувств и настроений, со своеобразным "ощущением" степени их воздействия, всплеска, нарастания и убывания. По мысли автора,  полноценная философия музыки характеризуется сверхъестественным соответствием между внутренним пространством музыки и внутренним пространством слушающего субъекта.
    Перевод к-да полит.н. М.А. Григорьевой. Аннотирование д-ра культурологии, проф. А.Ф. Григорьева.

    ключевые слова: принципы философского мышления Витгенштейна; квинтэссенция романтического вызова метафор глубины; музыкальное искусство; внутреннее пространство музыки; музыка как феноменологическая динамика человеческих эмоций, чувств и настроений.

    Wittgenstein on musical depth and our knowledge of humankind
    Guter Eran, Ph.D., Philosophy, Boston University; Senior Lecturer in Philosophy at the Max Stern Yezreel Valley College; Research Fellow, Department of Philosophy, University of Haifa; Principal Research Associate, The Research Center for Internet Psychology (CIP), Interdisciplinary Center (IDC) Herzliya; Yezreel Valley, Israel

    The author of the article presents three different trajectories in the development of Wittgenstein's philosophical thinking about musical depth and knowledge about humanity. The author presents the philosophical views of J. G. herder, W. G. Wackenroder, E. T. A. Hoffmann, A. Schopenhauer, O. Spengler, G. Schenker, and C. Taylor on the interpenetration of the question of language and mind, on the romantic philosophical depth of music as the quintessence of the romantic challenge of metaphors of depth, the truth of nature, and the sensual world. In revealing the essential potential of musical language, we formulate succinct and precise theses that confirm the essential nature of music, which, according to Schopenhauer, is the "inner nature" of human emotion, or the "secret history" of human will.
    The article provides an in-depth analysis of theoretical and methodological approaches of foreign philosophers to the essence of musical language, in which music differs from language and visual ways of expression by its ability to influence the spiritual world of a person with a special force.
    The article formulates theoretical theses about the values of music, which lies in its unique relationship with the phenomenological dynamics of human emotions, feelings and moods, with a kind of "feeling" of the degree of their impact, surge, increase and decrease. According to the author, a full-fledged philosophy of music is characterized by an uncanny correspondence between the inner space of music and the inner space of the listening subject.
    Guter E. Wittgenstein on Musical Depth and Our Knowledge of Humankind // Wittgenstein on Aesthe-tic Understanding / Forth-coming in Garry Hagberg (ed.). – Palgrave Mac-millan, 2017.

    keywords: principles of Wittgenstein's philosophical thinking; quintessence of romantic evocation of depth metaphors; musical art; inner space of music; music as a phenomenological dynamics of human emotions, feelings and moods.

  • Дерридианский подход к музыкальной идентичности [стр. 22]
    Ралстон Лорел, магистр философии, Альбертский университет, президент Совета искусств Кимберли, директор Торговой палаты Кимберли, Канада
    подробнее 

    В статье автор размышляет о проблеме музыкальной идентичности и отмечает, что структура письма, как и всякое письмо, исключает любое представление о письменном тексте как о неизменном и вечном, потому что означивание, репрезентация и замена одного значения или контекста другим происходят в нем бесконечно и без замыкания.  По аналогии с "текстуальными стратегиями", характерными для подхода Жака Деррида к теории литературы, критике и философии языка в  статье предлагается рассмотреть проблему музыкальной идентичности. Автор  справедливо говорит о различиях в интерпретации и исполнении, результатом которого является неизмеримое богатство красок музыкального произведения, его отказа быть исчерпанным, его отличия от других произведений. Следовательно, этика исполнения больше не должна быть сосредоточена исключительно на определении и реализации композиционного замысла, ибо это не единственное происхождение того, что написано. Музыкальное произведение – это творческий процесс композитора, воплощенный в живом звуке через интерпретацию исполнителями, который должен учитывать то, что выходит за пределы интенции и контекста, смысл которого не может быть обнаружен путем обращения к первоначальному и утраченному контексту, но должен быть создан в настоящем, которое всегда является другим настоящим надписи.
    Перевод к-та полит. н. М.А. Григорьевой. Аннотирование д-ра культурологии, проф. А.Ф. Григорьева.

