Хронотоп в мифопоэтике песенного фольклора гребенских казаков
Журнал «KANT» №1(30) 2019 [стр. 183]
Ключевые слова: хронотоп; мифопоэтика песенного фольклора; содержательная эмоционально-образная компонента; символизация, метафоричность мышления; звукообраз, метафора; семиотические и аксиологические смыслы.
В статье иccледуется специфика хронотопа в мифопоэтике песенного фольклора гребенских казаков как взаимосвязь пространственно-временных координат. Взаимосвязь пространственно-временных координат представляет некий эмоционально-образный комплекс мифопоэтических звуковыразительных средств, сосредоточенных на выражение всей полноты человеческого бытия. Формулируется вывод о том, что специфичность средневекового хронотопа гребенцов, воплотившегося в их песенном фольклоре, характеризуется мифопоэтичностью, метафоричностью и нравственно-эстетической целостностью звукообразов, сформировавшихся при теснейшей взаимосвязи человека с миром природы и текучестью переходов между ними.
Chronotopes in mythopoetics of songfolklore of Greben Cossacks
Keywords: chronotop; mythopoetics of song folklore; content emotional-shaped kompanenta; symbolization, metaphorical thinking; sound image, metaphor; semiotic and axiological meanings.
The article studies the specificity of the chronotope in the mythopoetics of song folklore of the Grebensky Cossacks as the interrelation of space-time coordinates. Interrelation of space-time coordinates is a certain emotionally-shaped complex of mythopoetic sound-expressive means focused on the expression of the fullness of human existence. The conclusion is formulated that the specificity of the medieval chronotope of combmen, embodied in their song folklore, is characterized by mythopoetic, metaphorical and moral-aesthetic integrity of sound images, formed with the closest relationship between man and the natural world and fluidity of transitions between them.