Возможности использования чатированных сайтов в процессе преподавания русского языка как иностранного во вьетнамской аудитории

Журнал «KANT» №2(35) 2020 [стр. 325]

DOI: 10.24923/2222-243X.2020-35.69

Авторы: Фам Тхи Хуен Чанг, аспирант, кафедра Русского языка и методики его преподавания, Российский университет Дружбы Народов, Москва

Ключевые слова: Computer Assisted Language Learning; информационно-коммуникационные технологии; чатированные сайты; преподавание русского языка как иностранного; преподавание во Вьетнаме.

Рассматриваются возможности использования чатированных сайтов в процессе преподавания русского языка как иностранного во вьетнамской аудитории, объединяющего в себе преимущества традиционного аудиторного и электронного обучения, обеспечивающего развитие студента как субъекта самообразовательной деятельности и формирующего его готовность к саморазвитию в будущем. Сделан вывод о том, что использование чатированных сайтов в процессе преподавания русского языка как иностранного во вьетнамской аудитории позволяет создать условия для активной образовательной деятельности студента, оптимизировать временные затраты преподавателя и повысить эффективность процесса обучения в целом.

скачать

Литература:
1. Занкова А.А. Изучение русского языка как иностранного в онлайн-среде: возможности и специфика //Мир науки, культуры, образования. – 2019. – №. 2 (75). 2. Итинсон К.С., Гриншкун В. В. Возможности и преимущества взаимосвязанного применения средств информатизации при подготовке по русскому языку иностранных студентов в медицинском вузе //Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Информатизация образования. – 2019. – Т. 16. – №. 2. 3. Andujar A., Salaberri-Ramiro M. S. Exploring chat-based communication in the EFL class: computer and mobile environments //Computer Assisted Language Learning. – 2019. – С. 1-28. 4. Schaefer R., Salbego N., Lorenset C. C. Foreign language learning development: reflections on the contribution of digital technology //Revista de Letras Norte@ mentos. – 2019. – Т. 12. – №. 29. 5. Andujar, A. (2016). Benefits of mobile instant messaging to develop ESL writing. System, 62, 63-76. doi: 10.1016/j.system.2016.07.004 6. Andujar, A., & Cruz-Martinez, M. S. (2017). Mobile instant messaging: WhatsApp and its potential to develop oral skills. Comunicar, 25(50), 43-52. 7. Bueno-Alastuey, M. C. (2013). Interactional feedback in synchronous voice-based computer mediated communication: Effect of dyad. System, 41(3), 543-559. 8. Burston, J. (2015). Twenty years of MALL project implementation: A meta-analysis of learning outcomes. ReCALL, 27(1), 4-20. 9. Castrillo, M. D., Martin-Monje, E., & Barcena, E. (2014). Mobile-based chatting for meaning negotiation in foreign language learning. International Association for Development of the Information Society, Paper presented at the International Conference on Mobile Learning 2014 (pp.49-58).Madrid, Spain. 10. Fu, Q.-K., & Hwang, G.-J. (2018). Trends in mobile technology-supported collaborative learning: A systematic review of journal publications from 2007 to 2016. Computers & Education, 119 , 129-143. 11. Jepson, K. (2005). Conversations – and negotiated interaction – in text and voice chat rooms. Language Learning & Technology, 9(3), 79-98. 12. Kukulska-Hulme, A., Lee, H., & Norris, L. (2017). Mobile learning revolution: Implications for language pedagogy. In Shapelle, C. A. & Sauro, S. (Eds.), The handbook of technology and second language teaching and learning (pp. 217-233). Oxford: Wiley-Blackwell. 13. Kukulska-Hulme, A., & Shield, L. (2008). An overview of mobile assisted language learning: From content delivery to supported collaboration and interaction. ReCALL, 20(3), 271-289. 14. Long, M. H. (1996). The role of the Linguistic Environment in Second Language Acquisition. In W. Ritchie, & T. Bathia (Eds.), Handbook of research on second language acquistion (pp. 413-469). New York, NY: Academic Press. 15. Paolillo, J. C., & Zelenkauskaite, A. (2013). Real-time chat. In Herring S. C., Stein, D., & D., Virtanen (Eds.), Pragmatics of computer-mediated communication (pp.109-133). deGruyter, Berlin. 16. Sharifi, M., Rostami AbuSaeedi, A., Jafarigohar, M., & Zandi, B. (2018). Retrospect and prospect of computer assisted English language learning: A meta-analysis of the empirical literature. Computer Assisted Language Learning, 31(4), 413-436. 17. Shih, R. C. (2011). Can Web 2.0 technology assist college students in learning English writing? Integrating Facebook and peer assessment with blended learning. Australasian Journal of Educational Technology, 27(5), 829-845. 18. Sotillo, S. (2000). Discourse functions and syntactic complexity in synchronous and asynchronous communication. Language Learning & Technology, 4(1), 82-119. 19. Statista. (2019). www.statista.com. Retrieved from https://www.statista.com/statistics/ 258749/most-popular-global-mobile-messenger-apps/https://www.statista.com/statis– tics/346167/facebook-global-dau/ 20. Sykes, J. M. (2009). Learner requests in Spanish: Examining the potential of multiuser virtual environments for L2 pragmatics acquisition. In Lomicka, L. & Lord, G. (Eds.). The next generation: Social networking and online collaboration in foreign language learning (pp. 199-234). San Marcos, TX: CALICO. 21. (2012). Using the Facebook group as a learning management system: An exploratory study. British Journal of Educational Technology, 43(3), 428-438.

Possibilities of using chatted sites in the process of teaching Russian as a foreign language in a Vietnamese audience

Authors: Pham Thi Huyen Trang, Postgraduate student, Department of Russian Language and Methods of Teaching it, Peoples' Friendship University of Russia, Moscow

Keywords: Computer Assisted Language Learning; information and communication technologies; chat sites; teaching Russian as a foreign language; teaching in Vietnam.

The possibilities of using chatted sites in the process of teaching Russian as a foreign language in a Vietnamese audience are examined, combining the advantages of traditional classroom and electronic learning, ensuring the development of a student as a subject of self-educational activity and shaping his readiness for self-development in the future. It is concluded that the use of chatted sites in the process of teaching Russian as a foreign language in a Vietnamese audience allows you to create conditions for a active educational activities of the student, to optimize the time spent by the teacher and increase the effectiveness of the learning process as a whole.
{{ ELEMENTS.length }}
Наименование
Цена
Количество
Артикул : {{ item.MODEL }}
{{ item.STATUS }}
{{ item.PRICE }}
{{ item.OLD_PRICE }}
- +
Вы экономите: {{ DATA.TOTAL_DISCOUNT_SUM }}
Итого: {{ DATA.TOTAL_SUM }}
Вы можете вернуться в каталог и продожить покупки
Вернуться и продолжить покупки