    ключевые слова: дерридианский подход; музыкальная идентичность; структура письма музыкального произведения; этика исполнения, интерпретации; реализация композиционного замысла; знаки-идеи, символы.

    Derridean approach to musical identity
    Ralston Laurel, Master of Arts in Philosophy, University of Alberta, director of the Kimberley United Church choir, Kimberley Community Choir, Canada

    In the article, the author reflects on the problem of musical identity and notes that the structure of writing, like any writing, excludes any idea of a written text as unchangeable and eternal, because the signification, representation and replacement of one meaning or context by another occur in it endlessly and without closure. By analogy with the "textual strategies" characteristic of Jacques Derrida's approach to literary theory, criticism, and philosophy of language, the article proposes to consider the problem of musical identity. The author rightly speaks about the differences in interpretation and performance, which results in an immeasurable richness of colors of a musical work, its refusal to be exhausted, and its differences from other works. Consequently, performance ethics should no longer focus solely on defining and implementing compositional intent, for this is not the only origin of what is written. A musical work is a creative process of the composer, embodied in a live sound through interpretation by performers, which must take into account what goes beyond the intention and context, the meaning of which cannot be discovered by referring to the original and lost context, but must be created in the present, which is always another present of the inscription.
    Ralston L. A Derridean approach to musical identity // Postgraduate Journal of Aesthetics. – 2008. – No.2. – Vol. 5.

    keywords: derridianist approach; musical identity; structure of writing a musical work; ethics of performance, interpretation; implementation of compositional design; signs-ideas, symbols.

  • Трансформации источников власти в условиях постсовременности: (макро)социологическое осмысление концепции М. Манна [стр. 29]
    Равочкин Никита Николаевич, кандидат философских наук, доцент кафедры Гуманитарно-правовых дисциплин, Кузбасская государственная сельскохозяйственная академия (Кузбасская ГСХА); доцент кафедры Истории, философии и социальных наук, Кузбасский государственный технический университет имени Т.Ф. Горбачева (КузГТУ имени Т.Ф. Горбачева), Кемерово
    подробнее 

    В статье с позиции исторической (макро)социологии рассматриваются основные направления трансформации, выделяемых английским ученым М. Манном, источников власти в реалиях постсовременного общества. Рассматриваются сущностные характеристики четырех источников социальной власти, к которым относятся идеология, военные силы, экономика и политические особенности организации государств. Отмечены векторы трансформаций данных источников власти, способствующие изменениям образа власти в настоящее время. Показана взаимозависимость трансформаций и специфика их проявления на институциональном уровне в политико-правовой сфере общественной жизни.

    ключевые слова: власть; общество; мир; институты; идеология; политика; экономика; вооруженные силы.

    Transformation of power sources in post-modern conditions: (macro)sociological implementation of M. Mann's concept
    Ravochkin Nikita Nikolaevich, PhD of Philosophical sciences, Associate Professor, Department of Law and Humanitarian Disciplines, Kuzbass State Agricultural Academy; Associate Professor of History, Philosophy and Social Sciences Department, Kuzbass State Technical University named after T.F. Gorbachev, Kemerovo

    From the standpoint of historical (macro) sociology, the article examines the main directions of transformation of the sources of power identified by the English scientist M. Mann in the realities of post-modern society. The essential characteristics of the four sources of social power, which include ideology, military forces, economics and political characteristics of the organization of states, are considered. The vectors of transformations of these sources of power, contributing to changes in the image of power at the present time, are noted. The interdependence of transformations and the specificity of their manifestation at the institutional level in the political and legal sphere of public life are shown.

    keywords: power; society; peace; institutions; ideology; politics; economics; armed forces.

