Эстетические основания обучения художественному творчеству в начальной школе Республики Ирак

Журнал «KANT» №2(27) 2018 [стр. 6]

Авторы: Аль-Мохаммедави Хайтам Саад Хасан, аспирант, кафедра Психологии, Мордовский государственный университет имени Н.П. Огарева, Саранск, Республика Мордовия

Ключевые слова: образование; начальное образование; обучение; творчество; художественное творчество; начальная школа; учащийся начальной школы; монографии по истории образования Ирака; эстетические основания; исламский человек; исламская эстетика; ментальность народа Республики Ирак; изобразительное искусство; Коран.

В статье анализируются эстетические основания обучения художественному творчеству как важнейшие социо-культурные основы организации процесса обучения и воспитания в современной начальной школе Ирака. В числе таковых анализируются религиозные представления народа Ирака. Рассмотрены положения ментальности народа Республики Ирак, которые необходимо учитывать в реализации процесса и содержания обучения художественному творчеству в начальной школе: любовь к Богу выше знания; ислам и стыд как основание творчества; родственные связи как основание творчества; мимезис и творчество (самоценность творчества); мимезис и прекрасное, безобразное в исламе; драматическое, трагическое, комическое в Исламе; ответственность в творчестве, жизни и вере. Объект статьи – эстетические основания обучения художественному творчеству. Предмет – мимезис (отражение в эстетике по Аристотелю). Цель – формулирование основного смыла категории эстетики в эстетике Ислама. Гипотеза: система категорий исламской эстетики образует общую семантику применения педагогико-дидактических принципов обучения художественному творчеству. В ходе исследования получены следующие результаты: 1) созданы модели эстетических категорий прекрасного, безобразного, уродливого, драматического, комического, трагического, основанного на моделях стыда, чистосердечия и родственных связей в исламе; 2) создана модель мимезиса (отражение в эстетике по Аристотелю), основанного на решении Аллаха и отклонении и (или) следовании человека в пути Аллаха.

Aesthetic grounds for teaching art in the primary school of the Republic of Iraq

Authors: Al-Mohammedawi Haitham Saad Hasan, Postgraduate student, Department of Psychology, Ogarev Mordovia State University, Saransk, Republic of Mordovia

Keywords: education; elementary education; training; creation; artistic creativity; Primary School; primary school student; a monograph on the history of Iraq's education; aesthetic grounds; an Islamic person; Islamic aesthetics; the mentality of the people of the Republic of Iraq; art; Koran.

The article analyzes the aesthetic grounds for teaching artistic creativity as the most important socio-cultural basis for organizing the process of education and upbringing in the modern primary school of Iraq. Among these are the religious views of the people of Iraq. Considered are the provisions of the mentality of the people of the Republic of Iraq, which must be taken into account in the implementation of the process and content of teaching art creativity in primary school: love of God is higher than knowledge; Islam and shame as the basis of creativity; family ties as the basis of creativity; mimesis and creativity (self-worth of creativity); mimesis and beautiful, ugly in Islam; dramatic, tragic, comic in Islam; responsibility in creativity, life and faith. The object of the article is an aesthetic basis for teaching art creativity. The subject is mimesis (reflection in aesthetics according to Aristotle). The goal is to formulate the basic meaning of the category of aesthetics in the aesthetics of Islam. Hypothesis: the system of categories of Islamic aesthetics forms a common semantics of the application of pedagogical-didactic principles of teaching art creativity. In the course of the research, the following results were obtained: 1) models of aesthetic categories of the beautiful, ugly, ugly, dramatic, comic, tragic models based on shame, sincerity and kinship in Islam were created. 2) created a model of mimesis (reflection in aesthetics according to Aristotle), based on the decision of Allah and rejection and (or) following a person in the path of Allah.
{{ ELEMENTS.length }}
Наименование
Цена
Количество
Артикул : {{ item.MODEL }}
{{ item.STATUS }}
{{ item.PRICE }}
{{ item.OLD_PRICE }}
- +
Вы экономите: {{ DATA.TOTAL_DISCOUNT_SUM }}
Итого: {{ DATA.TOTAL_SUM }}
Вы можете вернуться в каталог и продожить покупки
Вернуться и продолжить покупки