Обучение иностранному языку с применением корпусного подхода для развития языковых возможностей студентов

Журнал «KANT» №3(44) 2022 [стр. 291-299]

DOI: 10.24923/2222-243X.2022-44.53

Авторы: Меркулова Татьяна Константиновна, кандидат педагогических наук, Липецкий государственный педагогический университет, Липецк, Галкина Анастасия Александровна, преподаватель, школа Тетрика, Москва

Ключевые слова: корпусный подход; индивидуальный подход; познавательная активность; языковая педагогика; обогащение словарного запаса.

В данной статье рассматривается такое направление в педагогике, как лингвопедагогика, особенности ее применения на занятиях по иностранному языку (английскому), а также актуальность использования корпусного подхода, принимающего во внимание личность учащегося вуза, языковые навыки и профессиональную направленность. Корпусный подход в обучении иностранного (английского) языка рассматривается как одно из средств развития познавательного интереса учащихся. Сформулированы и доказаны в ходе экспериментальной работы педагогические условия, способствующие эффективному росту познавательного интереса, как значимого фактора совершенствования образования, у обучающихся на курсах иностранного (английского) языка. Основная цель исследования заключалась в том, чтобы выявить, как разные подходы к обучению иностранному (английскому) языку могут влиять на познавательную деятельность учащихся при изучении тем "Моя будущая профессия". "Какая у тебя профессия в будущем", "Популярные профессии в настоящее время", и как мотивация изучения иностранной лексики связана с корпусным подходом. Применяя индивидуальный подход к языковым возможностям учащихся, обращаясь к корпусному направлению в обучении иностранному языку, разработан ряд упражнений, принимающих во внимание разные языковые навыки учащихся. Экспериментальная работа проводилась в три этапа, был разработан ряд упражнений, учитывающих разные языковые навыки учащихся, применяющих индивидуальный подход к языковым возможностям учащихся. В ходе проведенного эксперимента была подтверждена гипотеза, что применение корпусного подхода способствует активации познавательного интереса учащихся. При анализе результатов было выявлено, что знания студентов контрольной группы (их качество, успеваемость в целом), а также активность их участия в учебе и самостоятельность в процессе работы с учебным материалом претерпели серьезные изменения. Успеваемость всех студентов первой экспериментальной группы увеличилась.