  • Социальное самочувствие и уровень жизни как субъективный и объективный показатели качества жизни населения. Взаимосвязь уровня счастья и качества жизни населения [стр. 37]
    Васильева Ольга Владимировна, магистрант, Институт психолого-педагогического образования, Красноярский государственный педагогический университет им. В.П. Aстафьева, исполнительный директор Центра социологических исследований "Мониторинг общественного мнения", Красноярск
    подробнее 

    Статья посвящена вопросу социологического измерения качества жизни населения. Дается аргументация позиции, что ключевыми критериями качества жизни населения в современном мире являются именно неэкономические показатели – такие как субъективное благополучие, уровень счастья, социальное настроение. Приводится доказательство необходимости субъективного способа измерения качества жизни, позволяющего оценить условия жизни людей сквозь призму их реальных потребностей. В статье уточняется определение качества жизни: качество жизни – это интегративная, или комплексная характеристика существования населения, которая может измеряться объективными показателями его уровня жизни или субъективными оценками членами общества степени удовлетворенности собственных потребностей.
    В результате анализа различных способов оценки качества жизни автор приходит к выводу, что результатом объективного метода измерения качества жизни населения является уровень жизни населения, а результатом субъективного метода измерения качества жизни – социальное самочувствие (субъективное благополучие, удовлетворенность жизнью). Автор настаивает на том, что смешивание субъективных и объективных показателей при конструировании усредняющих индексов качества жизни неуместно, поскольку в таком случае возникает риск получить нерелевантное среднее. Аргументируется вывод, что целесообразно производить объективный и субъективный виды измерения качества жизни в отдельности друг от друга, при этом сопоставляя их друг с другом.
    Формулируется ключевой ввод: качество жизни социального актора сквозь призму социологического измерения представляют собой измерение социального самочувствия (субъективного благополучия, или удовлетворенности жизнью), а позиция социального актора в обществе сквозь призму социологического измерения есть социальное настроение. При этом феномен социального настроения представлен синтезом его статического и динамического компонентов, первый из которых олицетворяет собой социальное самочувствие, второй – ориентации на ценностные переживания и соответствующую им готовность действовать определенным образом.
    Утверждается, что явлением, которое в наиболее общем виде характеризует систему счастья индивидуального или группового социального субъекта (актора), является социальное настроение.  Формулируется определение понятия социального настроения как генерального индикатора позиции социального актора в социальной реальности, согласно которому социальное настроение – это свойственная для определенного периода времени комплексная эмоционально-рациональная характеристика индивидуального или группового социального актора, определяемая различными сторонами деятельности данного актора и определяющая его практическую активность.

    ключевые слова: социальное настроение; социальное самочувствие; субъективное благополучие; удовлетворённость жизнью; социологическое измерение; качество жизни; уровень жизни; объективные показатели; субъективные показатели.

    Social well-being and standard of living as subjective and objective indicators of population's life quality. The relation between the level of happiness and the quality of life of the population
    Vasilieva Olga Vladimirovna, Undergraduate student, Institute of Psychological and Pedagogical Education, Krasnoyarsk State Pedagogical University named after V.P. Astafiev, executive Director, Center for sociological research "Monitoring of public opinion", Krasnoyarsk

    The article is devoted to the issue of sociological measurement of the quality of life of the population. It is argued that the key criteria for the quality of life of the population in the modern world are precisely non-economic indicators - such as subjective well-being, level of happiness, and social mood. The article provides evidence of the need for a subjective way of measuring the quality of life, which allows us to assess the living conditions of people through the prism of their real needs. The article clarifies the definition of quality of life: quality of life is an integrative or complex characteristic of the existence of the population, which can be measured by objective indicators of its standard of living or subjective assessments by members of society of the degree of satisfaction of their own needs. The analysis of the different ways of assessing the quality of life the author comes to the conclusion that the result of an objective method of measuring quality of life is the standard of living of the population, and the result of the subjective method of measuring quality of life - social well-being (subjective well-being, life satisfaction). The author insists that mixing subjective and objective indicators when constructing averaging quality of life indices is inappropriate, since in this case there is a risk of getting an irrelevant average. The conclusion is argued that it is advisable to make objective and subjective types of measurement of quality of life separately from each other, while comparing them with each other.
    The key input is formulated: the quality of life of a social actor through the prism of the sociological dimension is a measurement of social well - being (subjective well-being, or life satisfaction), and the position of a social actor in society through the prism of the sociological dimension is a social mood. At the same time, the phenomenon of social mood is represented by a synthesis of its static and dynamic components, the first of which represents social well - being, the second-orientation to value experiences and the corresponding readiness to act in a certain way.
    It is argued that the phenomenon that most generally characterizes the happiness system of an individual or group social subject (actor) is social mood. The definition of the concept of social mood is formulated as a General indicator of the position of a social actor in social reality, according to which social mood is a complex emotional and rational characteristic of an individual or group social actor characteristic of a certain period of time, determined by various aspects of the activity of this actor and determining its practical activity.

