Метаязык педагогики и его предметно- логическая соотнесённость с областями научного знания
Журнал «KANT» №2(31) 2019 [стр. 91]
Ключевые слова: язык; метаязык; дидактика; системный подход; социолингвистический подход; междисциплинарное явление.
Целью данной статьи является анализ сущностных характеристик метаязыка педагогики на основе историко-генетического, междисциплинарного, системного, социолингвистического подходов. В частности, в статье представлено понимание природы языка с позиций различных областей научного знания, определены исторические и философские предпосылки возникновения метаязыка, рассмотрена сущность метаязыка с позиций системного и социолингвистического подхода, осуществлён поиск смысловых границ понятий метаязыка и терминологии, выявлена проблема обозначения метаязыка в педагогических исследованиях, а также необходимость определения метаязыка дидактики как междисциплинарного феномена.
Metalanguage of pedagogy and its subject-logical correlation with areas of scientific knowledge
Keywords: language; metalanguage; didactics; system approach; sociolinguistic approach; interdisciplinary phenomenon.
The purpose of this article is to analyze the essential characteristics of the metalanguage of pedagogy from the standpoint of historical-genetic, interdisciplinary, systemic, sociolinguistic approaches. In particular, the article presents an understanding of the nature of a language from the point of view of various areas of scientific knowledge, identifies historical and philosophical prerequisites for the emergence of the metalanguage, examines the essence of the metalanguage based on the systems approach and the sociolinguistic approach, defines the semantic boundaries of the concepts of metalanguage and terminology, identifies the problem of the metalinguistic definition in pedagogical research, as well as the need to designate the meta-language of didactics as an interdisciplinary phenomenon.