Механизмы формирования медиасреды в образовательном пространстве вуза

Журнал «KANT» №4(49) 2023 [стр. 363-368]

DOI: 10.24923/2222-243X.2023-49.65

Авторы: Мокина Анна Юрьевна, член Союза художников России, профессор кафедры Декоративно-прикладного искусства, Южный федеральный университет, Ростов-на-Дону, Хоронько Любовь Яковлевна, доктор педагогических наук, профессор кафедры начального образования, Донской государственный технический университет, Ростов-на-Дону

Ключевые слова: медиаобразовательная среда; высшее образование, цифровизация образования, художественное образование, медиапространство, художник декоративно-прикладного искусства.

Цитировать: Мокина А.Ю., Хоронько Л.Я. Механизмы формирования медиасреды в образовательном пространстве вуза // KANT. – 2023. – №4(49). – С. 363-368. EDN: VNKNDR. DOI: 10.24923/2222-243X.2023-49.65

Цель исследования лежит в определении степени влияния медиаконтента на образовательный процесс и определении тенденций развития образования будущего, и как следствие места, роли и компетентности участников нового цифрового интерактивного поля в сфере высшего художественного образования. Необходимо указать, что современные процессы в системе образования влекут к визуализации практически на всех этапах реализации обучения, что подвигает к необходимости грамотного и эффективного применения медиаинструментов и цифровых технологий. Научная новизна заключается в необходимости определения тенденций использования и активного включения передовых цифровых технологий в сферу подготовки художников декоративно-прикладного искусства в системе высшего образования, на примере специализированных дисциплин. В результате выявлено, что обновление и цифровизация образовательного процесса эффективно влияет на оценивание и фиксацию результатов деятельности обучения, создает систему управления траекторией обучающегося во взаимодействии с педагогами, дает возможность освободить преподавателей от обыденных форм деятельности, позволяя использовать креативные подходы, а также на осуществление активного внеучебного и внеаудиторного времяпрепровождения.