    keywords: social mood; social well-being; subjective well-being; life satisfaction; sociological measurement; quality of life; standard of living; objective indicators; subjective indicators.

  • Национальная и этническая идентичность в полиэтническом обществе [стр. 49]
    Поломошнов Андрей Федорович, доктор философских наук, профессор, кафедра Философии и истории Отечества, Донской государственный аграрный университет, п. Персиановский; Поломошнов Лев Андреевич, аспирант кафедры Истории зарубежной и отечественной философии, Институт философии и социально-политических наук, Южный федеральный университет, Ростов-на-Дону
    подробнее 

    В статье анализируются различные трактовки этнической и национальной идентичности и альтернативные модели их взаимодействия друг с другом. Установлено, что этническая идентичность выражает социокультурную и культурно-психологическую самобытность как на уровне индивидуального сознания, так и на уровне общественного, коллективного самосознания. Национальная  идентичность характеризует самобытность социально-политической системы, в которой существуют этносы. Она в снятом виде содержит в себе этническую идентичность. Этническая и национальная идентичность находят свое выражение в этническом и национальном самосознании, как на уровне общественной психологии, так и на уровне общественной идеологии. При их взаимодействии наиболее эффективной является модель гармонической взаимной корреляции этнической и национальной идентичности, при которой в национальной идентичности находит  адекватную реализацию интересы различных этносов, входящих в национальное государство. Проблематическая модель основана на противоречии между национальными и этническими интересами.

    ключевые слова: этнос; нация; примордиализм; конструктивизм; идентичность; самобытность.

    National and ethnic identity in polyethnic society
    Polomoshnov Andrey Fedorovich, DSc of Philosophical science, Professor, Department of Philosophy and History of the Fatherland, Don State Agrarian University, vill. Persianovsky; Polomoshnov Lev Andreevich, Postgraduate student, Department of History of Foreign and Russian Philosophy, Institute of Philosophy and Socio-Political Sciences, Southern Federal University, Rostov-on-Don

    The article analyzes various interpretations of ethnic and national identity and alternative models of their interaction with each other. It has been established that ethnic identity expresses the sociocultural and cultural-psychological identity both at the level of individual consciousness and at the level of social, collective self-awareness. National identity characterizes the originality of the socio-political system in which ethnic groups exist. In its captured form, it contains ethnic identity. Ethnic and national identity find their expression in ethnic and national self-conscience, both at the level of social psychology and at the level of social ideology. In their interaction, the most effective is the model of harmonious mutual correlation of ethnic and national identity, in which the interests of various ethnic groups that are part of the national state find adequate realization in national identity. The problematic model is based on the contradiction between national and ethnic interests.

    keywords: ethnos; nation; primordialism; constructivism; identity; identity.

  • Интеграционные механизмы повышения политической субъектности российской молодежи [стр. 57]
    Малик Елена Николаевна, кандидат политических наук, доцент, сотрудник Академии ФСО России, Орёл
    подробнее 

    В статье приведены результаты системного анализа процесса интеграции российской молодежи в политическую сферу общества.  Обоснована специфика положения молодежи как объекта и субъекта государственной политики и выявлены условия стимулирования ее общественно-политической активности. Направленность участия молодого поколения в политическом процессе страны протекает под воздействием интегрированной системы политических, социально-экономических, исторических и культурных факторов.  Аргументирован вывод, что положение молодого поколения, становление и реализация его общественно-политического потенциала продолжают сохранять противоречивый характер. Продуктивная реализации его инновационного потенциала выступает значимым фактором политического прогресса.

