Поэтика Homo Economicus
Журнал «KANT: Social Sciences & Humanities Series» №4(8) 2021 [стр. 4-15]
DOI: 10.24923/2305-8757.2021-8.1
Ключевые слова: человек экономический; экономика; современный мир; история человека экономического.
Homo Economicus подробно описывает главный проект Фогля, заключающийся в предательстве светской теодицеи в современной экономической науке. Мы знакомимся с новым видом человека, его происхождением и будущим. Похоже, – приходит к выводу Фогль, – мы застали последнюю реализацию homo economicus – человека, который идет рука об руку с новым способом субъективации. Принуждение к идентичности стало принуждением к неидентичности, инаковости, уникальности. Производство этих так называемых лоскутных идентичностей стало экономической программой; программой, которая порождает предметы с гибким стержнем и нечеткими краями, – предметы, которые смогут пользоваться спросом на рынке. С этой фигурой история homo economicus подходит к концу; он уступает место новому типу людей: типу, который действует экономически именно за счет производства самого себя, своей собственной субъективности и духовности.
Литература:
1. "Der konomische Mensch" буквально означает "экономический человек", но, поскольку это звучит несколько неловко, я решил перевести его как "homo economicus", выдвинув на первый план гендерное измерение, менее очевидное в исходном тексте.
2. Уильям Шекспир. Двенадцатая ночь / перевод с англ. П. Вейнберга. – М. : ЭКСМО, 2002. – Венецианский купец. Акт 1, сцена 1.
3. Franсois Ewald, Der Vorsorgestaat, Frankfurt a. M. 1993, p. 209 ff.; Burkhardt Wolf, Die Sorge des Souverns. Eine Diskursgeschichte des Opfers. Zrich, Berlin 2004, p. 70 ff., 92; Peter Sloterdijk, Im Weltinnenraum des Kapitals. Fr eine philosophische Theorie der Globalisierung, Frankfurt a. M. 2005, p. 134 ff.
4. Luca Pacioli, Ancient double-entry bookkeeping. Lucas Pacioli's treatise, edited by John B. Geijsbeek, Denver 1914.
5. Franсois Vron de Forbonnais about Italian bookkeeping; in Recherches et considrations sur les finances de France, Basel 1758, Book 2, p. 429-30.
6. Pacioli, p. 37.
7. Sloterdijk, p. 79.
8. Immanuel Kant, Idee zu einer allgemeinen Geschichte in weltbrgerlicher Absicht. In: Werke, edited by W. Weischedel, Wiesbaden 1964, Book 6, page 37; Zum ewigen Frieden, page 224.
9. Samuel Pufendorf, Die Gemeinschaftspflichten des Naturrechts. Ausgewhlte Stcke aus 'De officio Hominis et Civis', 1673, Frankfurt a. M. 1943, page 9 ff.
10. Bernard Mandeville, The Fable of the Bees: Or, Private Vices, Public Benefits, London 1795.
11. Ibid., p. 55-56.
12. See Albert O. Hirschman, Leidenschaften und Interessen. Politische Begrndungen des Kapitalismus vor seinem Sieg, Frankfurt a. M. 1980, p.23-57; Michel Foucault, Geschichte der Gouvernementalitt II. Die Geburt der Biopolitik. Vorlesungen am Collge de France 1978-1979, Frankfurt a. M. 2004, p. 73 ff., 367 ff.
13. Claude Adrien Helvetius, De l'esprit. Paris 1758, p. 53: "Si l'univers physique est soumis au loix du mouvement, l'univers moral ne l'est pas moins celle de l'interest."
14. Adam Smith, The Wealth of Nations, Hampshire 2007, p. 293.
15. Adam Smith, Theory of Moral Sentiments, Cambridge 2002, p. 215-216.
16. In German: "Wer immer strebend sich bemht, den knnen wir besteuern." Niklas Luhmann: Gesellschaftsstruktur und Semantik. Studien zur Wissenssoziologie der modernen Gesellschaft, Bd. 3, Frankfurt a. M. 1989, S. 215. In the original citation from Goethe's Faust II, the angel says "erlsen", redeem, instead of "besteuern", tax.
17. Johann Wolfgang von Goethe, Wilhelm Meisters Lehrjahre. In: Werke, edited by E. Trunz, Mnchen 1981, Volume 7, p. 388-393.