скачать

Литература:
1. Артеменко Н.А. Обогащение словарного запаса учащихся с опорой на идеографический подход // Научно-педагогическое обозрение. Pedagogical Review. – 2014. – C. 53-59.
2. Галкина А.А. Английский язык для строительных специальностей. Технологии отделочных работ: учебное пособие для СПО / A.A. Галкина. – СПб.: Лань, 2020. – 124 c. ISBN 978-5-8114-5628-4
3. Леушина Н.В. Учебно-познавательная компетенция студентов: когнитивный аспект // PRIMO ASPECTU. – 2018. – № 3(35). – C. 57-62
4. Мильруд Р.П. Уроки языковой педагогики: между прошлым и будущим, 2018: http://iyazyki.prosv.ru/2018/10/milrud/
5. Ненахова Е.В. Диагностика познавательного интереса у обучающихся старших классов средней общеобразовательной школы // Наука и школа. – 2014. – №2. – C. 207-211.
6. Щукина Г.И. Педагогические проблемы формирования познавательных интересов учащихся: учебное пособие. – M.: Педагогика, 1988. – 208 с.
7. Bachman L. & Palmer A. Language testing in practice. Oxford: Oxford University Press, 1996. https://octovany.files.wordpress.com/2013/12/language-testing-in-practice-bachman-palmer.pdf
8. Brian, Starfield Sue The Handbook of English of Specific Purposes, USA, 3, 2012. P. 127-135.
9. Canale M. & Swain M. Theoretical bases of communicative approaches to second language teaching and testing. Applied Linguistics, 1, 1980. P. 1-47.
10. Corpus of Contemporary American English: https://www.english-corpora.org/coca/
11. Council of Europe Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment, Cambridge: Cambridge University Press, 2001
12. Devi S. & Qiqiehi S. The relationship between English language proficiency, academic achievement and self-esteem of non-native-English-speaking students, 2016.
13. Ellis, R. The study of second language acquisition (2nd ed.). Oxford University Press, 2008.
14. Fitzpatrick, A., & O'Dowd, R. English at Work: The International Research Foundation for English Language Education report, 2012
15. Hutchinson Tom &Waters Alan English for Specific Purposes, New York, 2, Paltridge, 1987. P. 42-52.
16. IELTS Reading test 1, 2020 https://drive.google.com/file/d/1fd2quQOWMmLJHlToVf_iXpYNf9aM3fIO/view
17. International Education Studies, 9(5), P. 147-155. https://doi.org/10.5539/IES.V9N5P147
18. Kassim H. & Ali F. English communicative events and skills needed at the workplace: Feedback from the industry. English for Specific Purposes, 29(3), 2010. P. 168-182.
19. Khalifa H. & Docherty C. Investigating the impact of international assessment: A convergent parallel mixed methods approach, in Moeller, A, Creswell, J and Saville, N (Eds) Second Language Assessment and Mixed, 2016.
20. Little, D. Language Learner Autonomy: Some Fundamental Considerations Revisited. International Journal of Innovation in Language Learning and Teaching, 1(1), 2007. P. 14-29. https://doi.org/10.2167/illt040.0
21. Methods Research (Studies in Language Testing, volume 43), Cambridge: Cambridge University Press, 2016. P. 269-295.
22. McKee, G., Malvern, D., & Richards, B. Measuring vocabulary diversity using dedicated software. Literary and Linguistic Computing, 15(3), 2000. P. 323-337. https://doi.org/10.1093/llc/15.3.323
23. Omaggio, A. Teaching language in context: Proficiency-oriented instruction. Heinle & Heinle, 1986.
24. Pauw, J. B., Gericke, N., Olsson, D., & Berglund, T. The effectiveness of education for sustainable development. Sustainability, 7(11), 2015. P. 15693-15717. https://doi.org/10.3390/su71115693
25. Pennington, M. Teaching Languages with Computers: State of the Art. (Series in Computer-Assisted Language Learning 1), 1989.
26. Reeve, J., & Jang, H. What teachers say and do to support students' autonomy during a learning activity. Journal of Educational Psychology, 98(1), 2006. P. 209-214. https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.1.209
27. Stapleton, P., & Shao, Q. Research in language teaching over two decades: A retrospective of the first 20 volumes of Language Teaching Research. Language Teaching Research, 22(3), 2017. 350-369 p. https://doi.org/10.1177/1362168816688929
28. Tomlinson, B. (Ed.). English language teaching materials: A critical review. Continuum, 2008.
29. Tomlinson, B., & Masuhara, H. The complete guide to the theory and practice of materials development for language learning. Wiley Blackwell, 2017.
30. Weir, C J, Vidakovic, I & Galaczi, E D Measured constructs: A history of the constructs underlying Cambridge English examinations 1913-2012 (Studies in Language Testing, volume 37), Cambridge: Cambridge University Press, 2013.
31. Widodo H.P. & Pusporini R. Materials design: English for specific purposes. (ESP), Muenchen. P., 2010. P. 147-160.

Teaching a foreign language using the corpus approach for the development of students' cognitive activity

Authors: Merkulova Tatyana Konstantinovna, PhD of Pedagogical sciences, Lipetsk State Pedagogical University, Lipetsk, Galkina Anastasia Alexandrovna, Lecturer, Tetrika School, Moscow

Keywords: corpus approach; individual approach; cognitive activity; language pedagogy; vocabulary enrichment.

This article discusses such a direction in pedagogy as linguopedagogy, the peculiarities of its use in the classroom in a foreign language (English), as well as the relevance of using the corpus approach, which takes into account the personality of a university student, language skills and professional orientation. The corpus approach in teaching a foreign (English) language is considered as one of the means of developing the cognitive interest of students. Pedagogical conditions were formulated and proved in the course of experimental work, contributing to the effective growth of cognitive interest, as a significant factor in improving education, among students of foreign (English) language courses. The main goal of the study was to identify how different approaches to teaching a foreign (English) language can influence the cognitive activity of students when studying the topics "My future profession". "What is your profession in the future", "Popular professions at the present time", and how the motivation for learning foreign vocabulary is associated with the corpus approach. Applying an individual approach to the language capabilities of students, turning to the corpus direction in teaching a foreign language, a number of exercises have been developed that take into account the different language skills of students. The experimental work was carried out in three stages, a series of exercises was developed, taking into account the different language skills of students, applying an individual approach to the language capabilities of students. In the course of the experiment, the hypothesis was confirmed that the use of the corpus approach promotes the activation of the cognitive interest of students. When analyzing the results, it was revealed that the knowledge of the students of the control group (their quality, academic performance in general), as well as the activity of their participation in studies and independence in the process of working with educational material have undergone significant changes. The progress of all students of the first experimental group has increased.
{{ ELEMENTS.length }}
Наименование
Цена
Количество
Артикул : {{ item.MODEL }}
{{ item.STATUS }}
{{ item.PRICE }}
{{ item.OLD_PRICE }}
- +
Вы экономите: {{ DATA.TOTAL_DISCOUNT_SUM }}
Итого: {{ DATA.TOTAL_SUM }}
Вы можете вернуться в каталог и продожить покупки
Вернуться и продолжить покупки