Духовно-нравственные и аксиологические аспекты художественно-эстетического воспитания дошкольников
Журнал «KANT» №4(13) 2014 [стр. 129]
Ключевые слова: гуманизация образования; педагогическая аксиология; ценности; ценностные ориентации;, художественно-эстетическая деятельность
В данной статье обсуждаются духовно-нравственные и аксиологические аспекты художественно-эстетического воспитания дошкольников. Характеризуется особенности аксиологического подхода в исторической ретроспективе, а также на современном этапе дошкольного образования. Раскрываются такие понятия, как "гуманизация образования", "ценность", "ценностные ориентации", обсуждается значение художественно-эстетической деятельности дошкольников в формировании аксиологического потенциала личности.
Moral and axiological aspects of artistic and aesthetic education of preschool children
Keywords: humanization of education; values; value orientations; artistic and aesthetic activity; pedagogical axiology
The article touches upon the issue of spiritual, moral and axiological aspects of Artistic and Aesthetic education of preschoolers. The issues focuses on the peculiarities of axiological approach in historical retrospective review, as well as at the present-day stage of preschool education. The article explains key notions, such as "humanization of education", "value", "value orientations" and discusses an important influence of artistic and aesthetic activity in preschool age in shaping personality axiological potential.