Психолого-педагогические технологии формирования рефлексивной позиции у будущего педагога-психолога
Журнал «KANT» №4(29) 2018 [стр. 6-9]
Ключевые слова: рефлексия; рефлексивная позиция; будущий педагог-психолог; психолого-педагогические технологии.
В статье рассматриваются психолого-педагогические технологии формирования рефлексивной позиции у будущего педагога-психолога в воспитательной среде вуза, а именно такие как: проективные мастерские, профессиональная лестница, дидактико-психологические игры. Внедрение которых обеспечило глубокое освоение студентами будущей профессии педагога-психолога, способствовало анализу и адаптации раннее полученному педагогическому опыту и рефлексии чужого опыта. Студенты значительно изменили в лучшую сторону эмоционально-чувственное, заинтересованное отношение к выбранной профессиональной деятельности, к жизни, продемонстрировали направленную познавательную активность.
Reflective position of the teacher-psychologist as a philosophical and psychological-pedagogical problem
Keywords: reflection; reflexive position; future educational psychologist; psychological and pedagogical technologies.
The article discusses the psychological and pedagogical technologies of the formation of a reflexive position in the future educational psychologist in the educational environment of the university, namely such as: projective workshops, professional ladder, didactic-psychological games. The introduction of which ensured the students' profound mastering of the future profession of a psychologist-teacher, contributed to the analysis and adaptation of the earlier pedagogical experience and reflection of other people's experience. Students have significantly changed for the better the emotional-sensual, interested attitude towards the chosen professional activity, towards life, have demonstrated directional cognitive activity.