Территориальный маркетинг как драйвер развития регионов России

Журнал «Кант» №3(28) 2018 [стр. 196]

Авторы: Лукьяненко Наталия Андреевна, аспирант, Финансового университета при Правительстве РФ, Москва

Ключевые слова: территориальный маркетинг; маркетинговая стратегия; SWOT-анализ; PEST-анализ; матрица И. Ансоффа; социоэкономическое развитие территории; концепция "4Р".

В статье рассмотрены теоретические аспекты сущности территориального маркетинга. Сделан вывод о необходимости разработки маркетинговой стратегии развития территории. Отражены ключевые этапы ее разработки. Предложено, чтобы каждый этап разработки маркетинговой стратегии сопровождался контролем. По итогам исследования удалось установить, что территориальный маркетинг является драйвером регионального развития.

Territorial marketing as a driver of development of Russian regions

Authors: Lukyanenko Natalia Andreevna, Postgraduate student, Financial University under the Government of the Russian Federation, Moscow

Keywords: territorial marketing; marketing strategy; SWOT-analysis; PEST analysis; I. Ansoff matrix; socio-economic development of the territory; the concept of "4P".

The article deals with the theoretical aspects of the essence of territorial marketing. The conclusion is made about the need to develop a marketing strategy for the development of the territory. The key stages of its development are reflected. It is proposed that each stage of the development of marketing strategy is accompanied by control. According to the results of the study, it was found that territorial marketing is a driver of regional development.