    ключевые слова: молодежь; политический процесс; политическая субъектность; государственная молодежная политика; политическая социализация.

    Integration mechanisms for increasing the political subjectivity of Russian youth
    Malik Elena Nikolayevna, PhD of Political sciences, Associate Professor, Academy of the Federal Guard Service of the Russian Federation, Orel

    The article presents the results of a systematic analysis of the process of integration of Russian youth into the political sphere of society. The specificity of the situation of young people as an object and subject of state policy is justified and the conditions for stimulating their socio-political activity are revealed. The orientation of the participation of the younger generation in the political process of the country is influenced by an integrated system of political, socio-economic, historical and cultural factors. The conclusion is argued that the situation of the young generation, the formation and realization of its socio-political potential continue to remain controversial. The productive realization of its innovative potential is a significant factor in political progress.

    keywords: youth; political process; political subjectivity; state youth policy; political socialization

  • Фарисейство: образ и смыслы [стр. 68]
    Лаврухина Ирина Михайловна, доктор философских наук, профессор, кафедра Гуманитарных дисциплин и иностранных языков, Донской государственный аграрный университет, Зерноград ; Краснова Алина Георгиевна, кандидат философских наук, старший преподаватель кафедры Философии религии и религиоведения, Институт философии и социально-политических наук, Южный федеральный университет, Ростов-на-Дону
    подробнее 

    В статье рассматривается образ фарисейства как многопланового и сложного явления с широким смысловым полем. Авторами прослеживается путь формирования этого образа, начиная с текста Нового Завета и писаний святых отцов Церкви, до анализа смысловых слоев этого явления в современной православной литературе. Авторы выделяют и рассматривают различные аспекты, составляющие образ фарисейства: моральный, религиозно-психологический, экзистенциальный. Данные аспекты отражают различные черты образа, в совокупности же дают возможность описания целостного образа фарисейства. Приведен анализ фарисейства как искаженной формы религиозного сознания, а также проведен сравнительный анализ между фарисейством и подлинной религиозностью, понимаемой в традиции русской религиозной философии. Авторы также анализируют проявления фарисейства на уровне социально-религиозных явлений, что позволяет перейти от рассмотрения фарисейства как явления внутреннего порядка к его анализу как явления социального. В статье поднимается вопрос об институционализации фарисейства как одной из проблем, сопровождающей современное религиозное возрождение в России. Авторами проведены корреляции между фарисейством как личностным явлением и фарисейством на институциональном уровне. На основе такого сравнительного анализа авторы приходят к выводу, что фарисейство на социальном уровне сопровождает процесс институционализации религии.

    ключевые слова: фарисейство; религиозный формализм; формализация; православие; религиозная вера; институционализация религии; духовная традиция.

    Pharisaism: the image and meanings
    Lavrukhina Irina Mihailovna, PhD of Philosophical science, Professor, Department of Humanitarian Disciplines and Foreign Languages, Azov-Black Sea Engineering Institute, Don State Agrarian University, Zernograd; Krasnova Alina Georgievna, PhD of Philosophical science, Senior Lecturer of Department of Philosophy of Religion and Religious Studies, Institute of Philosophy and Social and Political Studies, Southern Federal University, Rostov-on-Don

    The article deals with the image of Pharisaism as a multidimensional and complex phenomenon with a wide semantic field. The authors trace the way of formation of this image, from the text of the New Testament and the writings of the Holy fathers of the Church, to the analysis of the meanings of this concept in modern Orthodox literature. The authors distinguish and consider various aspects of the image of Pharisaism: moral, religious-psychological, existential. These aspects reflect different features of the image, but in the aggregate they give an opportunity to describe the whole image of Pharisaism. The article contents the analysis of Pharisaism as a distorted form of religious consciousness, and a comparative analysis between the Pharisaism and the true religiosity, as it is understood in the tradition of Russian religious philosophy, is carried out. The authors also analyze the manifestations of Pharisaism at the level of social and religious phenomena, which allows them to move from the consideration of Pharisaism as an internal order phenomenon to its analysis as a social phenomenon. The article raises the question of the institutionalization of Pharisaism as one of the problems accompanying the modern religious revival in Russia. The authors make correlations between Pharisaism as a personal phenomenon and Pharisaism at the institutional level. Based on this comparative analysis, the authors conclude that Pharisaism at the social level accompanies the process of institutionalization of religion.

    keywords: Pharisaism; religious formalism; formalization; the Orthodox Church; religious faith; institutionalization of the religion; spiritual tradition.

