Особенности становления фонетических средств речи у детей-билингвов

Журнал «Кант» №1(22) 2017 [стр. 74]

Авторы: Соломатина Галина Николаевна, кандидат педагогических наук, доцент, кафедра Специальной педагогики и предметных методик, Ставропольский государственный педагогический институт, Ставрополь, Жукова Светлана Вячеславовна, кандидат психологических наук, доцент, кафедра Специальной педагогики и предметных методик, Ставропольский государственный педагогический институт, Ставрополь

Ключевые слова: билингвизм; фонетические средства речи; интерференционные; фонологические; фонетические дефекты произношения.

Данная статья посвящена одному из наиболее актуальных вопросов современности – изучению особенностей становления фонетических средств речи в условиях билингвизма. Авторы приводят результаты исследования по выявлению нарушений произношения у детей-билингвов дошкольного возраста в г. Грозный. Дети-билингвы представляют собой группу риска по возникновению трудностей в формировании фонетических средств речи. Наиболее негативное влияние при билингвизме оказывает неврологическая патология.

Peculiarities of the formation of phonetic means of language in bilingual children

Authors: Solomatina Galina Nikolaevna, PhD of Pedagogical sciences, Associate Professor, Chair of Sub-department of Special Pedagogics and Multi-subjects Teaching Techniques, Stavropol State Pedagogical Institute, Stavropol, Zhukova Svetlana Vyacheslavovna, PhD of Psychological sciences, Associate Professor, Chair of Sub-department Special Pedagogics and Multi-subjects Teaching Techniques, Stavropol State Pedagogical Institute, Stavropol

Keywords: bilingualism; phonetic means of language; interference; phonological; phonetic articulation disturbance.

The present article is dedicated to the question of the modern age day – study of peculiarities of the formation of phonetic means of language in bilingual children. The authors provide research results to identify the pronunciation disorders in bilingual pre-school children in the city of Grozny. Bilingual children represent a risk group for the difficulties arising in the formation of phonetic means of language. The most negative influence in bilingualism has a neurological pathology.