Знание как условие внешней и внутренней свободы человека
Журнал «KANT» №2(27) 2018 [стр. 164]
Ключевые слова: знание; свобода человека; абсолютное и феноменальное бытие; измерение знания; знание и незнание; эвристический потенциал знания.
В статье исследуется знание как условие внешней и внутренней свободы человека. На историко-философском и историко-культурном материале обоснована мысль, согласно которой эвристический потенциал знания усиливается на базе углубленного анализа его философских оснований. Авторы в процессе анализа знания в различных философских традициях приходят к деятельной концепции знания, которая включает в себя свободу как предпосылку внешней и внутренней активности человека. Знание не совпадает с абсолютным измерением свободы и в то же время с фактичностью феноменального бытия. Оно реализует себя в точке единства этих рассмотрений. Анализируя чувственное, эмпирическое и теоретическое измерение знания, авторы делают вывод о том, что знание, его структура должны быть рассмотрены в широком методологическом ключе, включая диалектику знания и незнания.
Knowledge as a condition of external and internal human freedom
Keywords: knowledge; human freedom; absolute and phenomenal existence; dimension of knowledge; knowledge and lack of knowledge; heuristic potential of knowledge.
The article studies knowledge as a condition of external and internal freedom of a person. On the historical-philosophical and historical-cultural material the idea is substantiated that heuristic potential of knowledge is enhanced on the basis of in-depth analysis of its philosophical foundations. The authors analyze knowledge in different philosophical traditions come to the active concept of knowledge, which includes freedom as a prerequisite for external and internal human activity. The knowledge does not coincide with the absolute dimension of freedom and at the same time it does not coincide with the factual nature of phenomenal existence. The knowledge realizes itself at the point of unity of these considerations. The authors analyze the sensory, empirical and theoretical dimension of knowledge and conclude that knowledge, its structure should be considered in a broad methodological key, including the dialectics of knowledge and lack of knowledge.