18. See Anson Rabinbach, The Human Motor. Energy, Fatigue and the Origins of Modernity, Berkeley 1990; Joseph Vogl, Kalkl und Leidenschaft. Poetik des konomischen Menschen, Mnchen 2004, p.248 ff.
19. Jean-Baptiste Say, Cours complet d'conomie politique pratique, Vol. 1, Paris 1828, cited in Fernand Braudel,Civilization and Capitalism, 15th-18th Century: The perspective of the world, Berkeley 1992, p.19.
20. Foucault, p. 359, 367 ff.
21. After Rstow; see Foucault, p. 210, 223 f.
22. Gary S. Becker, The Essence of Becker, edited by R. Ferrero, P. S. Schwartz, Stanford 1995, p. xxi; Gary S. Becker, A Treatise on the Family. Enlarged Edition, Cambridge / Mass., London 1991; The Economic Approach to Human Behavior, Chicago 1976; Burkhard Jaeger, Humankapital und Unternehmenskultur. Ordnungspolitik fr Unternehmen, Wiesbaden 2004; Theodore W. Schultz, In Menschen Investieren. Die konomik der Bevlkerungsqualitt, Tbingen 1986.
23. Robert Johansen, Rob Swigart, Upsizing the Individual in the Downsized Organization. Managing in the Wake of Reengineering, Globalization, and Overwhelming Technological Change, Reding / Mass. 1994, p. 21 ff. – also see Dirk Baecker, Post-heroisches Management. Ein Vademecum, Berlin 1994; Richard Sennett, The Corrosion of Character: The Personal Consequences of Work in the New Capitalism, New York 2000; Nikolas Rose, 'The death of the social? Refiguring the territory of government', in: Economy and Society (1996), 25, 3, p. 327-56.
24. See William Bridges, Creating You & Co.: Learn To Think Like The CEO Of Your Own Career, Cambridge / Mass. 1998; Conrad Seidel, Werner Beutelmeier:Die Marke Ich. So entwickeln Sie Ihre persnliche Erfolgsstrategie!, Vienna 1999.
25. See Johansen, Swigart, p. 5, 165 ff.
1. "Der konomische Mensch" буквально означает "экономический человек", но, поскольку это звучит несколько неловко, я решил перевести его как "homo economicus", выдвинув на первый план гендерное измерение, менее очевидное в исходном тексте.
2. Уильям Шекспир. Двенадцатая ночь / перевод с англ. П. Вейнберга. – М. : ЭКСМО, 2002. – Венецианский купец. Акт 1, сцена 1.
3. Franсois Ewald, Der Vorsorgestaat, Frankfurt a. M. 1993, p. 209 ff.; Burkhardt Wolf, Die Sorge des Souverns. Eine Diskursgeschichte des Opfers. Zrich, Berlin 2004, p. 70 ff., 92; Peter Sloterdijk, Im Weltinnenraum des Kapitals. Fr eine philosophische Theorie der Globalisierung, Frankfurt a. M. 2005, p. 134 ff.
4. Luca Pacioli, Ancient double-entry bookkeeping. Lucas Pacioli's treatise, edited by John B. Geijsbeek, Denver 1914.
5. Franсois Vron de Forbonnais about Italian bookkeeping; in Recherches et considrations sur les finances de France, Basel 1758, Book 2, p. 429-30.
6. Pacioli, p. 37.
7. Sloterdijk, p. 79.
8. Immanuel Kant, Idee zu einer allgemeinen Geschichte in weltbrgerlicher Absicht. In: Werke, edited by W. Weischedel, Wiesbaden 1964, Book 6, page 37; Zum ewigen Frieden, page 224.
9. Samuel Pufendorf, Die Gemeinschaftspflichten des Naturrechts. Ausgewhlte Stcke aus 'De officio Hominis et Civis', 1673, Frankfurt a. M. 1943, page 9 ff.
10. Bernard Mandeville, The Fable of the Bees: Or, Private Vices, Public Benefits, London 1795.
11. Ibid., p. 55-56.
12. See Albert O. Hirschman, Leidenschaften und Interessen. Politische Begrndungen des Kapitalismus vor seinem Sieg, Frankfurt a. M. 1980, p.23-57; Michel Foucault, Geschichte der Gouvernementalitt II. Die Geburt der Biopolitik. Vorlesungen am Collge de France 1978-1979, Frankfurt a. M. 2004, p. 73 ff., 367 ff.
