Способы профессионального развития педагога
Журнал «KANT» №4(33) 2019 [стр. 247]
Ключевые слова: способы профессионального развития; профессиональная компетентность; профессионализм; самоанализ.
В статье раскрывается содержание понятия "профессиональное развитие" педагога. Работа построена на анализе современных исследований в области профессионального педагогического образования, нормативных документов, результатах анкетирования учителей школ г. Архангельска. Авторами раскрыты подходы к интерпретации содержания базовых понятий, составляющих понятийно-терминологический аппарат проблемы ("профессиональная компетентность", "профессиональное развитие"). Представлено описание ресурсных возможностей повышения квалификации, расширение коммуникаций внутри профессионального сообщества и самоанализа в профессиональном развитии педагога. Результаты исследования, проведенного авторами, убедительно демонстрируют предпочтения практикующих педагогов в выборе способов профессионального развития - обучение на курсах повышения квалификации, общение с коллегами в школе и чтение профессиональной литературы. На основании проведенного исследования путем анкетирования в работе анализируются способы профессионального развития педагога.
Ways of professional development of a teacher
Keywords: methods of professional development; professional competence; professionalism; introspection.
The article reveals the content of the concept of "professional development" of the teacher. The work is based on the analysis of modern researches in the field of professional pedagogical education, normative documents, results of questioning of teachers of schools of Arkhangelsk. The authors reveal approaches to the interpretation of the content of the basic concepts that make up the conceptual and terminological apparatus of the problem ("professional competence", "professional development"). The description of resource opportunities of professional development, expansion of communications within professional community and introspection in professional development of the teacher is presented. The results of the study conducted by the authors convincingly demonstrate the preferences of practicing teachers in the choice of ways of professional development - training on advanced training courses, communication with colleagues at school and reading professional literature. On the basis of the conducted research by means of questioning in work methods of professional development of the teacher are analyzed.