  • Книги на все времена: отношение к бумажным книгам сегодня [стр. 76]
    Истомин Владимир Игоревич, студент; Гуреев Александр Николаевич, студент ; "Национальный исследовательский университет "Высшая школа экономики", Москва
    подробнее 

    Текущее исследование направлено на то, чтобы выявить, как люди относятся к бумажной книге и книге вообще (чтению) сегодня через рассмотрение их читательских практик. Рассматриваемая социальная группа, на которую направлено исследование, - преимущественно молодые люди, которые не далеки от современных способов коммуникаций и технологий, а также читающие книги. Почему выбирается именно такая группа? Во-первых, молодые люди больше всего склонны к принятию изменений, в том числе и технологических, стимулируя их, в отличие от людей более зрелого возраста, которые принимают их с опасением. Во-вторых, данная группа пользуется социальными сетями, что говорит об их некоторой приобщенности к технологиям, а значит, описываемые процессы, вероятно, сказываются на них. В-третьих, эти люди должны читать книги, поскольку в целом исследование касается текущих практик чтения и отношения к бумажной книге читающих людей.

    ключевые слова: бумажная книга; электронная книга; чтение; современные способы коммуникаций; кризис чтения.

    Books for all times: attitude to paper books today
    Istomin Vladimir Igorevich, student; Gureev Alexander Nikolaevich, student; National research University higher school of Economics, Moscow

    The current research aims to reveal how people feel about paper books and books in General (reading) today by looking at their reading practices. The considered social group that the study is aimed at is mainly young people who are not far from modern methods of communication and technology, as well as those who read books. Why choose this particular group? First, young people are most likely to accept changes, including technological ones, by stimulating them, in contrast to older people who accept them with fear. Secondly, this group uses social networks, which indicates that they are somewhat involved in technology, which means that the processes described probably affect them. Third, these people should read books, since in General the study concerns current reading practices and the attitude of readers to a paper book.

    keywords: paper book; e-book; reading; modern methods of communication; reading crisis.

  • Социокультурный контекст безопасной социализации личности в современных условиях: теоретико-методологические подходы к анализу [стр. 91]
    Маслова Татьяна Федоровна, доктор социологических наук, профессор кафедры Дополнительного образования; Смагина Мария Викторовна, кандидат социологических наук, проректор по учебной работе ; Ставропольский государственный педагогический институт, Ставрополь
    подробнее 

    В статье раскрывается понятие социокультурного контекста как пространства реальности, содержащей условия и факторы социализации личности; отражается методологическая ситуация исследования данного феномена, представляющая совокупность сведений и теоретических суждений о состоянии современного общества, преобразовании единства культурного и социального в деятельности социальных акторов; раскрываются особенности современных модернизационных процессов, содержащих социальные риски социализации; определяется сущность безопасной социализации в стратегиях управления.

    ключевые слова: социокультурный контекст; методологическая ситуация; социализация; риски социализации; безопасная социализация.

    The sociocultural context of the safe socialization of the individual in modern conditions: theoretical and methodological approaches to analysis
    Maslova Tatiana Fedorovna, DSc of Sociology, Professor of Department of Additional Education; Smagina Maria Victorovna, PhD of Sociology, Vice-Chancellor for the Educational Work; Stavropol State Teachers' Institute, Stavropol

    The article reveals the concept of sociocultural context as a space of reality, containing the conditions and factors of socialization of the individual; Reflects the methodological situation of the study of this phenomenon, which represents a set of information and theoretical judgments about the state of modern society, the transformation of the unity of cultural and social in the activities of social actors; Reveals the features of modern modernization processes containing social risks of socialization; determines the essence of safe socialization in management strategies.

    keywords: sociocultural context; methodological situation; socialization; socialization risks; safe socialization.

вернуться к каталогу