13. Claude Adrien Helvetius, De l'esprit. Paris 1758, p. 53: "Si l'univers physique est soumis au loix du mouvement, l'univers moral ne l'est pas moins celle de l'interest."
14. Adam Smith, The Wealth of Nations, Hampshire 2007, p. 293.
15. Adam Smith, Theory of Moral Sentiments, Cambridge 2002, p. 215-216.
16. In German: "Wer immer strebend sich bemht, den knnen wir besteuern." Niklas Luhmann: Gesellschaftsstruktur und Semantik. Studien zur Wissenssoziologie der modernen Gesellschaft, Bd. 3, Frankfurt a. M. 1989, S. 215. In the original citation from Goethe's Faust II, the angel says "erlsen", redeem, instead of "besteuern", tax.
17. Johann Wolfgang von Goethe, Wilhelm Meisters Lehrjahre. In: Werke, edited by E. Trunz, Mnchen 1981, Volume 7, p. 388-393.
18. See Anson Rabinbach, The Human Motor. Energy, Fatigue and the Origins of Modernity, Berkeley 1990; Joseph Vogl, Kalkl und Leidenschaft. Poetik des konomischen Menschen, Mnchen 2004, p.248 ff.
19. Jean-Baptiste Say, Cours complet d'conomie politique pratique, Vol. 1, Paris 1828, cited in Fernand Braudel,Civilization and Capitalism, 15th-18th Century: The perspective of the world, Berkeley 1992, p.19.
20. Foucault, p. 359, 367 ff.
21. After Rstow; see Foucault, p. 210, 223 f.
22. Gary S. Becker, The Essence of Becker, edited by R. Ferrero, P. S. Schwartz, Stanford 1995, p. xxi; Gary S. Becker, A Treatise on the Family. Enlarged Edition, Cambridge / Mass., London 1991; The Economic Approach to Human Behavior, Chicago 1976; Burkhard Jaeger, Humankapital und Unternehmenskultur. Ordnungspolitik fr Unternehmen, Wiesbaden 2004; Theodore W. Schultz, In Menschen Investieren. Die konomik der Bevlkerungsqualitt, Tbingen 1986.
23. Robert Johansen, Rob Swigart, Upsizing the Individual in the Downsized Organization. Managing in the Wake of Reengineering, Globalization, and Overwhelming Technological Change, Reding / Mass. 1994, p. 21 ff. – also see Dirk Baecker, Post-heroisches Management. Ein Vademecum, Berlin 1994; Richard Sennett, The Corrosion of Character: The Personal Consequences of Work in the New Capitalism, New York 2000; Nikolas Rose, 'The death of the social? Refiguring the territory of government', in: Economy and Society (1996), 25, 3, p. 327-56.
24. See William Bridges, Creating You & Co.: Learn To Think Like The CEO Of Your Own Career, Cambridge / Mass. 1998; Conrad Seidel, Werner Beutelmeier:Die Marke Ich. So entwickeln Sie Ihre persnliche Erfolgsstrategie!, Vienna 1999.
25. See Johansen, Swigart, p. 5, 165 ff.
Poetics of Homo Economicus
Keywords: homo economicus; economics; modern world; history of homo economicus.
Homo Economicus details Vogl's major project of betraying secular theodicy in modern economics. We get to know a new kind of man, his origin and future. It seems, Vogl concludes, that we have found the latest realization of homo economicus – a person who goes hand in hand with a new way of subjectivation. The compulsion to identity has become a compulsion to non-identity, otherness, uniqueness. The production of these so-called patchwork identities has become an economic program; a program that generates items with a flexible core and fuzzy edges – items that can be in demand on the market. With this figure, the history of homo economicus comes to an end; it gives way to a new type of people: a type that acts economically precisely by producing itself, its own subjectivity and spirituality.
Vogl Joseph. Poetics of Homo Economicus // Continent. Issue 4.1. 2014: 95-104.
Vogl Joseph. Poetics of Homo Economicus // Continent. Issue 4.1. 2014: 95-104.