Модель подготовки будущих учителей технологии к проектированию психологически безопасной образовательной среды
Журнал «KANT» №3(32) 2019 [стр. 85]
Ключевые слова: модель подготовки; учитель технологии; проектировочная деятельность; психологически безопасная образовательная среда.
В статье рассматривается актуальная проблема подготовки будущих учителей технологии к проектированию психологически безопасной образовательной среды (ПБОС). Уточнено содержание понятий "психологически безопасная образовательная среда", "готовность будущего учителя технологии к проектированию психологически безопасной образовательной среды". Описана модель подготовки будущих учителей технологии к проектированию ПБОС, разработанная на основе системного, деятельностного, аксиологического и междисциплинарного подходов. Выделены компоненты готовности и критерии оценки, дано качественное и количественное описание уровней готовности. Определены условия эффективной подготовки будущих учителей технологии к проектированию ПБОС.
A model of preparing future technology teachers of creation psychologically safe educational environment
Keywords: training model; technology teacher; design activity; psychologically safe educational environment.
The article deals with the actual problem of training future technology teachers to creation psychologically safe educational environment (PSEE). The content of the concepts "psychologically safe educational environment", "the readiness of the future technology teacher to creation psychologically safe educational environment" is detailed. The model of preparation of future technology teachers to creation the PSEE developed on the basis of system, activity, axiological and interdisciplinary approaches is described. The components of readiness and evaluation criteria are identified, the qualitative and quantitative description of readiness levels is given. The conditions of effective training of future technology teachers to creation the PSEE are determined.