Влияние потребительской культуры на человека: диверсификация ценностей, этики и смысла, упадок счастья

Журнал «KANT» №2(35) 2020 [стр. 142]

DOI: 10.24923/2222-243X.2020-35.29

Авторы: Григорьева Марина Анатольевна, кандидат политических наук, шеф-редактор научного журнала "Kant", директор Издательства "Ставролит", Ставрополь

Ключевые слова: потребительская культура; ценности; этика; благосостояние; упадок счастья; проблема перепотребления; социальная справедливость; социальное неравенство; индивидуальная свобода; экологическая проблема; здоровье.

Современное общество потребления ведет поверхностную и индивидуализированную жизнь, характеризующуюся тривиальными ценностями и в конечном счете потерей всякой цели. Проблема заключается в культурных искажениях и связанной с этим диверсификацией ценностей, этики и смысла. В связи с чем потребительская культура представляет собой угрозу благополучию через экологию, здоровье и социальное устройство. Важность критического дискурса по данной проблематике заключается в том, что он высвечивает напряженность между индивидуальной свободой и социальной справедливостью, ощущением счастья и уровнем потребления.

скачать

Литература:
1. Archer M. Culture and agency: the place of culture in social theory. Cambridge, 1996. 2. Arnould E., Press M., Salminen E. and Tillotson J. S. Consumer culture theory: development, critique, application and prospects // Foundations and Trends in Marketing. 2019. Vol. 12. No. 2. Pp. 80-166. 3. Bauman Z. Culture as Praxis. London, 1999. 4. Easterbrook G. The progress paradox: how life gets better while people feel worse. New York, 2004. 5. Gould N., Gould E. Health as a consumption object: research notes and preliminary investigation // International journal of consumer studies. 2001. Vol. 25. Pр. 90-101. 6. Hornborg A. Anthropology as vantage-point and revolution // Ropological visions: essays on the meaning of anthropology. -https://www.semanticscholar.org/author/Alf-Hornborg/70559805 7. Hornborg Alf. Colonialism in the anthropocene: the political ecology of the money-energy-technology complex // Journal of human rights and the environment. 2019. Vol. 10. No. 1. Pp. 7-21. 12. Huppert F., Baylis N., Keverne B., The science of well-being. Oxford, 2005. 8. Kilbourne W.E., Beckmann S.C., and Thelen E. The role of the dominant social paradigm in envi-ronmental attitudes: a multinational examination // Journal of business research. 2002. Vol. 55(3). Pp. 193-204. 9. Kumar S. Spiritual imperative // Bristol Schumacher Lecture. 2004. 10. Layard R. Happiness: lessons from a new science. 2006. 11. Lury C. Consumer culture. Cambridge, 2003. 12. Michael Schluter, David Lee. The R-Factor. London, 1993. 13. Nef A. Well-being manifesto for a flourishing society. London, 2004. 14. Nesse R. M., Nettle D. Natural section and the elusiveness of happiness // The science behind your smile. Oxford, 2005.

Influence of consumer culture on a person: diversification of values, ethics and meaning, decline of happiness

Authors: Grigorieva Marina Anatolievna, PhD of Political sciences, Chief-editor of the scientific journal "Kant", Director of Publishing house "Stavrolit", Stavropol

Keywords: consumer culture; values; ethics; welfare; decline of happiness; problem of overconsumption; social justice; social inequality; individual freedom; environmental problem; health.

Modern consumer society leads a superficial and individualized life characterized by trivial values and ultimately the loss of all purpose. The problem is cultural distortion and the resulting diversification of values, ethics, and meaning. In this regard, consumer culture is a threat to well-being through the environment, health and social structure. The importance of critical discourse on this issue is that it highlights the tension between individual freedom and social justice, feelings of happiness, and levels of consumption.
{{ ELEMENTS.length }}
Наименование
Цена
Количество
Артикул : {{ item.MODEL }}
{{ item.STATUS }}
{{ item.PRICE }}
{{ item.OLD_PRICE }}
- +
Вы экономите: {{ DATA.TOTAL_DISCOUNT_SUM }}
Итого: {{ DATA.TOTAL_SUM }}
Вы можете вернуться в каталог и продожить покупки
Вернуться и продолжить покупки