скачать

Литература:
1. Oystein, Gilje: Expanding educational chronotopes with personal digital devices. Culture and social interaction. Volume 21, June 2019, Pages 151-160 (2019).  DOI.org/10.1016/j.lcsi.2019.03.002
2. Ekmel Сetin: Digital storytelling in teacher education and its effect on the digital literacy of pre-service teachers. Thinking Skills and Creativity. Volume 39, March 2021, 100760 (2021).  DOI.org/10.1016/j.tsc.2020.100760
3. Galina Marchenko, Kseniya Vodopyanova, Sergey Timofeev and Sergey Maximets (2020), Russian language as a means of cross-border education development, E3S Web of Conferences, Innovative Technologies in Science and Education (ITSE– 2020), Volume 210, doi.org/10.1051/e3sconf/202021018066
4. Jingxian Wang, Dineke E. H.,  Admiraal W.:   Rural teachers' sharing of digital educational resources: From motivation to behavior. Computers & Education. 161, (2021)  DOI.org/10.1016/j.compedu.2020.104055
5. Schmid, R.,  Petko,  D.:  Does the use of educational technology in personalized learning environments correlate with self-reported digital skills and beliefs of secondary-school students? Computers & Education. 136, 75-86 (2019)  DOI.org/10.1016/j.compedu.2019.03.006
6. Fedotova O., Platonova E., Filkevich I., Igumnov O., Latun V. Experience of using distance technology to teach Chinese undergraduates during the COVID-19 pandemic // E3S Web of Conferences. 8. Сер. "Innovative Technologies in Science and Education, ITSE 2020" 2020. С. 22019.
7. Koukopoulos,  Z. , Koukopoulos,  D.: Integrating educational theories into a feasible digital environment. Applied Computing and Informatics. 15 (1), 19-26 (2019)  DOI.org/10.1016/j.aci.2017.09.004
8. Li Q. Application of information technology in the teaching of art design courses. (2021) Advances in Intelligent Systems and Computing, 1234 AISC, pp. 646-650.  DOI: 10.1007/978-3-030-51556-0_95
9. Cui C. Design and Implementation of Online Art Education Software Under the Background of Education Informationization 2.0  (2021) Advances in Intelligent Systems and Computing, 1233 AISC, pp. 431-437.  DOI: 10.1007/978-3-030-51431-0_62
10. Bakirlioglu, Y.,McMahou M.J. Co-learning for sustainable design: The case of a circular design collaborative project in Ireland. (2021) Journal of Cleaner Production, 279, статья № 123474 DOI: 10.1016/j.jclepro.2020.123474
11. Howard F. Pedagogies for the "Dis-engaged": Diverse Experiences of the Young People's Arts Award Programme (2020) International Journal of Art and Design Education, 39 (3), pp. 672-685. DOI: 10.1111/jade.12312
12. Inwood H., Kennedy A. Conceptualising Art Education as Environmental  Activism in Preservice Teacher Education. (2020) International Journal of Art and Design Education, 39 (3), pp. 585-599. DOI: 10.1111/jade.12308
13. Song M.J. The application of digital fabrication technologies to the art and design curriculum in a teacher preparation program: a case study. (2020) International Journal of Technology and Design Education, 30 (4), pp. 687-707. DOI: 10.1007/s10798-019-09524-6
14. Nortvig, A., Petersen, A., Helsinghof, H., Br?nder, B.: Digital expansions of physical learning spaces in practice-based subjects – blended learning in Art and Craft & Design in teacher education. Computers & Education. 159, (2020).  DOI.org/10.1016/j.compedu.2020.104020
15. Neupokoeva, E., Chapaev, N., Suslova, I., Khokhlova, N., Sosnin, A.: The development of a systems mindset in the first-year students studying online at a vocational pedagogical university while mastering the basics of working with digital technologies. Thinking Skills and Creativity. 39, 100753 (2021).  DOI.org/10.1016/j.tsc.2020.100753
16. Maqsood, A. , Abbas, J., Rehman, G.,  Mubeen, R. : The paradigm shift for educational system continuance in the advent of COVID-19 pandemic: Mental health challenges and reflections. Current Research in Behavioral Sciences. 2, (2021).  DOI.org/10.1016/j.crbeha.2020.100011
17. Netta Iivari, Sumita Sharma Leena Vent?-Olkkonen.: International Journal of Information Management. Volume 55 , December 2020 , 102183
https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2020.102183
18. Khoronko, L., Mokina, A. Museum practice in the developing of applied artists' professional competencies in the context of digitalization of education (2021) E3S Web of Conferences, 273, статья № 12066. DOI: 10.1051/e3sconf/202127312066.

The mechanisms of formation of the media environment in the educational space of the university

Authors: Mokina Anna Yuryevna, Member of the Union of Artists of Russia, Professor, Department of Decorative and Applied Arts, Southern Federal University, Rostov-on-Don, Khoronko Lubov Yakovlevna, DSc of Pedagogical sciences, Professor, Don State Technical University, Rostov-on-Don

Keywords: media educational environment; higher education; digitalization of education; art education; media space; decorative and applied arts artist

The purpose of the study is to determine the degree of influence of media content on the educational process and to determine the trends in the development of education in the future, and as a result, the place, role and competence of participants in the new digital interactive field in the field of higher art education. It should be pointed out that modern processes in the education system lead to visualization at almost all stages of learning implementation, which leads to the need for competent and effective use of media tools and digital technologies. The scientific novelty lies in the need to identify trends in the use and active inclusion of advanced digital technologies in the field of training artists of decorative and applied arts in the higher education system, using the example of specialized disciplines. As a result, it was revealed that the updating and digitalization of the educational process effectively affects the evaluation and fixation of the results of learning activities, creates a system for managing the trajectory of the student in interaction with teachers, makes it possible to free teachers from everyday forms of activity, giving the opportunity for creativity, as well as for the implementation of active extracurricular and extracurricular pastime.
{{ ELEMENTS.length }}
Наименование
Цена
Количество
Артикул : {{ item.MODEL }}
{{ item.STATUS }}
{{ item.PRICE }}
{{ item.OLD_PRICE }}
- +
Вы экономите: {{ DATA.TOTAL_DISCOUNT_SUM }}
Итого: {{ DATA.TOTAL_SUM }}
Вы можете вернуться в каталог и продожить покупки
Вернуться и продолжить покупки