Показать, рассказать, понять: размышления о популяризации

Журнал «KANT: Social Sciences & Humanities Series» №4(12) 2022 [стр. 19-28]

DOI: 10.24923/2305-8757.2022-12.2

Авторы: Ордоньес Ангуло Эммануэль, научный сотрудник Университета Рутгерса по философии, доктор философии, окончил Оксфорд, Перевод c английского кандидата полит. н. М.А. Григорьевой

Ключевые слова: показать, рассказать, понять; бесконечность, размышления о популяризации; метафизические и математические представления о бесконечном.

В статье осуществляется анализ категорий: показать, рассказать, понять в определении математического понимания популяризации. Исследуется категория бесконечности как одно из самых заманчивых математических и философских понятий. В связи с чем представляются четыре подхода к "популярным" философии и математике, обеспечивающим это понимание. Представляется также идея о том, что математическое понимание является важным аспектом усилий по популяризации, которые, безусловно, могут быть ценными в других измерениях.

скачать

Литература:
1. M. Harris. A sometimes funny book supposedly about infinity. Notices of the American Mathematical Society 51:6 (2003), 627-633.
2. D. Hofstadter. G?del, Escher, Bach. Basic Books, 1980.
3. J. Holt. When Einstein Walked with G?del. E-book, NY: FSG, 2018.
4. J. Holt. Mathematics on ice. London Review of Books 31:16, 2009.
5. B. Labatut. When We Cease to Understand the World. E-Book, New York Review Books, 2020.
6.     O. Linnebo and S. Shapiro. Actual and potential infinity. No?s 53:1 (2019), 160-191.
7. A. Mars-Jones. Two + two = phwoar. The Guardian. Retrieved from https://www.theguardian.com/books/2003/nov/30/scienceandnature.features, 2003.
8. A.W. Moore. The Infinite. Oxford University Press, 1990.
9. A.W. Moore. How to catch a tortoise. London Review of Books 25:4, 2003.
10.    A. Rayo. On the Brink of Paradox: Highlights from the Intersection of Philosophy and Mathematics. E-book, MIT Press, 2019.
11.    S. Scoles. How thinking about infinity changes kids' brains on math. Aeon. Retrieved from https://aeon.co/ideas/how-thinking-about-infinity-changes-kids-brains-on-math, 2016.
12. W. Sellars. Philosophy and the scientific image of man. In Frontiers of Science and Philosophy, edited by Robert Colodny. University of Pittsburgh Press, 1962.
13. D. F. Wallace. Everything and More. Weidenfeld & Nicolson, 2003.
14. D. F. Wallace. Tennis, trigonometry, tornadoes. Harper's, December 1991.

Showing, Telling, Understanding: Musings on Popularization

Authors: Ordonez Angulo Emmanuel, Postdoctoral Fellow in philosophy Rutgers University, PhD graduated from Oxford

Keywords: show, tell, understand; infinity, reflections on popularization; metaphysical and mathematical representations of the infinite.

The article analyzes the categories: show, tell, understand in determining the mathematical understanding of popularization. The category of infinity is investigated as one of the most tempting mathematical and philosophical concepts. In this connection, four approaches to "popular" philosophy and mathematics that provide this understanding are presented. It also seems to be the idea that mathematical understanding is an important aspect of popularization efforts, which can certainly be valuable in other dimensions.

Ordonez Angulo, E. Showing, Telling, Understanding: Musings on Popularization. Math Intelligencer 44, 123-129 (2022). https://doi.org/10.1007/s00283-021-10118-1
{{ ELEMENTS.length }}
Наименование
Цена
Количество
Артикул : {{ item.MODEL }}
{{ item.STATUS }}
{{ item.PRICE }}
{{ item.OLD_PRICE }}
- +
Вы экономите: {{ DATA.TOTAL_DISCOUNT_SUM }}
Итого: {{ DATA.TOTAL_SUM }}
Вы можете вернуться в каталог и продожить покупки
Вернуться и продолжить покупки